In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53025

• AmberJanssens
  • AmberJanssens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Wij hebben hier thuis een buxus haagje staan waar een stukje van weg mag
Zou ik hiervan een bonsai kunnen maken? Want is het niet bij zo een haag dat enkel de buitenkant groen is met blaadjes en de binnenkant dor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53026

• megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 73
Ja dat kan zeker maar wel voor buiten. Dit boompje heeft kleine blaadjes en is daarom zeer geschikt voor bonsai het is wel een traag groeier.
Dit is een foto van mijn buxus (heb ik voor 30€ gekocht)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53027

• AmberJanssens
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1

megabon schreef : Ja dat kan zeker maar wel voor buiten. Dit boompje heeft kleine blaadjes en is daarom zeer geschikt voor bonsai het is wel een traag groeier.
Dit is een foto van mijn buxus (heb ik voor 30€ gekocht)

Dat is een mooi boompje :)
Maar omdat de binnenkant van de haag dor (kaal) is omdat hier geen zon aankan, weet ik niet of dit lukt?
De buitenkant is wel heel groen.

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53028

• MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 88
Als je buxus op de laatste paar blaadjes terugsnoeit gaat ie dichter bij de stam nieuwe knoppen uit laten lopen. Duurt wel een poosje, na een jaar is die van mij ongeveer 10 cm naar 'binnen' op de meeste takken
De volgende gebruiker (s) zei dank u: AmberJanssens

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53029

• megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 73
Je gaat hem met de wortel uit de grond halen? Dit doe je beter in het voorjaar en neem het stuk met de dikste stam.

Een foto van de struik zou handig zijn zo kan men zie of het de moeite is. :silly:

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53030

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Het KAN absoluut, maar je zal wat geduld nodig hebben. Ik zou, om te beginnen, een paar van die boompjes uit de grond nemen en op een andere plek waar ze geen planten dichtbij hebben, neerzetten. Daar aan laten slaan. Als die dan aan het groeien zijn, kan je alle takken terug snoeien tot de eerste blaadjes. Dan gaat de boom vanzelf meer blaadjes aan de binnenkant maken, en kan je de lange kale takken steeds verder teruug snoeien.

Wanneer moet de haag er uit? Idealerwijs wacht je tot september, om dit te doen. Vooral in het begin heeft de buxus het heel moeilijk. Als je tot die tad kan wachten met verplaatsen, kan je, zodra je de komende dagen wat afkoeling en een bak regen krijgt, langs de heg de wortels doorsteken. Dat stimuleer het maken van nieuwe wortels dichter bij de stam, waardoor je de plant makkerlijker kan verplaatsen.

(Uiteraard kan je ook direct naar een pot verplaatsen. Dat is afhankelijk van je ervaring: Als je nog niet eerder bomen/planten n potten gehouden hebt, is het wat lastiger om de boom goed aan te laten slaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: AmberJanssens

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53035

• AmberJanssens
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1

megabon schreef : Je gaat hem met de wortel uit de grond halen? Dit doe je beter in het voorjaar en neem het stuk met de dikste stam.

Een foto van de struik zou handig zijn zo kan men zie of het de moeite is. :silly:

Ik wil wel een foto maken, maar dan zal je enkel de haag kunnen zien, de stammen zitten er midden in..

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53038

• AmberJanssens
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1

leatherback schreef : Het KAN absoluut, maar je zal wat geduld nodig hebben. Ik zou, om te beginnen, een paar van die boompjes uit de grond nemen en op een andere plek waar ze geen planten dichtbij hebben, neerzetten. Daar aan laten slaan. Als die dan aan het groeien zijn, kan je alle takken terug snoeien tot de eerste blaadjes. Dan gaat de boom vanzelf meer blaadjes aan de binnenkant maken, en kan je de lange kale takken steeds verder teruug snoeien.

Wanneer moet de haag er uit? Idealerwijs wacht je tot september, om dit te doen. Vooral in het begin heeft de buxus het heel moeilijk. Als je tot die tad kan wachten met verplaatsen, kan je, zodra je de komende dagen wat afkoeling en een bak regen krijgt, langs de heg de wortels doorsteken. Dat stimuleer het maken van nieuwe wortels dichter bij de stam, waardoor je de plant makkerlijker kan verplaatsen.

(Uiteraard kan je ook direct naar een pot verplaatsen. Dat is afhankelijk van je ervaring: Als je nog niet eerder bomen/planten n potten gehouden hebt, is het wat lastiger om de boom goed aan te laten slaan.

Danku! De haag mag nog een tijdje blijven staan. Ik zal als het wat afkoelt de wortels doorsteken en dan in september kan ik hem er dan uithalen. Denk wel dat ik hem dan ineens in een pot ga zetten (wel een redelijk grote pot)

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53042

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Mijn oktober is blijkbaar weg gevallen. Effectief zou ik veretten aan het einde van de zomer, begin herfst doen. Als de zomer echt qua weer aan het wegtamen is.

Buxus 9 jaren 10 maanden geleden #53043

• AmberJanssens
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1

leatherback schreef : Mijn oktober is blijkbaar weg gevallen. Effectief zou ik veretten aan het einde van de zomer, begin herfst doen. Als de zomer echt qua weer aan het wegtamen is.

Wat bedoel je juist? ik snap je niet goed.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts