In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77821

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Een vrijdag heb ik van een goede vriend als geschenk een Bonsai boompje (Chinese Iep) gekregen en zou wel wat hulp/ advies kunnen gebruiken daar ik geen enkele ervaring heb met Bonsai bomen. Ik ben een enthousiaste orchidee hobbyist met ruime ervaring in het verzorgen van deze prachtige bloeiers. Vandaar dat deze vriend dacht dat een Bonsai een mooie aanvulling hierop zou zijn. Heb diverse YT video's bekeken, online info gezocht en gisteren in Kindle jullie "Bonsai; The Beginner's Guide" gekocht en gelezen. Na het lezen had ik echter nog meer vragen als daarvoor.

De boom is gekocht als indoor Bonsai heb ik begrepen en hij staat nu voor een Velux raam op het Noorden in een koelere kamer om de wisseling van de seizoenen te emuleren. Het is de bedoeling dat hij in het voorjaar na de laatste nachtvorst te samen met een Cymbidium naar buiten gaat op het balkon dat op het Zuiden ligt. Net als de Bonsai verdraagt de Cymbidium géén felle zomerzon maar heeft wel graag veel licht en heeft daarvoor een plek die dit faciliteert. De Bonsai zou hier prima naast kunnen staan. Is dit de juiste benadering?

Ik zit met name met de volgende vragen:
Is de boom die ik heb een "echte" Bonsai, of is dit een "preBonsai" boom? Ik heb twee foto's bijgevoegd die het aanzicht van de boom tonen. Van één kant heb/ zie ik al een vorm die ik in gedachten heb, maar de andere kant is een warrig geheel waarvan ik niet goed weet wat ik er mee aan moet. Ook het snoeien is iets waar ik tegenop zie. Want eenmaal eraf is het gedaan. Ieder advies of goede raad zou bijzonder gewaardeerd worden.

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77822

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Welkom op het forum!
Veel vragen... maar ook al wat kennis.. maar geen foto's te zien.Probeer je eens opnieuw de foto's te uploaden, dan kunnen er gefundeerde antwoorden gegeven worden;

grtjs,

Luc
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77823

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Leuk een nieuwe hobby ;)
Welkom hier en veel plezier gewenst!
Ik heb het vermoeden dat het een mallsai is ;)
De ulmus kan inderdaad prima buiten vertoeven vanaf het voorjaar, die van mij staat het hele jaar gewoon buiten behalve bij hele strenge vorst zet ik hem even vorstvrij in de schuur.
Aangezien jouw plant vermoedelijk uit een tuincentra komt kun je hem idd het beste vanaf het voorjaar naar buiten doen!

Kwa snoeien , een ulmus is een harde groeier dus je kan ook flink snoeien, wel met een plan in gedachte natuurlijk dus zoals luc aangaf de foto's nogmaals uploaden ze dienen kleiner dan 2 mb te zijn anders lukt get uploaden niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77829

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Er is inderdaad iets mis gegaan met de foto's. Ik ga het opnieuw proberen. Ditmaal één foto per keer want ze zijn fors qua data. En bedankt voor het hartelijke welkom^^

Dit is de voorkant van de Bonsai. Er is al een vage vorm te zien.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77830

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Hier is foto nummer twee. Deze kant is een warrige boel waar ik (nog) geen raad mee weet. Ik heb er het schema uit de Beginner's Guide bij gepakt en ik begrijp dat die onderste uitlopers weg moeten om de vorm van de boom beter te doen uitkomen?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77831

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Swoka schreef : Is de boom die ik heb een "echte" Bonsai, of is dit een "preBonsai" boom?


Geen van beide. Commerciele boompjes zoals deze worden vaak 'Mallsai' genoemd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77833

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Oh, ik was ook niet in de veronderstelling dat deze boom superkwaliteitsmateriaal is. De term "mallsai" zegt mij genoeg. Dat neemt echter niet weg dat ik nog steeds wil proberen er iets van te maken voor zo ver dit mogelijk is met dergelijke uitgangsmaterialen. Maar dank u voor de info.

Je ziet dezelfde problematiek (commercie) ook bij orchideeën. Met name die bij de bouwmarkt, supermarkt etc. worden opgekweekt om mooi te bloeien en daarna dood te gaan (vanwege slechte grond, verkeerde behandeling qua behuizing etc.), want de handel moet wel blijven draaien. Het is voor mij de uitdaging de slechtste mee naar huis te nemen en ze een kans te geven. U zou sommige exemplaren nu eens moeten zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77834

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Swoka schreef : Oh, ik was ook niet in de veronderstelling dat deze boom superkwaliteitsmateriaal is. De term "mallsai" zegt mij genoeg. Dat neemt echter niet weg dat ik nog steeds wil proberen er iets van te maken voor zo ver dit mogelijk is met dergelijke uitgangsmaterialen. Maar dank u voor de info.

Je ziet dezelfde problematiek (commercie) ook bij orchideeën. Met name die bij de bouwmarkt, supermarkt etc. worden opgekweekt om mooi te bloeien en daarna dood te gaan (vanwege slechte grond, verkeerde behandeling qua behuizing etc.), want de handel moet wel blijven draaien. Het is voor mij de uitdaging de slechtste mee naar huis te nemen en ze een kans te geven. U zou sommige exemplaren nu eens moeten zien.


Thats the spirit!!
Gezien je al kennis vergaard hebt om planten in leven te houden en te verbeteren zal het met bonsai ook wel lukken. Neem je tijd om je rustig in te lezen, spit eens door het forum, youtube,... . Hou deze plant in leven, bekijk het op het gemak, het leuke aan bonsai is dat je tijd met hopen hebt ( totdat je er zoveel hebt staan dat je tijd tekort hebt om alles gedaan te krijgen :) ). Hetgeen ik geleerd heb is: zolang je niet weet wat je moet doen ben je ook niet klaar om wat dan ook te doen..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77835

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Een malsai zoals ik vermoede!
Met genoeg geduld en de juiste keuzes is er vast wat van te maken
Zo te zien rechte stam en enkel boven in takken dus de meest voor de hand liggende optie zou een bezem gestijlde boom zijn, ulmus leent zich door het vermogen om fijn te vertakken daar erg goed voor
Ik kan het op de foto slecht zien maar is de boom geënt?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 4 maanden geleden #77838

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Er kan inderdaad wel een leuke bezem uitkomen.
Heb je al eens gedacht om naar een vereniging te gaan met je boompje?
Daar zijn er msh mensen die je kunnen helpen met hoe en wat en waarom...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts