In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50681

• wes
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 70

leatherback schreef : Ik zou zeggen.. Het doel wat je wilt bereiken?

Maw in welke fase zit je boom.

Gr wes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50686

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Als je lentegroei van de definitieve tak wilt, moet je in ieder geval in de gaten houden dat er nieuwe knoppen zichtbaar zijn. Als die er niet zijn en je snoeit terug, krijg je geen lengtegroei. (maar gaat hij evt wel slapende knoppen op de oude tak activeren).

Ik snoei de bovenkant normaliter al vrij vroeg omdat ik daar geen lengtegroei wil en omdat ik de apicale dominantie tegen wil gaan. Verder naar onder hangt het een beetje af hoeveel lengtegroei je wilt. Als je de boom wilt laten aansterken kun je die gewoon laten uitschieten, of je kunt ervoor kiezen om naar beneden toe steeds minder sterk te snoeien...

Nu ik er over nadenk, doe ik eigenlijk nooit iets "omdat het er tijd voor is" maar pas als de boom ook aangeeft dat het er tijd voor is....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50740

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 902
Sws nieuwe groei niet meer snoeien als de eind knop gemaakt is. Knopje precies in het midden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50854

• MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 88
Het is de bedoeling om meer energie naar de lagere takken te sturen, want die bleven nog een beetje achter.

Als het doel nou backbudding is, wanneer is het dan verstandig om nieuwe groei te knippen?

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50890

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

dea schreef : Sws nieuwe groei niet meer snoeien als de eind knop gemaakt is. Knopje precies in het midden.

Interessant! Wat bedoel je daar precies mee?

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50891

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

MaartenPan schreef : Het is de bedoeling om meer energie naar de lagere takken te sturen, want die bleven nog een beetje achter.

Als het doel nou backbudding is, wanneer is het dan verstandig om nieuwe groei te knippen?

Volgens mij backbudden lariksen niet echt. Er zijn wel slapende knoppen die je kunt activeren door (hard) te snoeien, maar dat zijn knoppen die je kunt zien zitten. Bij dennen bijvoorbeeld zie je eerst geen knoppen maar door de juiste ingrepen kunnen ze dan wel ontstaan op plekken waar er geen waren.

Bij een larix kun je niet echt nieuwe knoppen krijgen op oud hout... of op de stam of zo... dat is althans mijn ervaring.

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50950

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 902

marcellucas schreef :

dea schreef : Sws nieuwe groei niet meer snoeien als de eind knop gemaakt is. Knopje precies in het midden.

Als je heel goed kijkt bij de nieuwe uitlopers, zie je her en der hele kleine gelige, lichtgroene puntjes. Dat zijn de knoppen die weer kunnen uitlopen. Als je snoeit, dus altijd terug tot 1 van die knoppen, niet verder terug. Ongeveer aan het einde vh groei seizoen zal een uitloper (als je die nog niet gesnoeid hebt) een eindknop maken. Dat is dus de laatste knop en er zal daarna ook niet meer nieuwe knoppen worden aangemaakt. Op dat moment moet je die uitloper dus niet meer terugsnoeien, omdat de kans zeer groot is dat die gehele uitloper zal afsterven. Echter, als de nieuwe groei volledig is afgehard of wanneer de naalden in de herfst zijn afgevallen (persoonlijk wacht ik dat dit laatste moment) dan kun je uiteraard weer gewoon terug snoeien tot een knop waar je wilt dat de boom /tak het volgende seizoen weer gaat uitlopen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, ik kan behoorlijk vaag zijn.....

Ik deel overigens je mening/ervaring over geen tot zeer geringe backbudding bij larix.
Mijn (larix) leermeester zei altijd: "no bud, no branch".

Laast bewerkt: Post by dea.

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50970

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

dea schreef : Ik deel overigens je mening/ervaring over geen tot zeer geringe backbudding bij larix.

En daarmee weet ik wie je leermester was.
Overigens ben ik mensen tegengekomen die zweren dat larix wel knoppen zet. Ik denk at hier grote verschillen tussen de verschillende soorten zou kunnen zitten.

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50976

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Het is wel zo dat ze eindeloos nieuwe knoppen aanmaken rondom oude knoppen. Als je een oude tak hebt die je vaak (hard) gesnoeid hebt, zie je dikke clusters van knoppen ontstaan die je dan flink moet uitdunnen. ...

Lork vragen 10 jaren 1 week geleden #50977

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

dea schreef :

marcellucas schreef :

Als je heel goed kijkt bij de nieuwe uitlopers, zie je her en der hele kleine gelige, lichtgroene puntjes. Dat zijn de knoppen die weer kunnen uitlopen. Als je snoeit, dus altijd terug tot 1 van die knoppen, niet verder terug. Ongeveer aan het einde vh groei seizoen zal een uitloper (als je die nog niet gesnoeid hebt) een eindknop maken. Dat is dus de laatste knop en er zal daarna ook niet meer nieuwe knoppen worden aangemaakt. Op dat moment moet je die uitloper dus niet meer terugsnoeien, omdat de kans zeer groot is dat die gehele uitloper zal afsterven. Echter, als de nieuwe groei volledig is afgehard of wanneer de naalden in de herfst zijn afgevallen (persoonlijk wacht ik dat dit laatste moment) dan kun je uiteraard weer gewoon terug snoeien tot een knop waar je wilt dat de boom /tak het volgende seizoen weer gaat uitlopen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, ik kan behoorlijk vaag zijn.....

Ik deel overigens je mening/ervaring over geen tot zeer geringe backbudding bij larix.

Dit wordt hogere snoeikunde :P In het groeiseizoen doe ik één van twee dingen
1) ik snoei voor vertakking. Dan snoei ik zo vroeg mogelijk in het seizoen om nog een tweede of derde groeispurt te krijgen. Ik snoei bij larix dan terug naar OF het oude hout (als ik geen uitbreiding wil) OF naar de eerste of tweede knop van de nieuwe uitloper.Ik snoei dus nooit als ze al helemaal uitgelopen zijn tot de eindknop want dat het geen nut.
2) ik snoei niet. Als ik diktegroei of versterking van de groei, dan laat ik de scheut het hele seizoen ongemoeid en snoei ik pas in de volgende rustperiode. De groei dis je dan krijgt is wel grof en niet super mooi. ..

Laast bewerkt: Post by marcellucas.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts