marcellucas schreef :
dea schreef : Sws nieuwe groei niet meer snoeien als de eind knop gemaakt is. Knopje precies in het midden.
Interessant! Wat bedoel je daar precies mee?
Als je heel goed kijkt bij de nieuwe uitlopers, zie je her en der hele kleine gelige, lichtgroene puntjes. Dat zijn de knoppen die weer kunnen uitlopen. Als je snoeit, dus altijd terug tot 1 van die knoppen, niet verder terug. Ongeveer aan het einde vh groei seizoen zal een uitloper (als je die nog niet gesnoeid hebt) een eindknop maken. Dat is dus de laatste knop en er zal daarna ook niet meer nieuwe knoppen worden aangemaakt. Op dat moment moet je die uitloper dus niet meer terugsnoeien, omdat de kans zeer groot is dat die gehele uitloper zal afsterven. Echter, als de nieuwe groei volledig is afgehard of wanneer de naalden in de herfst zijn afgevallen (persoonlijk wacht ik dat dit laatste moment) dan kun je uiteraard weer gewoon terug snoeien tot een knop waar je wilt dat de boom /tak het volgende seizoen weer gaat uitlopen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is, ik kan behoorlijk vaag zijn.....
Ik deel overigens je mening/ervaring over geen tot zeer geringe backbudding bij larix.
Mijn (larix) leermeester zei altijd: "no bud, no branch".