In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 11 maanden geleden #80598

  • saigonexport
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik mijn eerst bonsai bij Ranzijn gekocht. Na wat zoeken op het forum denk ik dat het een Sageretia Theezans is (die afbeeldingen), maar dit weet ik niet zeker. Hij staat voor een groot raam aan het zuiden en soms zet ik hem overdag buiten, zodat hij extra veel licht krijgt.
Een paar dagen terug sliep ik met mijn balkondeur open (waardoor het in mijn kamer ongeveer 10 graden was) en sindsdien verliest mijn bonsai gele blaadjes (bij de afbeeldingen is een zo'n geel blaadje te zien die nog niet gevallen is). Of dit daadwerkelijk gebeurt is doordat ik met mijn deur open sliep weet ik niet. Ik laat telkens de bodem een beetje uitdrogen voor ik hem weer water geef en spuit soms de blaadjes ook nat met een vernevelaar. Verder geef ik hem ongeveer 1x in de 2 weken Pokon bonsai voeding.
Hoe kan ik voorkomen dat mijn bonsai nog meer blaadjes verliest? Ik heb gelezen dat het kan helpen om het substraat te vervangen, dus misschien wil ik dit gaan doen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 11 maanden geleden #80599

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Het is een ulmus.
Ook groenblijvende bomen verliezen nu en dan een blaadje.
Ik zou me geen zorgen maken.
Anders ziet hij zr gezond uit, toch?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: saigonexport

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 11 maanden geleden #80603

  • saigonexport
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je antwoord! De bonsai heeft de afgelopen week ongeveer 10 tot 20 bladeren verloren, terwijl dit voorheen niet gebeurde. Hierdoor lijkt het voor mij dat hij niet gezond is, maar misschien maak ik mij gewoon te snel druk hierom.
Ik lees dat een ulmus lichte vorst aankan. Betekent dit dat ik mij geen zorgen hoef te maken als ik 's nachts mijn deur open heb en het dus rond de 10 graden in mijn kamer wordt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 11 maanden geleden #80604

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Planten vinden het vervelend om wisselende omstandigheden te hebben. Het beste zet je de boom lekker buiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 11 maanden geleden #80605

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Deze boom kan zowel binnen als buiten staan. Binnen blijft hij in de winter zijn blad behouden. Zet je hem buiten, zal deze zijn blad verliezen. Dit is net even anders dan bij onze Nederlandse bomen, die in de winter binnen dood gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 11 maanden geleden #80607

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

rorror schreef : Deze boom kan zowel binnen als buiten staan. Binnen blijft hij in de winter zijn blad behouden. Zet je hem buiten, zal deze zijn blad verliezen. Dit is net even anders dan bij onze Nederlandse bomen, die in de winter binnen dood gaan.


Kunnen binnen? Ja, maar voor jaren op een gezonde manier?
Niet iedere ulmus die buiten staat verliest zijn blad in de winter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 11 maanden geleden #80608

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Veel omstandigheden die nogal plots optreden kunnen wat bladval tot gevolg hebben. Plotse temperatuurswissel, eens wat te droog...
Je boompje ziet er verder gezond uit.
Op de potgrond is grijze aanslag te zien, waarschijnlijk van kalkrijk water.Op zich niet erg. Mogelijks toch maar eens de potgrond veranderen naar een poreuzer substraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 10 maanden geleden #80991

  • saigonexport
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Een paar weken later blijft mijn bonsai toch ongeveer 10 à 20 bladeren verliezen per dag. Ik verplaats hem nu niet meer, staat voor een grote ruit met veel zonlicht en ik probeer zoveel mogelijk koude lucht van buiten te voorkomen. Er zijn veel groene takken/bladeren bijgekomen, wat wel laat zien dat mijn bonsai gelukkig is (denk ik). Hoe kan het dat mijn bonsai toch bladeren blijft verliezen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 10 maanden geleden #80994

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja.. Wellicht een verkeerde standplaats?

Zoals geadviseerd: Zet de plant buiten. Zolang deze binnen staat blijft het lastig om de boom gezond te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest gele blaadjes 4 jaren 10 maanden geleden #81000

  • Genz
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 4
Wat ik steeds gelezen heb, is dat zulke beginnersplantjes vaak erg sterk bemest zijn om er gezond uit te zien als ze in het plantencentrum aankomen. Maar eigenlijk hebben ze al erg veel energie verloren en bestaat de kans altijd wel dat deze gewoon kapot gaat. Wat ik denk is dat de plant misschien wat op adem moet komen. Zulk dichtgeplakt substraat vind ik ook maar niks. Dan denk ik steeds dat als je daar water in giet dat die wortels gewoon nat staan. dat droogt uiteindelijk wel op maar volgens mij is dat nooit echt goed. Een ander substraat zonder wortels te snoeien kan misschien niet slecht zijn. Maar dan denk ik ook weer, een plant gaan verpotten dat misschien niet goed is, is misschien ook weer niet aan te raden.
verplaats de plant niet te veel. Moet die steeds weer klimatiseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts