In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

1e bonsai boom 5 jaren 1 week geleden #79791

  • Debbie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen. Ik ben nog een leek op het gebied van de bonsai boom. Maar ik ben me er erg in aan het verdiepen. Ik heb nu pas een bonsai boom overgekocht. De mensen die deze prachtige boom hadden, konden er niet meer goed voor zorgen. Ze waren verhuisd en hadden geen plek in het dag licht voor de boom. Dus hij werd heel snel kaal. Nu heb ik de boom nog niet zo heel lang staan, iets meer dan 3 maanden. Zoals de mensen mij geinstrueerd hadden, 1 x per week wat water. We benevelen de boom 2 x per dag. En af en toe wat bonsai voeding. Maar tot grote frustratie, komen er nog steeds niet veel nieuwe bladeren aan:( :( heeft er iemand tips? Wat doen we verkeerd? Ik heb ook al het ebook gekocht op deze site, maar kom ook niet verder.
Hopelijk kan ik op dit forum nog meer leren over de bonsai.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e bonsai boom 5 jaren 1 week geleden #79793

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Aan de foto zie ik dat bij u de boom ook een flink eind van het raam afstaat of is er naast de boom links ook een raam?
De boom heeft vermoedelijk meer direct zonlicht nodig.
Voeding is momenteel overbodig omdat de boom niet groeit en het niet opneemt wat nu dus voor ophoping van zouten zou kunnen zorgen in de bodem.

U geeft aan dat hij weinig nieuw blad laat aangroeien, betekent dit dat de boom dus wel wat groei laat zien?
Zo ja is er in ieder geval nog teken van leven en kan met een juiste verzorging de boom er mischien nog boven op komen.
Het is een flinke pot dus een keer per week een beetje water klinkt als een tekort geef de boom een keer flink goed water zodat de gehele kluit goed vochtig is en vanaf dat punt in de gaten houden en water geven op het moment dat de grond wat aangedroogd is en dan ook weer goed water geven.
Succes ermee en hopelijk veel plezier met uw boom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e bonsai boom 5 jaren 1 week geleden #79800

  • Debbie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor uw reactie! Er groeien nog wel nieuwe blaadjes aan, meer helaas niet veel. We zullen hem dichter bij het raam zetten. En nog meer water gaan geven.

Bedankt.

Groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e bonsai boom 5 jaren 1 week geleden #79802

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Kun je omschrijven hoe je water geeft en hoe je controleert of de boom water nodig heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e bonsai boom 5 jaren 1 week geleden #79803

  • Debbie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
We geven hem water met een gieter, en benevelen hem 2 x per dag met een planten spuit. Ik controleer het door mijn vinger in de ongeveer 1 cm in de aarde te steken. Als hij droog aan voelt geef ik hem water. Dit heb ik gelezen op deze site, om het zo te controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e bonsai boom 5 jaren 1 week geleden #79805

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
En als je water geeft komt het dan uiteindelijk onder uit de pot?
Of zit er geen gat onderin de pot?
Ik vraag dit allemaal omdat er onder andere door te veel of te weinig water vaak dit soort problemen voorkomen
Ipv je vinger zou ik een lange saté prikker nemen omdat het een vrij diepe pot is deze er in steken en even 15 min laten zitten, er uit halen en dan kun je zien of het stokje vochtig is (donkerder van kleur als het hout nat is)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e bonsai boom 5 jaren 1 week geleden #79806

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit lijkt me een ficus, welke in reguliere potgrond staat. Daarmee wordt de verzorging als een gewone kamerplant.
De plant besproeien is niet nodig hoor. Gewoon voldoende warmte, licht en niet laten uitdrogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e bonsai boom 5 jaren 1 week geleden #79827

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik heb ok zo een mega ficus gehad, is nu weg omdat het niet meer mijn smaak qua boom is. Maar wat ik in al die jaren heb gemerkt is dat ze heel lang “stil” kunnen staan.

De mijne heeft een keer op een andere plek gestaan met minder licht, wat een aantal weken duurde. Hierdoor begon hij blad te verliezen. Helaas had ik op dat moment niet de mogelijkheid om hem terug te zetten op zijn oude plaats. Toen hij eenmaal op zijn oude plaats stond, heeft hij het groei seizoen er na bijna gen nieuw blad gegeven. Dat kwam het groei seizoen er na pas weer.

Zoals ik de foto bij i kan beoordelen staat hij echt te donker. De mijne stond op 50cm van het raam en pakte de volle ochtend zon direct mee. Om na het verdwijnen van de directe zon nog genoeg licht over te houden.

Daarbij komt nog dat de boom is verhuisd en al slechter werd verzorgd voor het verhuizen. Een ficus is daar redelijk gevoelig voor. Als er iets niet goed is valt al het blad af. Verplaatsen naar meer zon en licht en geduld houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts