In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44764

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
hallo even een kleine introductie,
mijn naam is dennis franx en ik haalde weer eens iets in mijn hoofd,
ik had er al vaker aan gedacht en een boekje over gelezen
maar dan nu tog, Bonsai boompjes

na een tijdje op jullie website gekeken te hebben omdat ik informatie aan het zoeken was
ben ik gister begonnen met bonsai, ik heb geen kant en klare bonsai trainingsboom aangeschaft
maar heb gister mijn dag besteed aan het kopem van grond split en gebakken klei en het verzamelen van bonsai matteriaal
ik heb in een stuk bos gezocht naar "zaaielingen" ik heb er twee gevonden,
een eikje en een voor mij onbekende boomsoort omdat ik geen bladeren zag om mee te indetificeren
en bij het tuincentrum twee acer's een "little princes" en een "redwine" (zei mij overigens niks)
ik heb wat foto's als bijlage toe gevoegd.

over de acer's heb ik de verzorgings informatie gelezen maar heb ik een vraag, er staat namelijk:
Winter
Belangrijk is dat de boom blootstaat aan een temperatuur onder 10 graden. De boom heeft behoefte aan winterrust, zo niet gaat de boom kwijnen. De boom kan het best overwinteren in een koude kas, een koele ruimte of buiten als het niet extreem vriest.
ik lees overal dat de meeste bomen buiten gehouden moeten worden (dit is het beste)
betekend deze tekst dat ze voor binnen zijn maar in de herfst/winter naar buiten moeten dan? (buiten is geen probleem wij hebben een tuin op het zuiden)

als jullie de foto gezien hebben
ik weet niet hoe oud de acer's zijn en waneer er nou begonnen moeten/kunnen worden met het vormen en snoeien van de acer's
en een van de acer's (redwine) is niet groen kunnen jullie beoordelen of deze het uberhaubt gaat doen?

bij de eik staat iets vergelijkbaars over de winter maar neem aan dat die gewoon buiten moet
verder op de foto's een aantal stekjes die ik ga proberen te groeien o.a een knotswilg (geen idee of dat gaat lukken heb gehoord dat de takken van knotswilg goed te stekken zijn )
een prunus (ik doe maar wat )
en een aantal anderen waar ik de naam niet van ken.

de stekjes zijn gewoon probeersels of het me lukt
enten en narcoteren is iets waar ik me nog over aan het inlezen ben
heb op internet ook gezocht naar zaden met succes van alle soorten wat te vinden
en ga me hier ook nog wat in verdiepen voordat ik wat bestel
ook ga ik nog een kant en klare bonsai kopen om op te oefenen met vormen en snoeien met het juiste gereedschap
ik hoop dat ik hier een hoop leer zodat ik uiteindelijk een paar mooie bonsai boompjes heb
mijn excuses voor het lange verhaal en als sommige vragen al eens op het forum beantwoord zijn en ik ze niet gezien heb

mvg

dennis franx

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44765

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ohja nog een vraagje de potten voor de acer's en eik zijn die te klein?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44766

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Welkom Dennis,

Goed dat je eerst op onderzoek uitgegaan bent!

De meeste bonsai staan buiten! Alle boomsoorten die in het wild in gematigde klimaten staan zoals het onze, moeten als bonsai ook buiten staan. Binnenbonsai bestaan eigenlijk niet maar we verstaan daar bomen onder die uit de tropen komen en 's winters niet buiten kunnen (maar 's zomers dus wel! ). Binnenbonsai zijn moeilijk goud te houden omdat je binnen vaak te weinig licht en luchtvochtigheid hebt.

De planten die jij hebt horen allemaal buiten. Alleen bij zware vorst (over de -10) zou je ze winter bescherming moeten geven.

Je planten lijken allemaal wel geschikt voor bonsai maar ze zijn daar nog jaren groeien van verwijderd. Ze moeten allemaal nog een flinke stam krijgen en dat lukt eigenlijk alleen als je ze in de open grond zet en ongestoord laat groeien. Of minstens in grote potten. Wat je wel moet doen is de wortels controleren en zo nodig bijwerken. Wat je wilt is een vlakke wortelvoet, wortels op één vlak horizontaal rondom de stam. Alle wortels die daar niet aan voldoen wegsnoeien. En dan in de grond ermee!

oh ja, en zaden is natuurlijk helemaal een werk van lange adem! Dan ben je zo 10 jaar verder voor je iets hebt. Als je net begint zul je daar ongetwijfeld te ongeduldig voor zijn dus zou je ook kunnen proberen om voor bonsai voorbereid startmateriaal op de kop te tikken. Kost wat meer geld maar dan heb je tenminste meteen iets waar je mee kunt werken!
Succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44767

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Bedankt voor je reactie ik ben me bewust dat het zootje wel flink moet groeien nog zijn potten van 40 cm groot genoeg ? de tuin is al aardig vol met planten en bloemen haha ik zal dan bij het over potten de wortels goed bekijken en snoeien en ben idd ook aan het kijken voor een oefen boom om meteen mee aan de slag te kunnen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44768

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Wat je wilt is dat de wortels horizontaal groeien en niet verticaal.. Dus je wilt wijde, ondiepe potten. .en groot genoeg om een aantal jaren ongestoord te kunnen groeien. Als je bijv de bovenste takken eens per jaar snoeit en de onderste takken niet, dan krijg je stammen met een goeie wortelvoet en mooie tapsheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44770

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Kies je er voor om ze voorlopig in een grote pot te zetten, dan kun je het beste even een houten kist op maat maken. Das een natuurproduct, ademend en wordt niet overdreven heet in de zon...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44776

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
bedankt voor de info, een houten bak is wel te realiseren
ik had ook nog even in de webshop gekeken en zag van die oefen potten staan van 40 cm is dat ook nog een optie of zijn die ook te klein ?
de potten vullen met een gewoon grondmengsel met akadema split en aarde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44780

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De beste groei krijg je in de volle grond
Als dat geen optie is, zet je ze in potten, en elke keer als de wortelkluit de pot vult op het punt dat je de plant uit de pot kan halen zonder dat de kluituit elkaar valt, zet je de plant in een grotere pot.

Een plant in een hele grote bak zetten werkt averechts, omdat de pot niet snel genoeg opdroogt, en daardoor lang te nat & koud blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44782

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
oké bedankt ik ga tog maar eens kijken of ik dan ruimte in de tuin kan creëren want die is al aardig gevuld met oa een budleyah een rozenstruik en wat andere planten en bloemen
en dan een jaar of drie laten groeien en affentoe opgraven om de wortels te controleren ? en hoe ver zal ik ze dan uit elkaar planten ?
Ik kwam ook nog een berk in mijn tuin tegen ooit als cadeau gekregen van iemand vorig jaar nooit bij stil gestaan dat dit misschien ook bonsai materiaal is hij is inmiddels al 80 cm hoog heeft een jaar in de tuin (in een pot) gestaan zonder er naar om te kijken kan ik daar nog wat mee?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw met bonsai 8 jaren 2 maanden geleden #44785

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

dennisfranx schreef : oké bedankt we(mijn vrouw en ik)moeten tog maar eens kijken of we dan ruimte in de tuin kunnen creëren want die is al aardig gevuld met oa een budleyah een rozenstruik en wat andere planten en bloemen
als dat lukt hoevet uit elkaar vandaan planten
en dan? een jaar of drie laten groeien en affentoe opgraven om de wortels te controleren ? en hoe ver zal ik ze dan uit elkaar planten ?
Ik kwam ook nog een berk in onze tuin tegen ooit als cadeau gekregen van iemand vorig jaar nooit bij stil gestaan dat dit misschien ook bonsai materiaal kan zijn hij is inmiddels al 80 cm hoog heeft een jaar in de tuin (in een pot zonder gaten) gestaan zonder er naar om te kijken kunnen we daar nog wat mee?

Ik heb de "berk" uit zijn pot gehaald in een geheel met alle inhoud van de pot en
en er kwamen ook wat verdorde bladeren in vorm van eiken bladeren te voorschijn, (denk dat het een eik is dus) Ik begon met het aarde loskloppen en er kwam een verschrikkelijke geur uit de pot en aarde/wortels van de boom
(omdat de pot blijkbaar geen gaten had )de grond en pot maar ook een deel van de wortels stonk.

Ik heb als leek de wortels terug gesnoeid "het deel wat zo stonk" een bak gemaakt van een plastik krat allemaal gaatjes in geboord met wat hydro korrels en fijn grind onderin de bak om de diepte van het krat op te vullen
de wortels van de booom (Wat er nog over was) horizontaal uitgespreid en in de bak gedaan er nog een laag = potgrond overheen gedaan
ik heb de boom provesoriesch vast gezet in een naar mij een gewneste vorm met (ijzerdraad in groen plastick omhulsel omdat ik dat voor handen had)
de stam was nog vrij buigzaam en heb maar wat gedaan de draaden staan niet te strak en snijden niet in de barst.
ik heb hier en daar wat kleine overbodige takjes weg gesnoeid om de boom in stamdikte/tapsheid te bevorderen de boom is volgens mij in iedergeval 3 tot 4 jaar oud (geen idee) staat nu buiten in de schaduw uit de wind kant (zoals het eik verzorings linkje van bonsaiempire [link" www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/eik "] EIK [/link] zegt)

ik weet het is nog geen lente maar dit jaar is raar kwa temperaturen en de natuur omdat het elke keer warmer is dan voor de tijd van het jaar alles wat ik deed was een impuls actie met de informatie die ik op dat moment gewonnen had hope it grows !
al het commentaar en feedback is welkom

foto's volgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren