In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Liguster (ligustrum) 5 jaren 3 maanden geleden #78528

  • Maickel Dedeken
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Zoals je kan zien ben ik nieuw op dit forum. Sinds een paar jaar heb ik de “groene vinger-microbe” te pakken. Begonnen in mijn tuin met gewone planten en boompjes, tot ik terecht kwam in deze wondere miniatuurwereld. Redelijk gefascineerd door al dit moois (maar met nul komma nul ervaring) ben ik in de val van de mallsai gelopen. Eind vorig jaar heb ik een liguster aangeschaft in een tuincentrum. Je weet wel, de typische S-vorm. Ik vond het wel een knap boompje (op het eerste zicht ;) ) en ik kon hem gebruiken om een leeg plaatsje op te vullen in onze woonkamer. Duur was hij ook niet. Thuis gekomen heb ik hem verplant in een ronde pot die bij ons interieur past. Typische bonsai schalen komen er bij ons niet in. Dit is het compromis die ik met mijn vrouw heb moeten sluiten om een bonsai in de woonkamer te houden. Ik heb me er bij neergelegd... ;)

In het begin heb ik het boompje wat gesnoeid. De extreem lange scheuten weggeknipt en dergelijke. De ijzeren bedrading die er nog half in zat (met kleine ingroei in bepaalde takken tot gevolg) ook verwijderd. Met een zachte tandenborstel de vuile stam onder handen genomen. Was blij dat er onder het vuil een redelijk blanke stam zat. Ik was er wel tevreden van.

Na meer te lezen op jullie forum en foto’s te bekijken van hoe een bonsai er moet uitzien zag ik een wildgroei van scheuten en takjes. Aangezien je bij bonsai de stam zou moeten zien met daarop een paar zijtakken ben ik op een druilerige zondagnamiddag beginnen knippen als een gek. Dubbele takjes, scheutjes, blaadjes die in de weg zaten... alles moest eraan geloven.

Ik wou niet te veel blaadjes wegknippen omdat ik bang was dat de boom het eventueel niet zou overleven. Bepaalde blaadjes & takken (zeker aan de bovenkant) zouden dus nog mogen verwijderd worden in een later stadium. Daarna bepaalde takken bedraad om er wat vorm in te steken (kan me voorstellen dat jullie niet weg zijn van mijn kunsten maar er is nu eenmaal een eerste keer voor iedereen ;) ).

Misschien had ik hem beter niet gesnoeid en was hij in het begin mooier... maar het kietelde enorm... en nu is er natuurlijk geen weg meer terug. Boom kan natuurlijk ook niet evolueren als je hem niet aanpakt. Dilemma!!!

Hij is nu al een paar weekjes aan het recuperen en maakt nieuwe scheuten aan. Ik had gehoopt dat de nieuwe scheuten gewoon mooie kleine blaadjes zouden opleveren maar dit is niet het geval. In plaats van kleine blaadjes krijg ik scheuten die pijlsnel recht omhoog groeien. Wil dus zeggen als ik hem een paar weken zijn gang laat gaan dat ik gewoon opnieuw hetzelfde beeld krijg zoals bij aankoop.

Ik heb wat foto's toegevoegd om de aanpassingen aan de boom te tonen. Ik zie dat ze wel door elkaar staan. De versie voor de snoei staat helemaal achteraan. Tussenin zie je ook een aantal foto's van de nieuwe scheuten die als antennes omhoog groeien.

Ik had dus graag jullie tips & hulp bij het volgende:

- Wat kan ik doen aan de scheuten die pijlsnel recht omhoog groeien? Ik had hem graag meer vertakt gezien maar heb de indruk dat ik bij het knippen van de takken gewoon 1 nieuwe scheut krijg ipv 2, en dan nog meestal niet in de gewenste richting. Ik zou dus graag kleine blaadjes krijgen die gewoon op de bestaande takken groeien.

- De top bovenin lijkt me iets te hoog in vergelijking met de S-bocht. Of is dit mijn verbeelding? De top werd dus duidelijk afgezaagd en vind ik niet zo mooi. Ik had graag een iets meer sierlijke top gemaakt, maar ik weet niet hoe. Bepaalde takjes bovenin mogen gerust verdwijnen. Enig idee wat ik kan doen?

- Eventueel nog andere tips betreffende vormgeving van de onderste takken? Eventueel nog takken die mogen verwijderd worden?

Tot slot: Ik ben uiteindelijk wel tevreden dat ik deze mallsai gekocht heb, anders ging ik me nooit verdiept hebben in bonsai. Ik weet dat hij geen toonbeeld van schoonheid is, maar ik denk/hoop dat er toch nog iets moois van te maken valt. Ben intussen al bezig met een aantal nieuwe projectjes (gewone planten proberen omvormen naar bonsai) maar deze zijn nog te prematuur om op deze site te zetten.

Alvast bedankt op voorhand.

Grtz,
Maickel

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Maickel Dedeken.

Liguster (ligustrum) 5 jaren 3 maanden geleden #78529

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat je hier hebt is een liguster. Liguster hoort eigenlijk in de winter helemaal niet te groeien. Door hem binnenshuis te houden, denkt de plant dat het tijd om te groeien is. Maar er is veel te weinig licht. Daarom krijgt je uitgerekte groei.

Ik zou het gewoon zo laten. EN ga dan in het voorjaar als de plant buiten in de zon staat, kan je nadenken over schoonmaken en snoeien en bedraden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maickel Dedeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster (ligustrum) 5 jaren 3 maanden geleden #78530

  • Maickel Dedeken
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey,

Bedankt voor uw antwoord. Heeft er iemand een idee als ik de plant eventueel permanent binnen kan houden? Zou ik dan steeds die wildgroei krijgen? Of zou de plant bij voldoende licht vanaf het voorjaar ook in de woonkamer een meer natuurlijke groei kunnen krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster (ligustrum) 5 jaren 3 maanden geleden #78533

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Je kan hem binnenhouden tot hij dood gaat.
Met een boom moet je de seizoenen volgen.
Een boom heeft een winter rust nodig.

Als ze binnen staan krijg je van die lange groene uitlopers die niet verhouten.
Voldoende licht in een woonkamer is al een probleem, laat ons dan nog zwijgen over de luchtvochtigheid.

Neen, een boom hoort buiten te staan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maickel Dedeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster (ligustrum) 5 jaren 2 maanden geleden #78536

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Ik heb al eens eerder een link gegeven voor een serie zeer interessante en leerzame artikelen over Mallsai. Moest je je daar eerst voor aan melden nu zijn ze zoals ik heb vernomen openbaar. bonsai.forum2go.nl/bonsai-nl-mallsai-informatie-f10.html
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maickel Dedeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster (ligustrum) 5 jaren 2 maanden geleden #78540

  • Maickel Dedeken
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank u! Zal ik zeker eens bekijken.

Grtz
Maickel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren