In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 4 maanden geleden #77861

  • 5h4d3
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Goedemiddag Mensen,

Ik heb vorige week een Ulmus Parvifolia gekocht, van een webshop en de beschrijving gelezen, en het zou gaan om een beginner bonsai die niet zoveel eisen nodig had, en dat hij zowel binnen-als buiten kon maar nu merk ik wel dat hij veel blad begint te verliezen.

Ik heb toen de klantenservice opgebeld, en die man verzekerde mij dat waarschijnlijk door transport etc, de boom al zijn bladeren gaat verliezen maar er dan wel weer nieuwe groei terug komt over enkele weken (Zolang ik ervoor zorgde dat de kluit wel vochtig bleef.) ik heb toen gezegd dat ik dan over enkele weken terug zou bellen. Toen ben ik verder gaan lezen over de soort etc, en de meeste bonsai moeten toch wel echt buiten worden gehouden zie ik nu.
dus mijn plan is om deze dan in het voorjaar op het voor balkon te zetten, want daar komen mijn katten niet :cheer:

ik heb wel ervaring met kamer planten, maar met bonsai nog niet maar het leek mij wel erg leuk om daar mee te beginnen, maar ik schrik nu best wel van dit resultaat dat de bladeren eraf gaan.

Ik heb ook een ovenschaal met water in gedaan om de luchtvochtigheid te verhogen.

p.s : ik heb ook Bonsai mest van Pokon erbij, maar dit heb ik nog niet gegeven ( ik vraag mij af of ik dit in de winter periode wel moet doen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 4 maanden geleden #77866

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Het kan inderdaad komen door het transport of verandering van plaats.
Nog geen paniek.

Ik vind het altijd een rare manier van bomen kopen, via de post.

Inderdaad best buiten na de winter en voor het voorjaar zou ik zeker oppassen voor nachtvorsten.

Ook niet overdreven nat houden, gewoon vochtig.

De mest pas terug in het voorjaar als er groei is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: 5h4d3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 4 maanden geleden #77871

  • 5h4d3
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Hey Tom,

Bedankt voor je bericht, het was voor mij ook inderdaad de eerste keer om een plant/boom te kopen via de post.
Maar ik had ook al het een en ander gelezen, over dat verschillende tuincentra dan geen echte bonsai zouden verkopen ? (Malsai)
en op internet ben ik echt gaan kijken naar een beginner bonsai, en kwam toen op deze uit op de site stond wel dat de boom binnen-buiten zou kunnen, maar na veel lezen hier, zegt iedereen toch dat het beter is om de bonsai buiten te houden.
Opzich is de boom er wel goed uitgekomen, maar ze gaven ook garantie over het transport, en ook groei garantie.
als het alsnog niet goed is, ga ik een nieuwe boom krijgen, of geld terug.

Bedankt voor de tips, deze ga ik zeker opvolgen en pas mest geven in het voorjaar dan :cheer:
en ondertussen nog veel lezen, ik heb ook al erg veel filmpjes gezien op youtube.
ik hoop dat in deze grond nog genoeg voedingsstoffen zitten.

Alle tips zijn welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 4 maanden geleden #77873

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Je kan er met veel geduld en de juiste technieken wel iets moois van maken.
Marco Buysmans van op het forum heeft zo enkele voorbeelden.
Eens opzoeken en inspiratie opdoen.

Normaal zou ik zeggen in het voorjaar verpotten naar een goed substraat, maar aangezien je boom er slecht aan toe is zou ik wachten tot voorjaar 2020.

Voor goeie beginnersbomen ga je beter naar een bonsai zaak.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 4 maanden geleden #77875

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Mallsai komen niet per definitie uit een tuincentrum. Het is een term die gebruikt wordt voor en masse geproduceerde boompjes die er allemaal hetzelfde uitzien ( typische s-bocht),in erbarmelijke grond staan en in 99% van de gevallen dood gaan binnen de kortste keren....
Zoals al gezegd kan je er met veel tijd en toewijding wel wat van maken, vaak door eerst drastische acties te ondernemen. Als je hem in leven kan houden, weet wat je doet en tijd genoeg hebt (20 jaar of zo) is het wel een leuk project.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 4 maanden geleden #77885

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

LucRoux schreef : Mallsai komen niet per definitie uit een tuincentrum. Het is een term die gebruikt wordt voor en masse geproduceerde boompjes die er allemaal hetzelfde uitzien ( typische s-bocht),in erbarmelijke grond staan en in 99% van de gevallen dood gaan binnen de kortste keren....
Zoals al gezegd kan je er met veel tijd en toewijding wel wat van maken, vaak door eerst drastische acties te ondernemen. Als je hem in leven kan houden, weet wat je doet en tijd genoeg hebt (20 jaar of zo) is het wel een leuk project.

Dat ze in 99% van de gevallen dood gaan ben ik zeker niet met je eens. Ik ben 25 jaar geleden begonnen, ook met Ulmussen, zoals Tom al noemt. Ik was toen ook onwetend, maar er is er nooit eentje dood gegaan. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik ze nooit binnen ben gehouden. Daarbij is een Ulmus erg sterk en redelijk winterhard... Voor de (sub)tropische soorten ben ik het wel met je eens dat ze hier in ons klimaat bijna nooit overleven.

Hier een paar topics over mijn Ulmussen:
www.bonsaiempire.nl/forum/marcotteren-en...tie-ulmus-parvifolia
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/15178-van-malsai-naar
www.bonsaiempire.nl/forum/groei/16911-ulmus-parvifolia

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 4 maanden geleden #77887

  • 5h4d3
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor jullie berichten allemaal, ik heb dus toch waarschijnlijk dan een Mallsai gekocht ? maar ik vind dit niet zo erg om mee te beginnen, aangezien ik nog nooit met boompjes bezig ben geweest, ik vind eigenlijk wel dat elke plant/boom een goede verzorging nodig heeft. ik ga er hopelijk voor zorgen, dat deze het voorjaar gaat halen, en dan ga ik het boompje laten wennen aan de buitenlucht in stappen.

Bedankt Marco, ik ga zeker jouw topics bekijken :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 4 maanden geleden #77923

  • 5h4d3
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
UPDATE : De bonsai maakt nu allemaal knoppen aan, dus ik denk dat het zeker wel goed komt met mijn bonsai :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 3 maanden geleden #78075

  • Palmertje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 24
Prima keuze om te starten met een Ulmus. En over malsai of bonsai moet je je helemaal niet druk maken. Het gaat er maar om dat jij hem mooi vindt. En een Ulmus is een hele goede plant om heel veel technieken goed op te leren. Veel plezier ermee!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GG, 5h4d3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met Bonsai (Ulmus Parvifolia) Chinese Elm 5 jaren 3 maanden geleden #78260

  • 5h4d3
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Hier een nieuwe foto van hoe het boompje er nu bijstaat. al het lichtgroene is nieuwe groei.
mijn plan is om in het voorjaar er weer een beetje een model in te krijgen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren