In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Help / Tips 5 jaren 2 weken geleden #79766

  • Kniptaki
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen,

Ik heb sinds paar weken geleden 2 bonsai boompjes gekregen, een Ficus en een Zelkova s.

Als beginneling weet ik gewoonweg niet waar ik moet beginnen. Ik heb een kleine boekje erbij met wat informatie, maar toch heb ik vragen die ik graag hier zou willen stellen.

Ik geef de Ficus met de easycare systeem water, en de Zelkova handmatig, en dat gaat zowaar goed zover ik kan zien. De Ficus geef ik ook om de week vloeibare mest. ( ik neem aan dat bij de Zelkova ook het zelfde gaat ? )

Mijn grootste zorg wat ik heb, is de luchtvochtigheid en het licht.
Ik heb ze voor een raam staan waar ze het meeste licht op kunnen vangen, alleen ik ben bang dat ze geen genoeg licht krijgen. ( helpt als ondersteuning een spectrum groeilamp ? Zo ja, wat is de juiste hoogte ? De plantjes zelf zijn ongeveer 25cm hoog.
Ik ben ook een beetje in de war, want op sommige websites staan in dag delen in de zon, en op sommige volledig in de zon.

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met luchtvochtigheid ? Had iets gelezen van hoe hoger de luchtvochtigheid hoe meer water ze nemen of zo ? En krijgen ze genoeg zuurstof ? Ook zou ik graag hier antwoorden op willen hebben want ik weet persoonlijk bijna niks hier van af.

Verder ben ik benieuwd hoe je het beste kan knippen, is er een regeltje voor de Ficus of Zelkova ? Ergens las ik wel per 2 nieuwe blaadjes die groeien 6 tot 8 knippen ( of andersom ) ?
En vanaf waar knip je bijvoorbeeld een blad ? het blad met het steeltje of alleen de blad zelf ?

Alvast super bedankt mocht er vragen kunnen beantwoord worden.
Ook neem ik graag alle tips in ontvangst als beginneling.

( de boompjes staan op een vensterbank boven de kachel, wel staat de kachel uit )

Met vriendelijke groet,

Danny.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help / Tips 5 jaren 2 weken geleden #79767

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Welkom
Je hebt geen zelkova maar een Ligustrum.
Voor beide bomen vindt je bovenaan onder boomsoorten verzorgingsinfo. Lees ook de andere info eens door, en stel dan vragen over wat je niet goed begrijpt.
Voor bemesten je goed aan de voorgeschreven dosis houden, zodat je niet overbemest. Meestal lees je eenmaal per 14dagen bemesten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kniptaki

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts