Beste iedereen,
Laat ik mijzelf voorstellen. Ik ben Willie Hegmans en ik heb op 5 december een zanthoxylum beecheyanum gekregen. Een prachtige chinese pepper bonsai. Nu zijn er alleen sinds 5 december en nu wel een aantal dingen gebeurd waarvan ik niet precies weet wat ik ermee aan moet.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
[X] 3 meter van het raam gezet, zodat de bonsai niet in de volle zon staat, maar wel genoeg daglicht krijgt. (Aanraden van de kwekerij)
[X] Uit de tocht gezet (Aanraden van de kwekerij)
[X] Onderdompelen zodra de bodem nog maar een beetje vochtig aanvoelt. Alleen de pot niet de gehele bonsai. (Aanraden van de kwekerij)
[X] Tijdens het onderdompelen wachten tot de luchtbelletjes stoppen met omhoog komen. (Aanraden van de kwekerij)
[X] Informatie gezocht over deze specifieke bonsai. Bijv:
https://www.youtube.com/watch?v=AV5E5aSirKY
Foto 5 december:
foto #1 5 december 2015
Foto's zoals die nu is:
foto #2 20 januari 2016
Foto's zoals die nu is:
foto #3 20 januari 2016
Foto's zoals die nu is:
foto #4 20 januari 2016
Ik heb een aantal prangende vragen:
1.) Zoals u kunt zien is er nogal een verschil tussen 5 december 2015 en 20 januari 2016. De boom verloor zijn blad en met bakken tegelijk. Ik had gelezen dat bonsai hun blad verliezen als ze in een andere omgeving komen staan. Ander licht andere luchtvochtigheid etc, maar dat het zo extreem was wist ik niet. Daarom vraag ik mij af is zoveel bladverlies wel normaal. Er lijkt ook een hele transformatie plaats te vinden want als je naar de foto van 5 december kijkt dan zie je vrijwel geen een nieuwe stengel of jong blad en nu schieten aan alle kanten lange lichtgroene stengels uit met kleine blaadjes.
2.) alle uitschieters zoals je op de foto kunnen zien zitten voornamelijk in de kruin en dan omhoog. Ik vind sommige te lang maar nu heb ik gelezen dat je pas mag snoeien als er 7-10 bladeren aanzitten en dan terugsnoeien naar 2-3 blaadjes. Echter wat moet ik doen als ik de hele stengel niet mooi vind? Kan ik dan gewoon de hele stengel weg snoeien? En aangezien het een tropische bonsai is kan ik hem vandaag de dag snoeien of moet ik wachten op de lente? Kan ik überhaupt wel snoeien met zo weinig blad, maak ik daar de boom niet door kapot?
3.) Ik geef de boom tijdens het dompelbad 1x per maand pokon voeding van de intratuin. Deze los ik op in het water. Echter op het potje van pokon staat 1x per week voeding geven, maar op het internet staat 1x per maand in de winter en 2x in het voorjaar en de zomer. Wat moet ik aanhouden.
4.) op Foto 4 zie je bruine plekken op de nieuwe stengel is dit normaal?
Een berg vragen, maar ik denk ik vraag ze maar, omdat ik de bonsai echt super leuk vind. Als iemand nog een boek of site heeft met veel informatie over zanthoxylum beecheyanum deel het dan alsjeblieft. Wellicht heb ik het altijd, maar niet geschoten is altijd mis.
Alvast bedankt voor jullie hulp.