In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76724

  • vinnie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag allemaal,

Mijn naam is Vincent en ik heb 3 kleine eikjes uit 3 eikels gegroeid. Ze zijn nu 10, 20 en 35 cm en hebben nog geen takken, enkel blad. Van de week heb ik trainings schalen gekocht en bonsai grond en volgende week wil ik ze er in zetten. De schalen zijn 17x13x6,5, leek me OK.
Nu zie ik altijd mooie plaatjes van bonsai's die op een klein heuveltje staan maar dan denk ik altijd; hoe krijg je daar water in want dat rolt er dan toch meteen af? De grond van mijn andere kamerplanten (die het wel allemaal prima doen) lijkt vaak erg droog en water vormt altijd eerst een plas voor het er in trekt. Mijn vraag is dus: hoe werkt dit? Moet ik de grond gewoon vlak houden? Of is bonsai grond zo speciaal (zit o.a. grond maar ook kleine steentjes in) dat water er altijd intrekt ook als je er een heuveltje van maakt? Enige handreikingen zouden erg welkom zijn!

Groet!
V.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76725

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Bij de opgroei van planten waar je later mogelijks een bonsai wil van maken moet je niet bekommerd zijn over de 'opmaak' van je pot. Je kan dus inderdaad een gietrand hebben.
Bonsai grond is o.a. korrelig, water vloeit gemakkelijk door de korrels heen. De korrels zijn ook zeer poreus, water wordt gemakkelijk en snel opgenomen terwijl je giet, zonder dat er vrij water tussen de korrels blijft zitten.
De beste verpottijd is na de winter als de knoppen beginnen te zwellen. Je kan je dus nog inlezen wat betreft het substraat, de verpotting zelf, en de specifieke kenmerken van de boom zelf, (bvb. eik groeit met een dominante penwortel).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vinnie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76726

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Dag Vincent, welkom op het forum!!
Waar te beginnen... wat jij vraagt is al bijna een hele bonsai "cursus" bij elkaar....
Even heel kort, en hier en daar kort door de bocht:
-een zaailing van 30 cm met enkel bladeren en geen takken... bestaat niet.. ( waar hangen die bladeren dan aan vast?????)
- wacht met verpotten tot je zaailingen geen blad meer hebben, beter nog in de lente net voor het ontluiken
- snij dan de penwortel bij en spreid de overige wortels ( doe dit om de paar jaar)
- bonsai kweek je niet in een schaaltje maar in een grote(re) pot of in volle grond
- zeker vanaf zaailing ben je vertrokken voor minstens 20 jaar voor je iets wat vaag op een bonsai lijkt gekweekt hebt
- bonsai grond bestaat niet ( enfin, tis te zeggen, grond is grond en daar plant je in wat je wil,bonsai vragen een specifieke open structuur )
- hou je ver weg van potgrond
- je waterprobleem is van de baan met een open structuur - lees je eens in over substraten

verder: lees je hier in het forum eens in, ga eens naar de website van bonsai4me, of van Graham Potter, youtube, schrijf je in in een bonsaiclub...
Zoals gezegd, sommige antwoorden zijn kort door de bocht, maar enkel over substraten kan je hier al een pagina of 10 vullen....

Grtjs,

Luc
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vinnie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76727

  • vinnie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank jullie voor de snelle reacties! Grappig, het woord "snel" valt niet te rijmen met bonsai haha

Ik ben vergeten te zeggen dat deze eikjes binnen staan (op m'n werk). De bladeren zitten nog aan de stam, er zijn nog geen vertakkingen. Er zijn dus ook niet echt seizoenen. Kan dat? Maakt dat uit voor verpotten?
Thuis heb ik een eik van een jaar of 6 (zo'n 70cm) in een pot buiten die 't prima doet en al wel veel vertakkingen heeft.

Ik zal me dit weekend eens gaan inlezen en kijken of ik misschien een bonsai tafeltje in de tuin kan zetten zodat ze allemaal buiten kunnen staan ipv binnen.

Dank en weer groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76728

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Als je ze binnen laat staan gaan ze zeker dood. Bomen hebben seizoenswisselingen en de daarbij komende winterrust nodig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vinnie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76730

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
De vorige reactie klopt als een bus. Wanneer heb je de eikels geplant? Afgelopen april?

Ik zou de eikjes nu buiten in de tuin zetten. Dan kunnen ze wennen aan de afnemende temperatuur en zich voorbereiden op de winter. Zie de winterrust van de meeste bomen als slaap voor de mens. Zonder gaat hij dood. Door de warmte op je werk wil hij doorgroeien maar door het afnemende licht kan hij dat niet. Oftewel, de boom snapt er dan niks meer van.

Aankomende lente verpot je ze zoals hier al uitgelegd. Zoek eens op youtube naar: nigel saunders repotting. In die filmpjes staat alles mooi uitgelegd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vinnie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76758

  • vinnie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
OK, duidelijk :-)

Ik zal ze vandaag nog mee naar huis nemen. Eigenlijk wil ik ze nu nog verpotten i.v.m. het ontwarren van de wortels want ze staan erg dicht op elkaar nu. Is dat echt een no-no of gaat dat nog net?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76759

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik zou ze nu niet meer hun wortelgestel volledig blood gaan leggen en er in snoeien etc. De bomen gaan dan verzwakt de winter in en de kans dat ze die dan niet overleven is groter. Het wachten tot na de winter maakt nu ook niet meer uit. De wortels zullen niet extreem snel meer aangroeien nu we het einde van het seizoen aan het naderen zijn.

Spaar je geduld op, dan word je volgend jaar ast beloond voor je geduld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vinnie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76761

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
nop- afblijven nu!!! Maakt totaal niet meer uit of je het nu doet of in het voorjaar, enfin ,tenzij dode eikjes je doel is natuurlijk :)
Voor de 20 jaar dat je er over gaat doen om van een zaailing een begin van een bonsai te maken maakt een half jaar wachten totaal niet uit!! Gebruik dat half jaar om te studeren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 7 maanden geleden #76762

  • vinnie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
OK, dan gaan ze vanaf vanmiddag naar buiten en herpotten doe ik volgend jaar als ze weer wakker worden :-)

Dank voor jullie reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts