In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78274

  • LJ
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Een jaar of twee geleden heb ik een Carmona gekregen. Ik was toen, en ben nog steeds, een groentje in het verzorgen van een bonsai, maar eigenlijk is het altijd goed gegaan. Ik heb nooit iets aanvullends gedaan zoals bemesten, nieuwe grond, verpotten, aan de wortels gezeten o.i.d. simpelweg omdat ik dit niet aandurf omdat ik de kennis daarvoor niet heb. Tot op heden heeft de boom goed gedaan op slechts water en wat liefde :)

Echter, ongeveer een week geleden begonnen de bladeren van de bovenste takken te verkleuren en later ook af te vallen. Ben vanaf toen iets meer gaan opletten op dingen als iets meer in het daglicht zetten (al gaat het altijd goed op de plek waar hij staat) en heb ervoor gezorgd dat de ruimte waar de bonsai staat nooit kouder is dan 18°C (heb eerder ervaren dat mijn bonsai kou niet leuk vindt). Vandaag viel me ook op dat er op één blaadje wat witte stipjes zitten die mij niet eerder opgevallen waren. Opzich lijkt de afval van de bladeren nu wel af te nemen, maar toch ben ik nog niet helemaal gerust over de 'gezondheid' van mijn boompje.

Ik heb een aantal foto's van mijn bonsai toegevoegd in zijn huidige staat. Wellicht is er hier iemand die vanaf de foto's kan zien waaraan mijn bonsai behoefte heeft zodat hij weer een beetje opleeft.

Alvast veel dank.
LJ

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78277

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
U mag van geluk spreken dat uw plant het nog zo lang vol heeft gehouden zonder de juiste verzorging. Met een beetje meer moeite had u in die twee jaar dat u de plant al in uw bezit heeft toch al lang uit kunnen zoeken wat de juiste verzorging is, op het internet is daar heel veel informatie over te vinden. Uw plant heeft dus simpelweg gezegt last van een slechte verzorging.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LJ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78278

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Er staat genoeg gescheven hier op het forum over de Carmona. Je kunt de zoekfunctie gebruiken en tot de coclusie komen dat het een moeilijke soort is die hier binnen maar zelden in leven blijft.. Maar dat geldt eigenlijk voor alle tropische bonsaisoorten:
www.bonsaiempire.nl/forum/search?query=c...8/2019&childforums=1
Succes...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LJ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78285

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Welkom.
Soms stoot een plant een tak af zonder dat daar een reden voor te vinden is. Het kan ook door een dominante tak die de voeding van de tak wegneemt.
Is de tak zonder bladeren nog wat groen onder de schors? En is de rest van de plant wel gezond? Bekijk (met een vergrootglas als je dat hebt) de bladeren eens wat grondiger. Hebben de bladeren over de gehele boom iets van hun glans, frisheid verloren?
Carmona heeft van nature witte puntjes op de bladern. Is hier onlangs op het forum nog ter sprake gekomen. Zoek het even op.
Je kan in heel lichte dosis wat voeding geven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LJ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78293

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Welkom,

Zoals ik kan zien op de 4de foto lijkt het of je wat wit ongedierte op je blad hebt zitten, ik ben geen kenner hierin wat het zou kunnen zijn. Het kan wel de oorzaak zijn. Tevens raad ik je wel aan om je te verdiepen in het verpotten en werken aan de wortels van je plant om hem sterker te maken.

De carmona is een lastige plant en dat hij is blijven leven met deze verzorging is zo ie zo een wonder. Je doet ergens dus toch iets goeds ;)

Je kunt eventueel yoputube gebruiken om filmpjes te bekijken over verpotten en wortel snoei.

Hier wat links
www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Carmona.html
www.dallasbonsai.com/care-guides/fukien-tea.html
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LJ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78298

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Ik vermeld het nog maar een keer dat op onderstaande link enkele zeer bruikbare en leerzame artikeltjes over Mallsai te vinden zijn. Deze keer vertel ik er wel bij dat registratie daarvoor vereist is. bonsai.forum2go.nl/viewforum.php?f=10&st...e86abc3ed74b083352e5 En dan met name het artikel "Mallsai - Een goede herstart geven." is in deze interessant denk ik.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LJ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BPost.

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78299

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Bijlles schreef : Welkom,

Zoals ik kan zien op de 4de foto lijkt het of je wat wit ongedierte op je blad hebt zitten, ik ben geen kenner hierin wat het zou kunnen zijn. Het kan wel de oorzaak zijn. Tevens raad ik je wel aan om je te verdiepen in het verpotten en werken aan de wortels van je plant om hem sterker te maken.

De carmona is een lastige plant en dat hij is blijven leven met deze verzorging is zo ie zo een wonder. Je doet ergens dus toch iets goeds ;)

Je kunt eventueel yoputube gebruiken om filmpjes te bekijken over verpotten en wortel snoei.

Hier wat links
www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Carmona.html
www.dallasbonsai.com/care-guides/fukien-tea.html


Onlangs is er hier nog een discussie over geweest.
Naar het schijnt heeft carmona zo'n witte stippen op het blad.
Dus daar kan er geen probleem zijn.

Het probleem zal ook wel te maken hebben met 2 jaar geen meststoffen te krijgen, slechte grond, binnenlucht, geen licht genoeg, ....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LJ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78301

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

Tom Haest schreef : Onlangs is er hier nog een discussie over geweest.
Naar het schijnt heeft carmona zo'n witte stippen op het blad.
Dus daar kan er geen probleem zijn.

Het probleem zal ook wel te maken hebben met 2 jaar geen meststoffen te krijgen, slechte grond, binnenlucht, geen licht genoeg, ....


De discussie over de witte stipjes ben ik bekend mee. Maar zoals ik het zie lijkt het (ik kan jet verkeerd hebben) alsof er 2 soorten witte stipjes zijn. Zie om circeling.

Verder ben ik het volledig met je eens dat het aan de verzorging het nodige schort.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78302

  • LJ
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor alle reacties, ben ik erg blij mee.
Als ik het zo begrijp mag ik me best een beetje schamen voor de slechte verzorging van de bonsai en is dat ook de oorzaak van zijn huidige toestand..... :dry:
Ik ben gelijk aan de slag gegaan met informatie/filmpjes zoeken over verpotten, werken aan de wortels, betere grond voor mijn bonsai e.d. Heb het een en ander besteld om dit te bewerkstelligen. Ik ga ermee aan de slag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waar heeft mijn Carmona last van?? 5 jaren 3 maanden geleden #78303

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
@ bijlles. Op een foto op gsm kan in het verschil niet zien.

@ lj. Let nu wel extra op wa't de genadeslag voor je boompje is gauw gegeven in de toestand waarin hij zich bevind.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LJ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren