In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 6 maanden geleden #76767

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
er zijn diverse stemmen die roepen dat dit het moment is voor verpotten overigens. Een groot deel van de jaarlijkse wortelontwikkeling vind de komende maanden plaats..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 6 maanden geleden #76772

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
De grondtemperatuur is bepalend voor de wortelgroei, optimale temperatuur ligt rond de 20 graden onder de 10 stopt deze. Verpotten bij voorkeur in de rustperiode ( vochtbalans gemakkelijkst te herstellen voor bomen zonder loof / of naaldbomen ) voorafgaand aan het nieuwe groeiseizoen, das in het voorjaar voor de lente aanbreekt. De gemiddelde dag/nacht temperatuur overstijgt vanaf april de 10 graden, onder goede omstandigheden loopt het groeiseizoen door tot oktober, daarna is het te behalen succes nul, net als de gemiddelde temperatuur met aangrenzende gelijkenis. Einde jaarsverpotting geeft weinig hersteltijd tot de rustperiode aanbreekt. Hebbende het over buiten bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 6 maanden geleden #76779

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49

leatherback schreef : er zijn diverse stemmen die roepen dat dit het moment is voor verpotten overigens. Een groot deel van de jaarlijkse wortelontwikkeling vind de komende maanden plaats..


Dat verschilt per type plant ontzettend. Planten die normaal op drogere bodems staan, die krijgen nu hun kans. Planten die van nature in bosgebieden voorkomen, die zullen nu eerder terugtrekken omdat het straks te drassig wordt (en daarna strak bevroren).
De eik is een geval apart; hij doet het goed op beide bodems.
Ik ben zelf nu een jaartje kennis aan het maken met eiken, en het lijkt mij onverstandig om ze nu onder handen te nemen; de knoppen zijn aan het zetten en eiken hebben er geen probleem mee om de hele bovenkant af te werpen en weer uit te schieten vanaf de wortels.
Mijn lente-"yamadori" hebben niets verloren, diegene die in de zomer verzameld zijn, hebben enkel nog een wortelbasis waar wat scheuten uit zijn gekomen.
Voor zover ik gemerkt heb, zijn eiken heel sterk, maar ook heel erg nukkig als het om wortelwerk gaat.
Uit eigen ervaring zou ik de lente aanhouden. Dat geeft de beste kansen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fonz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 6 maanden geleden #76781

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Wat ik meestal gelezen en geleerd heb: eiken slaan in de herfst de energie die ze terugtrekken uit hun bladeren op in hun wortels, en dus ook in hun grote penwortel. Daarom is het best eiken pas te verpotten en wortelsnoei toe te passen als de knoppen weer zwellen. De reserve van de boom zou dan meer terug naar de bovengrondse delen zijn overgebracht.
Ik heb hierover geen bewijs op grond van wetenschappelijke studies gelezen.
Maar ik heb ook al gelezen dat eiken mits goede zorg in de zomer ook goed te verplanten zijn. (De energie is dan bovengronds?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 6 maanden geleden #76783

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Teun1 schreef :
Dat verschilt per type plant ontzettend. Planten die normaal op drogere bodems staan, die krijgen nu hun kans. Planten die van nature in bosgebieden voorkomen, die zullen nu eerder terugtrekken omdat het straks te drassig wordt (en daarna strak bevroren).


De relevantie van grondsoort ontgaat mij compleet. Heb je hier enig bewijs voor?
Zoals Ivan al aangeeft gaat het er om dat nu alle energie nog voor een groot deel in blad ed zit. De boom gaat binnenkort beginnen met wintervoorbereidingen en investeert dan nog grootschalig in de wortels. Een goed moment van verplanten is voor veel soorten daarom ook in de vroege herfst, zo schijnt het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 6 maanden geleden #76786

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49

leatherback schreef :

Teun1 schreef :
Dat verschilt per type plant ontzettend. Planten die normaal op drogere bodems staan, die krijgen nu hun kans. Planten die van nature in bosgebieden voorkomen, die zullen nu eerder terugtrekken omdat het straks te drassig wordt (en daarna strak bevroren).


De relevantie van grondsoort ontgaat mij compleet. Heb je hier enig bewijs voor?
Zoals Ivan al aangeeft gaat het er om dat nu alle energie nog voor een groot deel in blad ed zit. De boom gaat binnenkort beginnen met wintervoorbereidingen en investeert dan nog grootschalig in de wortels. Een goed moment van verplanten is voor veel soorten daarom ook in de vroege herfst, zo schijnt het.


Ik beheer een klein bos dat elke winter onder water loopt als uitdijing van de Maas. De eiken daar hebben meestal geen penwortel en wortelen over het algemeen niet erg diep. Dat is voor ons prettig; ze waaien vanzelf om, wat veel minder risico veroorzaakt dan zelf zagen. In zandgronden is dat anders; daar schiet de wortel van een eik van 2 meter al bijna 1 meter de bodem in.
De eiken in mijn bos hebben de hele zomer lang actieve wortelgroei door de goede omstandigheden, in de herfst is er geen witte wortelpunt te bekennen. Als het spontaan zou gaan vriezen, dan is al die groei in enkele dagen kapot.

Blad wekt energie op, bladverliezende soorten slaan daar weinig zetmelen of suikers in op; wanneer het blad afvalt (door droogte, vroege koude), is het namelijk niet meer terug te winnen. Om het direct naar de stam en wortels te sturen is efficiënter en beter voor de overlevingskans. In de herfst wordt het laatste restje energie uit het blad getrokken, dat kopt. Maar ten aanzien van wat er over de zomer aangemaakt is, is die hoeveelheid verwaarloosbaar.
Ik spreek natuurlijk alleen uit eigen ervaring, daaruit heb ik opgemerkt dat lente-werk tot nu toe geen negatief effect heeft gehad. Zomer en herfstwerk wel. Als jouw ervaringen anders zijn, dan zijn er blijkbaar meer antwoorden mogelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 6 maanden geleden #76817

  • vinnie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
Nou, ik heb ze noodgedwongen toch moeten verpotten dus we zullen zien wie er gelijk heeft :-)
Door de lange en sterke penwortel passen ze alleen niet heel goed maar ze staan al bijna een week buiten en zien er nog steeds blij uit. Kan die penwortel ooit worden ingekort of is het dan einde oefening?

Groet!
V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 6 maanden geleden #76819

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Gaat ons hier niet om het gelijk hebben, onze eigen bonsai projecten geven daar reeds dagelijks uitsluitsel over. We delen enkel de opgedane kennis en ervaring. Het is aan u daar een eigen plan op te trekken. Uiteraard zijn we benieuwd naar uw resultaat, houd ons op de hoogte. Foto’s van de voortgang doen het altijd goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 3 maanden geleden #77681

  • vinnie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
Kleine update: De eikjes lijken het goed te doen in redelijk vochtige grond. Werd eerst te vochtig vond ik omdat regenwater in de lekbak bleef staan. Dat wordt nu beter afgevoerd. Omdat ik de wortels niet had gesnoeid groeien de eiken nu in een heuveltje. Ziet er heel leuk uit maar wellicht dat ik toch iets grotere potten moet gaan kopen van t voorjaar als ik ze ga verpotten en snoeien. Maar goed, ze droegen groen blad tot het enkele weken terug koud begon te worden. Als het gaat vriezen gaan ze omwikkeld in noppenfolie de schuur in om kapot vriezen te voorkomen.

Oh, en je hoeft geen u te zeggen hoor ;-)
Groet!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eikjes, hoe in pot? 5 jaren 3 maanden geleden #77690

  • vinnie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
Voila, een foto van mijn 3 nieuwe eikjes en mijn oudere van een jaar of 6 nu denk ik.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren