In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

HELP: serissa foetida stervende 4 jaren 11 maanden geleden #80776

  • KellyM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Vorig jaar juni hebben wij bij een bonsai kweker een serissa Foetida gehaald. We gaven aan niet eerder een bonsai te hebben gehad en we vroegen wat mooie beginners bonsai's waren voor binnen. Hij liet een ficus zien en onze serissa. De boom was net verpot dus dit hoefde de komende 2 jaar niet meer en het was een moeras bonsai die veel water en zonlicht nodig had het hele jaar door. Beter te veel dan te weinig water. Verder zit er een gat onder in de pot zodat er bij te veel water, water uit kan lopen. Voor de luchtvochtigheid was het verstandig de pot op een schaal te zetten met water. Zo gezegd zo gedaan. Deze eerste zomer deed de boom het super, hij stond vol in bloei. Echter daarna ging het steeds slechter. Hij kreeg steeds meer gele bladeren. Ik had meerdere keren goed naar de boom gekeken maar ik leek niks te zien. Tot ik ineens kleine witte bolletjes zag en soms ook harig. Toen ik zo'n bolletje met een pincet oppakte en ergens neerlegde begon het te lopen --> wolluis. Ik ben gelijk naar het tuincentrum gereden om daar een spul tegen wolluis te halen. Na 3x behandelen leek de wolluis eindelijk weg te zijn. De boom leek op te knappen, hij begon weer flink opnieuw uit te schieten. Echter sinds een paar weken (ongeveer sinds het warmer werd denk ik) begon de boom weer opnieuw uit te vallen. Het houdt maar niet op, nog even en de boom is helemaal kaal :(. De boom stond vrij dicht tegen het raam aan dus misschien was het te warm. Daarom hebben we de boom nu wat verder van het raam gezet maar zijn toestand blijft verslechteren. Hij krijgt elke dag water met een gieter. Gewoon langzaam gieten van links naar rechts tot ik al het zand heb gehad. Ik besproei de bladeren elke dag met water (uiteraard niet in de middag wanneer de zon volop schijnt ivm verbranding).

Zelf vraag ik me nu af of het wortelrot is. Als ik de grond water heb gegeven ruik je dit wel op dat moment erg. Maar of dit echt een schimmel lucht is, dat vind ik niet. Meer gewoon natte grond. Wat ik al zei, er zit onder in de pot een gat dus overtollig water kan eruit lopen en als ik de kweker moet geloven heeft hij juist veel water nodig. Oh wat ik nog vergeten te zeggen ben is dat we vanaf eind maart begonnen zijn met 1x per week bonsai voeding bij te geven. Echter is dat ook de periode waren het slechter ging met de bonsai dus hier ben ik nu mee gestopt.

Hier wat foto's

Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden



Hier kun je de standplaats zien. Toen was het nog een happy bonsai. Nu staat hij ongeveer 30/40 cm verder van het raam.

Bijlage niet gevonden



Dit komt er ongeveer elke week aan blad af.

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden



Dit is ongeveer van 2 wkn geleden.

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden


Deze heb ik net gemaakt.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP: serissa foetida stervende 4 jaren 11 maanden geleden #80778

  • KellyM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
De foto's zijn niet zichtbaar. Tweede poging.

Standplaats


Nog 2/3 wkn geleden.


Bladverlies per week


Net gemaakt

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP: serissa foetida stervende 4 jaren 11 maanden geleden #80809

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik denk dat meerder factoren hier op spelen.

ten eerste als ik het verhaal lees staat deze boom tot nu toe alleen maar binnen staat achter het raam, is al niet de beste plaats voor een plant. Iedere plant hoort eigenlijk buiten te staan, de lucht vochtigheid is dan veel beter. Echter zijn vele planten niet geschikt voor ons klimaat en worden dan bestempeld als kamer plant. In de warme zomer maanden zou je een plant dan ook buiten kunnen zetten.

Nu niet gelijk met je plant naar buiten rennen, als je hem buiten gaat zetten laat hem dan wennen aan de zon door hem op een plaatst te zetten dat hi de ochtend zon vangt en de dr van de zon steeds langer laten worden. Ho wel de nacht temperatuur in de gaten dat als deze onder 10 graden komt, dit is ongeveer het minimum wat hij kan hebben.

Dan is iedere dag water geven naar mijn mening veel te vaak, tenzij de grond echt kurk droog is. Maar dit is eigenlijk alleen in de echte zomer hitte. Je dient de grond de tijd te geven om uit te drogen. En als ik lees dat je de grond ruikt dan is wortelrot zeer aannemelijk, zeker met de hoeveelheid water wat je hebt gegeven.

Daarnaast is mijn lering dat ook al zegt men dat de grond net vervangen is dat je dit toch moet controleren, er word vaak een grondmengsel gebruikt wat niet juist is, vorige week nog persoonlijk ondervonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP: serissa foetida stervende 4 jaren 11 maanden geleden #80816

  • KellyM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor uw reactie. Mij is verteld dat een serissa niet buiten mag staan onder de 23 graden. De boom heeft idd bij ons nooit buiten gestaan met deze reden. Ook is mij verteld dat ze erg gevoelig zijn voor temperatuurswisseling en daarom op dezelfde plek moeten blijven staan. Wij wonen in een appartement met het balkon en raam op het zuiden. Wanneer het weer wat warmer wordt zal ik proberen hem half in de schaduw te zetten buiten.

Verder ga ik deze week kijken hoe de wortels er uit zien en de boom ompotten. Heeft u nog tips qua grond indeling?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren