In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40581

  • QuirinDeFlines
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedemorgen iedereen,

Ik zal me eerst eens even voorstellen aangezien ik hier voor het eerst op het forum schrijf. Ik ben Quirin, 19 jaar en student. Je zal je vast af vragen wat een student op die jonge leeftijd met bonsai moet maar ik vind het beren interessant.

Al bijna drie maanden zit ik elke dag wat te neuzen op fora's, youtube, blog's etc. over Bonsai. Mijn vader heeft een hele grote tuin en ik vind het geweldig om te zien en begrijpen hoe je planten kan beïnvloeden. Na drie maanden heb ik gister dan toch met veel zelfvertrouwen mijn eerste bonsai gekocht. Het is een Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) geworden. Nadat ik hem gister uren achter elkaar heb bustudeert en hij toch best prijzig was, durf ik er geen schaar meer in te zetten :unsure: .

Je kan zien dat er nodig wat aan gesnoeid moet worden en verpot moet worden. Toch komen er ineens heel veel onzekerheden bij kijken wat ik van te voren niet had verwacht. Je hebt natuurlijk wel gewoon een levende boom in je handen die gewoon zo dood kan gaan als je het verkeerd aanpakt.

IK heb gisteravond nog uren op google gezocht naar informatie over mijn pepertje alleen ik kan maar heel weinig vinden wat het voor mij nog moeilijker maakt om te beslissen hoe ik het nou ga aanpakken. Ik lees al meerdere maanden hier en daar wat op dit forum en kom heel veel nuttige informatie tegen, dus ik dacht vandaag lat ik maar is om hulp gaan vragen.

Zo ziet mijn huidige bonsai er op dit moment uit:


Zoals je ziet zitten er behoorlijk wat uitlopers aan en is hij best dicht begroeit. Nou heb ik op verschillende fora's gelezen dat als de uitlopers meer dan 5-6 setjes van blaadjes hebben (Deze plant heeft zeg maar 2 blaadjes naast elkaar als 1 setje) je ze terug moet snoeien tot 2 setjes of zelfs 1 setje. Zo krijg je juist de bladeren klein en stimuleer je de tak weer om te groeien. Nou klinkt dit voor mij redelijk logisch en goed alleen heb ik niet zon dure speciale knipschaar. Aangezien de blaadjes heel fragiel zijn en ik niet in de dikkere sterkere zijtakken aan het knippen ben kan ik dan ook gewoon een sherpe keuken schaar gebruiken?
En wat kan ik het beste doen met de lange uitlopers? Waar kan je die het beste afknippen?



Verder heb ik nog bonsai pokon gehaald en op de ene website zie ik staan dat het 2x per maand moet en de ander zegt 1x per maand.. Wat is het beste?

En volgens mij kan die wel een verpotting gebruiken.. :huh:



Sorry voor al mijn beginners vragen jullie krijgen er vast loads van, alleen ben der toch een beetje onzeker over!
Ik heb er zoveel over gelezen en ergens in mn hoofd weet ik het ook wel alleen ben toch erg bang dat ik het verkeerd doe en zo mn boompje naar zn ondergang breng. Daarom zou ik graag nog een keer bevestiging willen dat het zo zou moeten.

Met vriendelijke groeten,
Quirin de Flines

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40582

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
hey, welkom

leefdtijd speelt geen rol hoor bij deze hobby ;)

zou je wel graag helpen, maar ik zie geen foto in je topic..

mag ik ook vragen waarom je net deze soort gekozen hebt als eerste boom, en niet een meer voor-de-hand-liggende soort zoals Acer of Juniperus of Ulmus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40588

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Alex Waeytens schreef : leefdtijd speelt geen rol hoor bij deze hobby ;)


Nou... toch wel hoor. Zo heeft hij bijvoorbeeld een paar decennia meer de tijd dan ik om nog een mooie boom te kunnen maken.

mag ik ook vragen waarom je net deze soort gekozen hebt als eerste boom, en niet een meer voor-de-hand-liggende soort zoals Acer of Juniperus of Ulmus?


Dat vroeg ik me ook af. Als je al 3 maanden volop aan het inlezen bent - wat uiteraard een heel goed idee is, voordat je een boom aanschaft - dan ligt de keuze voor een peperboompje niet voor de hand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40590

  • QuirinDeFlines
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb wel fotos toegevoegd maar misschien omdat ik een nieuw lid ben moeten die eerst worden goed gekeurd? :P

Ik heb deze bonsai gekozen omdat ik op het moment in zuid frankrijk zit en de dichtstbijzijnde grote tuincenter (meer dan een uur rijden) deze als enige interessante bonsai te koop had.. Plus ik hou wel van een uitdaging...

Hier wat fotos van mn pepertje :cheer:
imgur.com/UK4drO3
imgur.com/Y3lezO3
imgur.com/2tmQdjh


Dit is het ontwerp waar ik heen wil:
www.bonsai-als-hobby.de/wp-content/uploa...ylum-piperitum-1.jpg

Zodra ik weer terug in NL ben ga ik een bonsai center bezoeken voor nog 2-3 andere bomen, zelf vind ik een chinese elm heel gaaf!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40591

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tip: De bladeren van het peperboompje zijn samengesteld. Oftewel: Elk blad bestaat uit een reeks kleine blaadjes. Die snoei je dus niet. Je snoeit de echte takken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40592

  • QuirinDeFlines
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Oooh oke en hoe krijg je het blad dan klein?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40593

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je kan alle uitschieters die buiten de basisvorm van je boom komen afknippen, zonder dat dit een probleem veroorzaakt. Verdere snoei doe je best met een concaaftang. oa. te verkrijgen in de shop van Bonsai Empire.

Je boom is ook aan verpotten toe. Doe dat als beginner als het regenachtig of zeker frisser weer is.
Lees je over verpotten wat in en stel gerichte vragen over iets wat je niet begrijpt, of je onzeker voelt. Stel dus liever een vraag vóór je gaat knippen! Zowel bij wortels als takken.

Een peperboompje is in ons klimaat niet de gemakkelijkste plant.

Het blad is mede door de deelblaadjes zelden storend en zal met de tijd vanzelf wel wat kleiner worden. Is voorlopig niet je eerste zorg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40594

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

Ik heb deze bonsai gekozen omdat ik op het moment in zuid frankrijk zit en de dichtstbijzijnde grote tuincenter (meer dan een uur rijden) deze als enige interessante bonsai te koop had.


ik weet natuurlijk niet hoe lang je daar gaat zitten, of het een langere periode is, of het gewoon enkele weken vakantie is... maar had je niet beter iets meer geduld uitgeoefend om dan hier een andere boom te kopen?
geduld is namelijk essentieel in deze hobby..

verder zie ik ook dat je boompje dringend verpot moet worden zoals Ivan zegt...
en dat het de typische s-vorm malsai kenmerken heeft..
je zal nog heel wat werk hebben om er iets van te maken zoals in je voorbeeld...

veel plezier ermee en bij enige twijfel vraag je beter raad voor je iets doet..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40595

  • wardcoysman
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 3
raar dat niemand nog de opmerking gegeven heeft over de bonsai pokon .. dat jullie geen akadama voorstellen ofzo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum piperitum (Japanse peper) 8 jaren 10 maanden geleden #40596

  • QuirinDeFlines
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0

Alex Waeytens schreef :

Ik heb deze bonsai gekozen omdat ik op het moment in zuid frankrijk zit en de dichtstbijzijnde grote tuincenter (meer dan een uur rijden) deze als enige interessante bonsai te koop had.


ik weet natuurlijk niet hoe lang je daar gaat zitten, of het een langere periode is, of het gewoon enkele weken vakantie is... maar had je niet beter iets meer geduld uitgeoefend om dan hier een andere boom te kopen?
geduld is namelijk essentieel in deze hobby..

verder zie ik ook dat je boompje dringend verpot moet worden zoals Ivan zegt...
en dat het de typische s-vorm malsai kenmerken heeft..
je zal nog heel wat werk hebben om er iets van te maken zoals in je voorbeeld...

veel plezier ermee en bij enige twijfel vraag je beter raad voor je iets doet..


Jaa ik zit nu al een jaar in Frankrijk en blijf hier ook nog 2 maanden.. vandaar :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts