In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81070

  • JefWittevrongel
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zou ook de bonsai mest-stoffen geven. Volg de voorschriften op de verpakking. Een goede regel is 1 keer per 2 weken met voldoende waterbeurten ertussen zodat de niet opgenomen stoffen kunnen uitspoelen.
Ik heb ooit ook een iep gehad en die heeft gelijkaardige symptomen gehad. De boom is uiteindelijk gestorven dus veel succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81071

  • JefWittevrongel
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zou ook de bonsai mest-stoffen geven. Volg de voorschriften op de verpakking. Een goede regel is 1 keer per 2 weken met voldoende waterbeurten ertussen zodat de niet opgenomen stoffen kunnen uitspoelen.
Ik heb ooit ook een iep gehad en die heeft gelijkaardige symptomen gehad. De boom is uiteindelijk gestorven dus veel succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81075

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
VOlgens mij moet je nu niet beginnen met te gaan bemesten. De boom heeft over het algemeen voldoende voorraden. Belangrijk is om eerst de wortels en kroon weer normaal in vorm te krijgen. TOt die tijd kan de boom maar weinig met mest, en wordt de grond zouter wat allerlei problemen kan opleveren.

Doe wat al eerder voorgesteld werd. Boom uit het potje halen. En dan in een iets grotere pot zetten, met goede kwaliteit potgrond. Dan voorzicht zijn met gieten, vooral niet zeiknat houden. En in de ochtend wat zon geven. Uiteraard buiten zetten (!).

Je zou kunnen overwegen om, als je de boom uit de pot hebt, voorzichting de buitenkant van de kluit wat op te ruwen zodat de plant makkelijker in de moeiuew gron kan groeien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MVH

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81079

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Helo,

Gaat hier dus duidelijk om een Ulmus parviflora (afgeronde bladuiteindes ,, geen diepe inkepingen in blad en kleine blaadjes). Is er heel erg aan toe. Is waarschijnlijk eens verdronken geweest. Wat ik zou doen, indien het mijn boom was en er verder mee zou willen werken is die in elk geval in een andere, veel grotere pot zetten en zien of er wortels beschadigd zijn. Zie wel voor voldoende drainage. Takken die dood zijn gaan niet meer leven, dus die kan je tot op enkele mms tot 1 cm van de stam weer insnoeien. Dikwels komt er dan een nieuwe scheut , meestal onder de ingekorte tak. Kan ook elders op de stam uitlopen. Hou er wel rekening mee dat het meerdere jaren gaat duren vooraleer je weer dezelfde dikte van zijtakken gaat hebben dan nu. Zou hem dus verpotten en minstens 2 jaar laten doorgroeien....en beschermen in de winter. Indien dit je aanspreekt, laats iets weten, ik hel je dan verder
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MVH

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81082

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

Makaira schreef : Zo éénvoudig is dat allemaal niet. Om di tuit te leggen heb ik enkele pagina's nodig maar zal het kort houden. 's Ochtends is het kouder en heeft de zon minder invloed op de bonsai. Tijdens de dag loopt de temperatuur op, waar de boom ook staat. Als de boom bv in de zomer vanaf 16 u zon krijgt, warmste van de dag, krijgt hij 'on top' van de schaduwtemperatuur die overal heerst en basis is in de tuin, nog eens de volle zon en dat kan aardig oplopen (is niet het geval 's ochtends). Ook voor de watergift/waterverbruik van de boom en de energie die hij nodig heeft om te herstellen heeft dit veel belang. Bij avondzon gaat de boom veel meer water nodig hebben. Ter vergelijking, ga eens naar het strand om 10 u 's ochtends (5 u na zonsopgang) of om 17 u (5 u voor zonsondergang). En wat doe je met de middag? Beschaduwen?
Convclusie : groot verschil tussen ochtend en avondzon.

verhaal ben ik helemaal mee eens., goed verhaal! Echter, als je naar de zonkracht zelf kijkt, zal er niet veel verschil zijn tussen ochtendzon en avondzon... vandaar mijn antwoord...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RonBraeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81083

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

JefWittevrongel schreef : Ik zou ook de bonsai mest-stoffen geven. Volg de voorschriften op de verpakking. Een goede regel is 1 keer per 2 weken met voldoende waterbeurten ertussen zodat de niet opgenomen stoffen kunnen uitspoelen.
Ik heb ooit ook een iep gehad en die heeft gelijkaardige symptomen gehad. De boom is uiteindelijk gestorven dus veel succes.

Waarschijnlijk ook bemest doen ie zo slecht stond? Je geeft advies om te bemesten. Kun je dat uitleggen? Kun je ook uitleggen wat bemesten eigenlijk inhoudt, war je eigenlijk doet hiermee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81095

  • MVH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Okee bedankt iedereen ik ga ervoor zitten en het doorlezen

Maar ik heb laatst dus een Zelkova gekocht in een bonsai winkel. De verkoper raadde me aan om hem 1x per week te dompelen. Heb dit netjes gedaan. Zit in een kleine pot dus zodra ie te droog werd vochtig gemaakt. Ook over de bladeren heen.

Deze is dus ook kaal geworden.
Ik vraag me af wat we fout doen.

Iemand enig idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81096

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Wat jij hebt is een ulmus parvifolia.
Tja, hoe droog laat je hem worden.
Geef je buiten het 1x dompelen nog water?
Hij staat dan waarschijnlijk nog binnen ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81100

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Vorig jaar vroeg ik bij die hitte aan Danny (Gingko) waarom de bladeren vergelen bij Zelkova? Vroeg hij hoe ik water geef. Ik zei...onderdompelen bij deze hitte. Fout dus. Haalt blijkbaar zuurstof uit je grond. Die luchtbelletjes die je dan ziet zijn NOK. Meteen gestopt met dompelen. Alle 14 bonsais in goede conditie. Bij dit weer gaat het als vanzelf. Staan er mooi bij momenteel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MVH

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81102

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
inderdaad. Dompelen is niet iedeaal. Zeker organische grond wordt dan veel te nat; Een klomp dichtgeslagen grond.
Vaak is het substraat waar de boompjes in staan bij aankop ook een te dichte massa en helpt het verpotten in een lichter, opener substraat aanmerkelijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MVH

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts