In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78803

  • Ninjah
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Ik heb van mijn werk een Ulmus Parvifolia gekregen en ik wil deze uiteraard zo goed mogelijk verzorgen.
Nu lees ik verschillende tips over deze boom, maar ik weet totaal niet wat het beste is.
Het boompje staat momenteel in de keuken op de vensterbank, maar ik vraag me af of dit een goeie plek is…

Toen ik de boom kreeg had die erg donkergroene blaadjes, maar later werden veel blaadjes geel en vielen deze eraf.
De takjes begonnen opeens volop te groeien en er groeiden ook nieuwe blaadjes aan.
Nu lijken deze takjes dood te gaan en de blaadjes ervan ook, zie foto.
Zodra de grond droog is geef ik hem water en dat is ongeveer om de twee dagen, want ik lees op het internet veel dat de grond absoluut niet droog mag zijn.
Weet iemand waarom mijn “nieuwe” takjes en blaadjes doodgaan? Teveel water? Slechte plek?
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt voor de reacties en hulp!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78804

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ziet er uitgedroogd uit.
Grond oogt ook droog, vaak is de pot een bonk massieve klei waar het water niet goed in doordringt als je water geeft.
Probeer hem eens een half uurtje onder dompelen in een bak lauw water zodat de kluit zich goed vol kan zuigen met water
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ninjah

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78805

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Inderdaad, er is een betere plaats, buiten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ninjah

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78808

  • Ninjah
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de tip maar Kan dat nu ook met de kou?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78809

  • Ninjah
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie!
Bedoel je helemaal onderdompelen of alleen de kluit? Krijgt die te weinig water dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78810

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Het kan zijn dat je genoeg water heeft, maar dat de grond geen water vasthoud en het er gewoon doorloopt.
Dan is het wel aan te raden om het boompje in een beter substraat te zetten.
Maar voor nu inderdaad beter even in water zetten en laten staan.

Msh best nog even wachten tot het iets warmer word, wel opletten dat je het boompje binnen zet in een onverwarmde ruimte als het terug moest gaan vriezen.

Als je het verpot zoek dan een korrelsubstraat en niet weer in aarde.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ninjah

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78811

  • Ninjah
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je tips ik ga hier zeker wat mee doen! Ik begin eerst om hem even onder te dompelen en ik zal even kijken of die nog erg droog blijft. En misschien is het beter dat ik het verpot met nieuwe korrelsubstraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78814

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Weeg de boom nu hij droog is, weeg nogmaals na het onder dompelen bij volledige verzadiging. Behoud vervolgens komende tijd een gezonde vocht balans.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ninjah

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78815

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Ninjah schreef : Bedankt voor je reactie!
Bedoel je helemaal onderdompelen of alleen de kluit? Krijgt die te weinig water dan?


gewoon de kluit met pot even een half uurtje in een afwasteil/emmer met lauw water zetten
het kan namelijk zo zijn dat de kluit zo dicht is dat het water niet doordringt tot de kern en het er via de zeikant van de pot er langs loopt en er onder weer uit stroomt.
voordat je overgaat tot verpotten adviseer ik je wel even wat informatie hier over op te zoeken
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ninjah

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe takjes en blaadjes lijken snel dood te gaan(Ulmus Parvifolia) 5 jaren 2 maanden geleden #78823

  • Ninjah
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb hem gisteren een halfuurtje in emmertje lauw water gezet, maar vanmorgen leek de grond toch weer aardig droog. Misschien is de plek in de keuken op de vensterbank toch niet geschikt. Ik zal het een weekje afwachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts