In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

2 vragen over 2 planten 5 jaren 8 maanden geleden #76331

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Allen,

Ik heb over 2 afzonderlijke projecten een vraag.

1.
Wat kan het veroorzaakt hebben dat mijn zwarte den zaailing begin dit jaar zulke lange naalden hebben gemaakt? De naalden aan de top zijn mooi kort maar die er onder zijn mega lang. Kan het zijn dat ik te veel voeding heb gegeven?

2.

Begin dit jaar ben ik een root over rock begonnen. Nu jeukt het om te kijken hoe de progressie is. Maar hoelang is verstandig om te wachten met het blood leggen van de wortels, of doe je dit stukje voor stukje?

Soms is the waiting a pain in the ..... ;-)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RonBraeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 vragen over 2 planten 5 jaren 8 maanden geleden #76335

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
1. Ja, veel voeding en veel water geven langere naalden. Maar bij dit boompje is het net dat wat je wilt. Korte naalden doe je pas veel later als de rest van de vorming gedaan is en hij dik genoeg is. Nu moet je hem vooral veel laten groeien.

2. Wat je kan doen is met het voorjaar het boompje uit het substraat halen en kijken of de wortels gedaan hebben wat je wilt. Of ze goed en mooi rond de steen liggen.
Aan de hand daarvan kun je beslissen of het nodig is om ze weer helemaal onder te stoppen of als de voet al iets bloot mag liggen. Daarna leg je inderdaad ieder jaar iets meer bloot. Maar zolang ze nog niet dik genoeg zijn naar je gedacht zou ik ze bedekt laten. Als de mijne me aanstaan volgend jaar mogen ze een jaar of 2/3 voluit groeien in de volle grond.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bijlles

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 vragen over 2 planten 5 jaren 8 maanden geleden #76336

  • DidierDeblaere
  • DidierDeblaere's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 214
  • Ontvangen bedankjes 45
Sinds april 2017 heb ik enkele projecten lopen.
Ik heb ze nog altijd niet uit hun substraat gehaald.
Ik zal dit volgende lente doen, dus 2 jaar later.
Ik hoef niet na te zen, daar de planten het goed doen.
Één ding heb ik in die jaren geleerd, da's geduld hebben :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DidierDeblaere.

2 vragen over 2 planten 5 jaren 8 maanden geleden #76356

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

Tom Haest schreef : 1. Ja, veel voeding en veel water geven langere naalden. Maar bij dit boompje is het net dat wat je wilt. Korte naalden doe je pas veel later als de rest van de vorming gedaan is en hij dik genoeg is. Nu moet je hem vooral veel laten groeien.

2. Wat je kan doen is met het voorjaar het boompje uit het substraat halen en kijken of de wortels gedaan hebben wat je wilt. Of ze goed en mooi rond de steen liggen.
Aan de hand daarvan kun je beslissen of het nodig is om ze weer helemaal onder te stoppen of als de voet al iets bloot mag liggen. Daarna leg je inderdaad ieder jaar iets meer bloot. Maar zolang ze nog niet dik genoeg zijn naar je gedacht zou ik ze bedekt laten. Als de mijne me aanstaan volgend jaar mogen ze een jaar of 2/3 voluit groeien in de volle grond.


Thanks, dan ga ik me over de langere naalden nit druk maken en deze zaailing laten groeien en vormen naar de voor die ik ingedachte heb.

Volgend voorjaar ga ik kijken wat de wortels hebben gedaan en eventueel bij sturen etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 vragen over 2 planten 5 jaren 8 maanden geleden #76357

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

DidierDeblaere schreef : Één ding heb ik in die jaren geleerd, da's geduld hebben :)


Dat heb ik ook geleerd ,maar soms zou het wel lekker wezen als een keer sneller zou gaan ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 vragen over 2 planten 5 jaren 4 weken geleden #79440

  • RonBraeken
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 5
Hoe zien deze 2 er tegenwoordig nog uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 vragen over 2 planten 5 jaren 3 weken geleden #79451

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Nog niet heel veel anders, de foto's zijn van de herfst van vorige jaar. De esdoorn heb ik wel opnieuw ingepakt om de rots heen. De zwarte den die moet ik nog over zetten in een grotere "trainings" pot. Maar daar wacht ik nog even mee, zie nog weinig beweging in de knoppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts