In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Carmona behoeft hulp 13 jaren 2 weken geleden #1683

  • Django
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal,

Ruim een half jaar geleden heb ik mijn eerste bonsai cadeau gekregen.
Een Carmona Macrophylia.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



In de winter heb ik door chronisch tijdgebrek echter veel te weinig aandacht geschonken aan mijn bonsai. Zijn er mensen die mij kunnen helpen met een plan van aanpak om hem weer in optima forma te krijgen?
Ook vormtechnische tips zijn van harte welkom.

Bijgaand nog een foto recht van voren:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Meer foto's zijn hier te vinden.

Groeten,
Django

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Django.

Re: Carmona behoeft hulp 13 jaren 2 weken geleden #1684

  • Reamon
  • Reamon's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Wat betreft het vormen zal ik even mee afwachten, omdat hij niet in geweldige conditie is.

De Carmona heeft een vochtige lucht nodig. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een glas met water ernaast te zetten, maar ook door het dagelijks besproeien ervan.

Veel zonlicht heeft hij niet nodig 1 uur. Volle zon in de ochtend of laat in de middag zal geweldig zijn(niet op midden op de dag dan is de zon te fel). Hij kan ook gewoon overleven met een lichte standplaats bij het raam.

Het water toegift is toch meestal wel het moeilijkst. Ik zie wel eens bonsai's in tuincentrums staan en dan staan ze in potten zonder gaten erin. Dat zorgt al snel voor teveel water toegift. De Carmona houdt wel van iets meer water maar mag net als andere bonsai's absoluut niet kletsnat staan.

Ik hoop dat je hier iets aan heb. Misschien kan je nog wat meer vertellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Carmona behoeft hulp 13 jaren 2 weken geleden #1687

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Jouw carmona ziet er idd wel erg nat uit nu.
zoals reamon al aangeeft, check even of er wel drainage gaten in de bodem van de pot zitten.
zo niet, dan in een andere pot zetten die wel gaten in de bodem hebben voor afwatering. Zitten er wel drainage gaten in, dat moet je hem echt minder water geven, want hij mag idd niet constant te nat staan.
Bovendien zijn Carmona's vrij moeilijk.
ik ken een aantal bonsaïsten die al tientalle jaren bezig zijn, maar nog steeds niet een Carmona onder de knie hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Carmona behoeft hulp 13 jaren 2 weken geleden #1689

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ik heb reeds al 1,5jaar een carmona in bezit, en had met watergeven de eerste maand moeilijk mee, maar als je weet wat de boom fijn vindt, dan zijn het echt mooie, makkelijk te houden (mijn mening) bomen.

Ik gaf aan het begin ook teveel water, en kreeg hetzelfde probleem, dus ik denk ook dat het aan het water ligt. De grond ziet er ook erg nat uit op de foto, had je hem net water gegeven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Carmona behoeft hulp 13 jaren 2 weken geleden #1692

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Hij hoort er nu ongeveer zo uit te zien...



Ik zou hem gewoon verpotten, met wat verse grond(zonder enige vorm van snoei) als het kan in een originele bonsai schaal met draineringsgaten en onderschotel, hier een laagje water in zetten en de watergift in de gaten houden.
Verder op een lichte plek zetten en afwachten.
Hij doet het nu ook al niet goed, dus er kan weinig fout aan gaan. Feit is dat de boom zo snel mogelijk uit zijn huidige omstandigheden gehaald moet worden.
(te natte en arme grond)

Mijn Carmona op de foto deed het in het begin ook moeilijk, na het verpotten ging hij als een speer.
Vaak is de grond waar je hem in hebt aangeschaft ook niet goed meer.
Ik adviseer altijd na aanschaf direct te verpotten.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Carmona behoeft hulp 13 jaren 2 weken geleden #1698

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Zo te zien staat dit boompje in een bakje zonder gaten onderin. Zie dat soort bakjes wel een in bloemistenwinkels. Absoluut funest voor een Carmona.:ohmy:
Boompje eruit halen, natte grond en evt. aanwezige vieze wortels verwijderen en in verse grond oppotten in b.v. een zwarte plastic bloempot met daaronder een schoteltje. Als het boompje na verloop van tijd er weer helemaal bovenop is kan het in een bonsaipot gezet worden. Matig vochtig houden!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hank.

Re: Carmona behoeft hulp 13 jaren 2 weken geleden #1707

  • Django
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt allemaal voor de inzichten.

Wat betreft de vochtige grond het volgende:
Ik had hem vlak voor deze foto's verpot (in dezelfde pot, bij gebrek aan een betere) en daarna flink besproeit om de grond wat steviger te krijgen. De oude grond was veel te los en poreus geworden.
Hij staat in een plastic bakje (met gaten) in het aardewerk (zonder gaten). Komend weekend ben ik waarschijnlijk bij een tuincentrum en ik hoop daar een degelijk pot te kopen, want deze lijkt me te klein (wel diep genoeg toch?).

Hij heeft een tijd erg onregelmatig water gekregen door tijdgebrek. Daarnaast stond hij niet op de beste plek (te schemerig en dicht bij de verwarming), omdat mijn werkkamer werd omgetoverd tot babykamer. Nu staat hij (denk ik) een stuk beter achter een deels met folie beplakt raam op het westen.

Toen ik hem nog niet zo lang had, heb ik hem denk ik iets te grondig gesnoeid.
Ik zal nu wat meer aandacht en regelmatiger water geven. En dan zien we wel of hij er weer bovenop komt.

Edit: bij het verpotten heb ik ook de wortels iets bijgewerkt. De wortels zaten namelijk al zeer compact op elkaar gedrukt. Wellicht dat dit teveel van het goede was, maar dat zal de tijd ons leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Django.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts