In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 5 maanden geleden #77843

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik heb werkelijk geen idee. Bij orchideeën ent je nagenoeg niet. Daar draait alles vooral om het wortelstelsel. Hoe kan ik dit zien/ waar moet ik opletten bij mijn boompje om te zien of deze geënt is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 5 maanden geleden #77844

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Eén van de eerste dingen die ik gedaan heb is kijken naar een vereniging in de buurt. De dichtstbijzijnde zit hier zo'n 90 km vandaan. Ik heb alleen een fiets en met het OV wordt het een drama. Helaas zal ik door andere omstandigheden het vooral op eigen kracht moeten doen en zoveel kennis mogelijk via lectuur/ online moeten verzamelen omdat dit voor mij de enige betaalbare optie is. Vandaar dat ik ook op het forum ben gaan kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 5 maanden geleden #77845

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Swoka schreef : Eén van de eerste dingen die ik gedaan heb is kijken naar een vereniging in de buurt. De dichtstbijzijnde zit hier zo'n 90 km vandaan. Ik heb alleen een fiets en met het OV wordt het een drama. Helaas zal ik door andere omstandigheden het vooral op eigen kracht moeten doen en zoveel kennis mogelijk via lectuur/ online moeten verzamelen omdat dit voor mij de enige betaalbare optie is. Vandaar dat ik ook op het forum ben gaan kijken.


Lukt ook wel hoor, ik doe het al jaren zo :-).
Je maakt wat meer fouten, maar leert daar ook uit, het gaat misschien allemaal wat trager, maar zolang je plezier hebt in wat je doet is het allemaal prima toch?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 5 maanden geleden #77852

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je plant is zeker niet geënt. Zo'n ring rond de schors komt nogal eens voor. Heeft vermoedelijk meer met snoei, verplanten, felle hergroei te maken..De stam is relatief recht en leent zich, zoals gezegd voor een bezem. Je laat dan helemaal boven de stam enkele mooi geplaatste takken staan (liefst onpaar aantal), en werkt daarmee verder.
Je kan kruisende takken inkorten of wegsnoeien. (Soms groeien takken van helemaat rechts dwars door de kruin naar helemaal links). Het doel is alleen takken te behouden die, zij het met natuurlijke bochten, naar buiten groeien vanuit het hart van de boom, hier is dat de bovenkant van de stam. En bij verdere vorming de geselecteerde takken naar buiten toe steeds meer vertakt en fijner laten worden. Beperk je nu tot de meest storende 'dwarsgroeiers'. Verdere vorming en verpotten zou ik in de vroege lente doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 5 maanden geleden #77853

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Ontzettend bedankt voor de adviezen. Hier kan ik echt iets mee. Ik heb gisteren puur op instinct al voorzichtig de ruwe vorm erin gebracht aan de zijde die van zichzelf al redelijk in vorm was. Dit is op foto één. De twee uitlopers onderaan de stam verwijder ik morgen als ik de knobbeltang/ wondpasta binnen heb zodat de stam mooi glad is en profiel heeft. En u bevestigt dat mijn instinct op het goede spoor zat.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 5 maanden geleden #77854

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
In foto twee is de wat weerbarstigere zijde te zien. Ik zit nog te dubben of ik de uitloper linksonder ook weg haal of dat ik probeer die met sturing naar de zijkant te laten "flaren" om een leaf pad te maken. Die twee aan de rechterkant gaan er sowieso af. Ook beantwoordde u mijn nog ongestelde vraag qua verpotten. Ik had zelf al in gedachten in het Voorjaar eens een kijkje te nemen in de pot om te zien hoe de grond is en hoe de wortels zijn. Ook hier zat ik blijkbaar instinctief op het goede spoor. Moet ik hiervoor speciale Bonsai grond aanschaffen? Of is goede kwaliteit potgrond afdoende. En wat zijn de indicators voor het overstappen naar een grotere pot?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Swoka.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 5 maanden geleden #77856

  • Bonsaipers
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb net z’n boompje staan, vrijwel identiek.

Ik wilde hem in het voorjaar over zetten naar een grotere pot vol laten bloeien zodat de stam uiteindelijk dikker wordt.

Gaat dat lukken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner's vragen over Chinese Iep Bonsai 5 jaren 5 maanden geleden #77859

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Bonsaipers schreef : Ik heb net z’n boompje staan, vrijwel identiek.

Ik wilde hem in het voorjaar over zetten naar een grotere pot vol laten bloeien zodat de stam uiteindelijk dikker wordt.

Gaat dat lukken?


Dag bonsaipers.
Waarschijnlijk maak je beter een eigen onderwerp aan, om dit draadje niet te mizen met jouw boom.
In principe zal je deze boom niet aan het bloeien krijgen, en als die al boeit, vermoed ik dat het je niet zal opvallen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bonsaipers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts