Ik denk het wel, fotosynthese is nodig voor de ontwikkeling. De zon levert de grootste energie voor de plant. Mijn acers staan in de lente altijd een hele dag in de volle zon, als die er is.
Ze staan hier ook de hele dag in de zon. Ik vind het glinsterend rood erg mooi, mooier dan het 'zomerkleed'. Dus, als in de schaduw staan bevordert dat ze langer glinsterend rood blijven, dan is voor mij de keuze niet zo moeilijk
MoniqueVeltrop schreef : Ze staan hier ook de hele dag in de zon. Ik vind het glinsterend rood erg mooi, mooier dan het 'zomerkleed'. Dus, als in de schaduw staan bevordert dat ze langer glinsterend rood blijven, dan is voor mij de keuze niet zo moeilijk
als je het zo bekijkt is de schaduw inderdaad beter
Hou er rekening mee dat om in het voorjaar een goede kleu te hebben, de plant het jaar ervoor veel zon gehad moet hebben.
Of hij sneller over gaat in de volle zon.. Geen idee. Kan me ook voostellen dat het sneller in de schaduw gaat, omdat er reletief weinig licht is, en de concentratie chlorophyll daarom sneller omhoog gaat..
marcellucas schreef : Palmatum houdt best van wat schaduw. Iig niet de hele dag volle zon. ..
Jouw deshojo is al best ver Monique! Ik zit vol ongeduld mijn seigen te volgen... begint heel voorzichtig uit te lopen
wss door minder zon, ik heb er enkele in de schaduw maar de meeste in zon. Deze in de zon staan volop in blad. Als ze in de volle zon staan hou ik wel het blad in de gaten. Gaan ze hangen dan is de zon te fel en geef ik ze een plaats waar ze indirect zonlicht krijgen. En vanaf mei gaan ze zoiezo naar die plaats.
leatherback schreef : en de rest lijkt ook die kant op te gaan. Vreemd. Schimmelinfectie?
Dank voor je antwoord!
Ik heb gelijk even gekeken en heb haar uit de pot gehad. Grondmengsel was niet te nat en ik heb ook geen rare beestjes gezien. De wortels wel behoorlijk aan het matten, aan de droge kant en nog in een ronde vorm van het oude potje. Had haar een tijdje geleden verpot maar omdat ze al zo ver in het blad stond niets aan de wortels gedaan, heb ze nu toch even voorzichtig los gemaakt en uitgeharkt.
Ze staat nu in verse "Ahorn-Erde", uit de wind en uit de zon. Ik hoop dat het goed gaat ...