In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste Acer, wat nu 5 jaren 4 weken geleden #79475

  • Mbell
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0

Hallo allemaal! 



Iets langer dan een jaar geleden heb ik een kleine Chinese Iep bij de intratuin gehaald. Ik vond het een mooi boompje, het idee van bonsai vond ik esthetisch, dus besloot ik toen toch maar 20,- aan zo’n boompje te besteden (wat ik toen best veel geld vond..). 

Als snel kreeg ik veel interesse; wat nu, waar knippen, hoe groeien, etc.. Maar nog sneller kreeg ik door dat bonsai veel meer is dan een intratuin boompje in vorm houden. Ik begon erover te lezen, o.a. hier op dit forum, op websites, youtube filmpjes. Niet lang daarna kreeg ik voor mijn verjaardag een grotere variant van de chinese iep uit de intratuin. Ik blij. Ik wist inmiddels al wat, en ben het afgelopen jaar vooral bezig geweest met lezen, leren en uitproberen op deze twee boompjes. Verpotten, snoeien, vormen, alles gedaan en geprobeerd, en ja ja: ze leven nog haha



Enkele weken terug heb ik een bezoek gebracht aan een bonsai-winkel (of hoe men het noemt) in Capelle. Na vriendelijk ontvangst, een route met mond open langs alle prachtige bomen (binnen en buiten), besloot ik een kleine Acer Palmatum mee te nemen. Met de gedachte: ik heb die Chinese Iep leren kennen, het zullen nooit prachtbomen worden, maar ik wil nu een boom die ik met de kennis van nu ga behandelen. 

Met mijn voornemen deze boom zo goed mogelijk te behandelen, kwamen ook wat vragen. Waar ik bij de Chinese Iepjes in het wildeweg ging knippen om z.s.m. een mooie vorm te hebben, weet ik nu dat ik in de lange termijn moet denken, en moet begrijpen hoe en waarom een boom wel of niet groeit zoals ie groeit. 



Daarom heb ik hier wat korte vragen: 

Ik heb de boom vrij snel na aankoop verpot, dat ging prima en was voor mijn gevoel ook het juiste moment (circulerende wortels, en de knoppen begonnen te schuiven), en sinds een week komen er kleine rode blaadjes uit. Ik kan zien waar er eerder is gesnoeid, welke keuzes er zijn gemaakt in de groei, etc. Alleen ben ik nu vooral benieuwd wanneer ík dat kan gaan doen. De lente komt er aan, en ongetwijfeld zullen er nieuwe uitschieters komen die ik weg wil halen om de afstand tussen de knoppen niet te groot te laten worden.. Maar tegelijkertijd lees ik ook dingen over bomen die doodbloeden als je op het verkeerde moment snoeit.

- Ik lees veel over het 3e blad (bij Acer Palmatum), wat schijnbaar in het midden zit en weggehaald kan worden, om de groei in de twee andere richtingen te versterken.. Klopt dit? 


- Ik wil de boom een dikkere stam geven, of het althans proberen. En ja, ik weet dat dit vrij lastig is als ze al in een bonsai-schaal zitten. Maar is het dan verstandig om helemaal niet te snoeien deze zomer, om groei te bevorderen? Of moet ik juist wel snoeien om de internoden niet te ver van elkaar af te krijgen, en juist een ‘sacrifice’ tak laten uitlopen? 


- Er zitten wat 'bobbels' op sommige plekken, alsof er heel vaak een tak is weggesnoeid daar en de boel daar ophoopt. Wat doe je hier aan? Is dat iets wat normaal is, of iets wat je uiteindelijk weg wil werken?

Er zijn redelijk wat takken die elkaar kruisen, of op plekken zitten die ik zelf onlogisch vind. Alleen ben ik nu bang (omdat het van een handelaar komt die er verstand van heeft) om daar iets aan te doen, omdat er misschien een réden achter die takken zit (bijv. versterken van andere takken?). 


Dit verhaal is eigenlijk alweer véél te lang geworden, sorry daarvoor haha. Ik ben gewoon erg geinteresseerd, benieuwd en leergierig, en wil deze Acer zo mooi mogelijk maken voor zover dat kan (met daarbij de kennis dat deze boom zijn beperkingen heeft, en het creëren van je eigen boom vanaf punt 0 meer opties biedt.)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste Acer, wat nu 5 jaren 4 weken geleden #79478

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit is een boompje die als plant om uit te groeien wordt verkocht. Daar zitten niet zoveel keuzes in. Die worden massaal opgekweekt, terug gesnoeid om lekker veel takjes te krijgen en dan naar nederland gebracht en verkocht.

Basis idee is: Je hebt nooit meer dan een tak op de stam op een bepaalde hoogte zitten. En je hebt nooit twee zijtakken aan een andere tak op dezelfde plek zitten. Dus met dat in gedachten zou je de boom kunnen uitdunnen.

Doodbloeden is een fabeltje.

Je kan er vanuit gaan dat de boom in het voorjaar veel ruimte tussen de knoppen laat (Lange internodien). Later in het jaar, na begi juni, krijgt de boom een tweede groeispurt, welke vaak kortere internoden heeft. Een mogelijkheid is nu de boom alleen uit te dunnen zoals hierboven, en eventueel een draadje geven om takken op de juiste plek te laten komen. Dan te laten groeien. Einde mei kan je dan takken terug nemen en de volgende groeifase gebruiken voor verdere opbouw.

Als je echt een dikkere stam wilt, moet je enkele jaren takken zoveel mogelijk laten staan. Wel in acht nemende dat dubbele takken op een hoogte tot lokale verdikkingen leiden. Dus als je een stamdeel of tak wilt behouden, moet je dubbelingen verwijderen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Juxie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts