In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 10 maanden geleden #75248

  • Genz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 4
Hallo liefhebbers, ik heb me weer laten verleiden om een nieuwe Bonsai te kopen nadat de vorige 2 toch vrij snel dood zijn gegaan. Deze keer wil ik een goede start maken. Jammer genoeg koop ik altijd op de looks van de boom zonder eerst goed te informeren. Dus Impulsaankoop. Op het kaartje staat dat het een Azalea is. Nu ging ik er van uit dat het een binnenboompje is maar volgens de website is een Bonsai een buitenboom.

Ik upload een paar foto's en hoop dat jullie me wat tips kunnen geven over waar hem best te zetten, hoe vaak te bewateren etc... Ik zal jullie ontzettend dankbaar zijn :) deze keer wil ik hem graag in leven houden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 10 maanden geleden #75249

  • Genz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 4
correctie: Ik bedoel een Azalea-bonsai = volgens de site een buitenboom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 10 maanden geleden #75250

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Alle planten horen buiten. De enige reden om ze binnen te zetten is omdat het weer buiten niet geschikt is, zoals bv tijdens de winter. Echter, azalea kan, en hoort, het hele jaar buiten.

Wat je gekocht hebt is een zogenaamde startplant. Het idee is dat je hier nog een paar jaar aan werkt om het een bonsai te maken. Nu is het gewoon een azalea, en nog geen bonsai.

Ik denk dat je als je weet dat je uit impuls dingen doet, een keuze moet maken. OF je werkt uit impuls en je blijft teleurgesteld worden. Of je gaat ophouden met naar je impulsen te luisteren, en gaat eerst vragen / lezen / nadenken. In dit geval heb je bedraad en gesnoeid zonder duidelijk doel voor ogen. Ik zou de plant naar buiten zetten en met rust laten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 10 maanden geleden #75253

  • niekdejong
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 85
  • Ontvangen bedankjes 20
Wat Leatherback zegt is zeker waar, met een boom op dit stadium ben je nog jaren onderweg. Betekend niet dat je er niet iets van kan leren, het is wel zo dat als je wat les volgt je snel meer leert en bomen in leven houdt:)
Wat betreft de azalea (ik heb dit weekend voor het eerst azalea gesnoeid, dus ben geen kenner) daarin zie ik nog wat steeltjes van de bloem, die kunnen eruit met de vrucht die daaraan groeit. Dat kost de boom nodeloos energie, die beter in groei gestoken kan worden. Verder kun je denk ik alle takken wel vlak zetten voor meer licht in de boom en alle bladeren per uitlopen terug snoeien naar 3-4 blaadjes aan de uiteindes.
Dan gewoon buien zetten in de zon (of schaduw als ie net verpot is). En lekker laten gaan tot het najaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 10 maanden geleden #75259

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Ben erg benieuwd van welke soort de eerdere twee aangekochte bonsai waren, hoelang deze het hebben uitgehouden en waaraan ze uiteindelijk zijn bezweken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 9 maanden geleden #75263

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Zoals Leatherback al aangeeft, zint eer ge begint ;) Het is tegenwoordig heel makkelijk dat voor je een impuls aankoopt doet je ff snel op smartphone even google raadpleegt. Dan weet je binnen 5 minuten of de boom voor buiten of voor binnen is.

Echter een binnen boom houd er ook van om buiten te staan, zo ben ik zelf druk met het weer in de gaten houden om te kijken of mijn Carmona en Zanthoxylum naar buiten kunnen of niet.

Verder staat mijn Azalea het gehele jaar buiten en heeft hij dat afgelopen winter ook gedaan, alleen toen de laatste twee wintertrekken kwamen waarbij die Siberische wind hadden heb ik ze in mijn onverwarmde schuur gezet zodat hij geen last had van de koude snijdende wind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 9 maanden geleden #75277

  • Genz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 4
bedankt allemaal voor jullie input

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 9 maanden geleden #75278

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Als,je toch op Google zit, misschien ook maar eens inlezen/kijken over bedraden, je hebt nogal wat fouten erin zitten nu ( kruisende draad onder andere..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 9 maanden geleden #75288

  • Genz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 4
Ok doe ik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai: Azalea - goede start? 5 jaren 9 maanden geleden #75557

  • Genz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik ben een beetje stout geweest want heb hem niet meteen buiten gezet. Hij staat binnen op de vensterbank en aangezien er relatief snel bloemen aan kwamen, beslist om hem daar te laten staan. Er komen ook nieuwe blaadjes aan dus lijkt het mij dat de mini-boom zich er best OK voelt.
Het idee is om hem hier te laten staan en wo weinig mogelijk aan te doen zodat ie aansterkt. Einde augustus kan ik hem misschien verhuizen naar buiten zodat ie rustig kan gewoon worden aan koelere lucht en het idee krijgt dat het afkoelt.

tips and tricks zijn nog altijd welkom :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts