In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Aanwinst 1: Ginko Biloba 5 jaren 2 maanden geleden #78688

  • tinusje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo allemaal,

Vandaag kwam ik deze tegen in het tuincentrum, mocht 'm voor 10,- meenemen. Zie foto's. Wil deze eigenlijk in voorjaar alleen in dezelfde pot zetten in nieuw mengsel, en dan maar eens kijken wat er gebeurt. Deze heeft denk ik wel buiten gestaan vorige week, toen het hier -9 werd. En dat is, zo lees ik, wellicht funest geweest voor de wortels. Deze lijkt in soort parasol gevormd te zijn. Iemand nog tips voor eerste jaar? Zijn takken niet wat dik? Vind ook vertakking soms niet mooi, harde knip-en-hoekje om. Ik hoor het graag!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aanwinst 1: Ginko Biloba 5 jaren 2 maanden geleden #78743

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Dikwijls gaat het bij zulke, gesnoeide potplant om een dwergvariëteit. 'Troll' of 'Mariken'.
Waarschijnlijk zie je dan de entplaats.
Vormt geen callus, wonden groeien dus niet dicht. Ik ondervond dat als je nog in een jonge, groene uitloper snoeit er geen lidteken komt maar dat de tak indroogt tot een vitale knop. Maar veelal is diepere terugsnoei nodig.
Voor de eerste vorming kan je mogelijks de al dikkere takken best terugsnoeien naar voor het geheel beter geplaatste zijtakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aanwinst 1: Ginko Biloba 5 jaren 2 maanden geleden #78744

  • tinusje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29

Ivan schreef : Dikwijls gaat het bij zulke, gesnoeide potplant om een dwergvariëteit. 'Troll' of 'Mariken'.
Waarschijnlijk zie je dan de entplaats.
Vormt geen callus, wonden groeien dus niet dicht. Ik ondervond dat als je nog in een jonge, groene uitloper snoeit er geen lidteken komt maar dat de tak indroogt tot een vitale knop. Maar veelal is diepere terugsnoei nodig.
Voor de eerste vorming kan je mogelijks de al dikkere takken best terugsnoeien naar voor het geheel beter geplaatste zijtakken.


Dank je wel Ivan. Ben groene beginner, heb wel jaar lang half internet gelezen, maar ja, begin maar eens. Ik hou het eerste jaren bij zaaien, stekken en vooral eigen tuin en tuincentrum/uitverkoopbak. Plantje dat ik kocht is natuurlijk geen 'echte - als in de zin voor jullie ervaren kwekers- bonsai'. Weet ik. Maar voor mij mooi kansje al iets van een 'boompje' in handen te hebben. Heb nog tijdje nagedacht en een foto plaatsen en vragen 'nog ideeen' slaat natuurlijk nergens op. Dus bedankt Ivan, doet mij wel wat om zowaar terugkoppeling te krijgen. Maar zal voortaan eerst zelf eens denken en dan vragen.

Jong boompje, grote takken, rechte stam. Ik wil graag binnen paar jaar klein parapluutje maken, dus in principe wil ik uitgaan van deze stamdikte. Takken vind ik te dik en te bruut gesnoeid. Maar met nieuwe kruin beetje in verhouding, zou ik al erg blij zijn.

Maar eerst: Plantje staat in een soort potgrond-klei, zeikusnat. Heeft buiten gestaan bij ongeveer -9. Ik weet niet eens of boompje nog leeft.
Vraag 1: dit is niet de tijd om te verpotten, maar dit arme gevalletje, beter nu rustig in ruimere pot, beter doorlaatbaar mengsel overzetten of toch wachten in deze bagger-aarde tot begin lente? Mijn idee zou zijn: nu heel voorzichtig oude aarde verwijderen, in ruime pot fb/grid/cocosaarde zeten en dan beschut jaar of 2 aankijken? of wachten tot april?
Vraag 2: Vormt geen callus. Laat ik deze dan eerst ongesnoeid groeien en dan kroon er vanaf? Of al vroeg verwijderen en nieuwe scheuten al gaan ontwikkelen?
Vraag 3: halverwege stam staan 3 groeipunten/knoppen. Eerst dacht ik: offertakken om stam te kweken. Maar snoeiwonden/ geen callus. Wat zou moeten prevaleren, de stamdikte of de mogelijke snoeiwond?

Theorie ken ik wel. maar wat te doen? Goh wat is dit toch mooi!

Bedankt alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aanwinst 1: Ginko Biloba 5 jaren 2 maanden geleden #78745

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Mocht u niet direct een plan trekken, en komende maanden in huidige setup willen uitzitten. Doet u er verstandig aan betreffende boom en pot af te schermen en ontzien van regenval.

Tevens zou u water aan huidige setup kunnen onttrekken door deze uit de pot te nemen en in een doos/bak vol droge grond te plaatsen. De omringende droge grond zal vocht uit de kluit trekken. Monitor proces tot gewenste droog/vochtigheid is behaald en zet hem weer terug in zijn huidige pot. Zo beschadigt of verstoort u voor dit moment niet de wortels.

Zie het als een mogelijk tijdelijke en niet al te ingrijpende quick-fix.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aanwinst 1: Ginko Biloba 5 jaren 2 maanden geleden #78754

  • tinusje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Dank je wel Sjors, daar had ik nog geen moment aan gedacht. Ik ga het direct uitproberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts