In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beuk 5 jaren 3 maanden geleden #78053

  • RubenvandeWorp
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 9
Hallo.
Ten eerste wens ik iedereen een fijne kerst.
Maar nu het volgende.
Kan ik in dit jaargetij een beuk uitgraven en snoeien?
Loopt een beuk uit op oud hout?

Mvg Ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk 5 jaren 3 maanden geleden #78055

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Zoals bij vrijwel alle bladverliezende bomen kun je ook de beuk wanneer er geen blad aan zit oppotten. Het is echter wel raadzaam om hem de rest van deze winter vorstvrij weg te zetten. Beuken lopen ook op het oude hout uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk 5 jaren 3 maanden geleden #78056

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik ben het met boven staande eens,
Echter als kleine toevoeging is het uitlopen op oude hout niet 100% zeker en helpt het op het juiste moment terug snoeien de kans te vergroten.

Een boom die sterk en gezond is die terug gesnoeid word verhoogt ook de kans van het uitlopen op kaal hout.
Als het even kan zou ik zoveel mogelijk takken met knoppen laten zitten om in het voorjaar de sapstroom op gang te helpen en om de boom te helpen herstellen van het uitgraven, snoeien kan altijd nog...
Nog idealer zou zijn de boom pas uit te graven in het voorjaar als de knoppen zwellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk 5 jaren 3 maanden geleden #78061

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Een boom opgraven en herplanten of oppotten vraagt om een heel andere behandeling dan verpotten of overpotten. De beste tijd om een boom op te graven is wanneer hij volledig in rust is, doe je dat wanneer hij al in beweging is dan ben je te laat. Bij het opgraven van een boom zal deze bijna altijd veel meer wortels verliezen dan bij een verpotting. Van het grootste belang hierbij is dat het bovengrondse gedeelte (takken) goed in evenwicht wordt gebracht met het ondergrondse gedeelte. Laat je bovengronds te veel staan zal dat niet voldoende door de zich nog herstellende wortels gevoed kunnen worden en is de kans groot op taksterfte of zelfs het verliezen van de boom. Ikzelf neem bovengronds altijd wat meer weg en heb daar in de loop der jaren altijd goede resultaten mee bereikt. De keren dat het bij mij mislukt is kwam altijd door het te laat opgraven of bovengronds teveel laten staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk 5 jaren 3 maanden geleden #78064

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

BPost schreef : Een boom opgraven en herplanten of oppotten vraagt om een heel andere behandeling dan verpotten of overpotten. De beste tijd om een boom op te graven is wanneer hij volledig in rust is, doe je dat wanneer hij al in beweging is dan ben je te laat. Bij het opgraven van een boom zal deze bijna altijd veel meer wortels verliezen dan bij een verpotting. Van het grootste belang hierbij is dat het bovengrondse gedeelte (takken) goed in evenwicht wordt gebracht met het ondergrondse gedeelte. Laat je bovengronds te veel staan zal dat niet voldoende door de zich nog herstellende wortels gevoed kunnen worden en is de kans groot op taksterfte of zelfs het verliezen van de boom. Ikzelf neem bovengronds altijd wat meer weg en heb daar in de loop der jaren altijd goede resultaten mee bereikt. De keren dat het bij mij mislukt is kwam altijd door het te laat opgraven of bovengronds teveel laten staan.

Dat hangt er allemaal maar vanaf wat voor nabehandeling je de boom geeft en waar en hoe je de boom kunt neerzetten. En dan doel ik, simpel gezegd, op het toedienen van preparaten en kunnen minimaliseren van verdamping tijdens het herstel.

Een Beuk is trouwens wel een vreemde eet in de bijt; ik zou bij een Beuk niet alle knoppe n wegsnoeien omdat deze soort niet echt makkelijk op oud hout uitloopt. Als je van een tak(je) de knoppen verwijdert dan bestaat er de kans dat deze tak afgestoten wordt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Beuk 5 jaren 3 maanden geleden #78068

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Nou dan ben ik vast een geluksvogel want de bomen die ik in het voorjaar heb uitgegraven leven nog ....

Ik heb eens een beuk afgezaagd en 1 takje laten staan als nieuwe leider met een aantal knopjes er op en vervolgens heeft de hond het achtergebleven takje voor mij verwijderd en die is nooit meer uitgelopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk 5 jaren 3 maanden geleden #78069

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Sorry, ik ging er vanuit dat het vanzelfsprekend is dat er bijna altijd wat knoppen op de overgebleven takken blijven staan. Verder zet ik uitgegraven bomen altijd op een niet al te schraal substraat en meng daar altijd wat grond door waar hij op stond. Ook vanzelfsprekend voor mij is dat het substraat licht vochtig gehouden word. Verder gebruik ik nooit preparaten en zet opgepotte planten vorstvrij weg, herplante plantent dek ik bij vorst goed af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts