In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81105

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Laatst weer eens een aangeschafde bonsai verpot (Japanse dwergkwee), en weer die massieve grond die ronde wortels zat. Heb hem vervolgens na het verpotten 2 weken uit de zon gehouden en nu doet hij het weer prima.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MVH

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81111

  • MVH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0

Tom Haest schreef : Wat jij hebt is een ulmus parvifolia.
Tja, hoe droog laat je hem worden.
Geef je buiten het 1x dompelen nog water?
Hij staat dan waarschijnlijk nog binnen ook?


Buiten het dompelen om geef ik water als ik zie dat de grond te droog is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81112

  • MVH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef : inderdaad. Dompelen is niet iedeaal. Zeker organische grond wordt dan veel te nat; Een klomp dichtgeslagen grond.
Vaak is het substraat waar de boompjes in staan bij aankop ook een te dichte massa en helpt het verpotten in een lichter, opener substraat aanmerkelijk.


Oke bedankt. ik heb aan de verkoper gevraagd hoe vaak de boom water moet krijgen. Hij zei 1x per week dompelen. Maar binnen die week was de grond te nat en keihard dus ben water gaan geven en gestopt met dompelen. Maar binnen een paar dagen is de grond dus steeds hard.
Ik begrijp nu waarom ik het advies van iedereen krijg om de bonsai in een luchtig mengsel te zetten.
Ga dit zeker proberen.

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81115

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

MVH schreef : Oke bedankt. ik heb aan de verkoper gevraagd hoe vaak de boom water moet krijgen. Hij zei 1x per week dompelen. Maar binnen die week was de grond te nat en keihard dus ben water gaan geven en gestopt met dompelen. Maar binnen een paar dagen is de grond dus steeds hard.
Ik begrijp nu waarom ik het advies van iedereen krijg om de bonsai in een luchtig mengsel te zetten.
Ga dit zeker proberen.
Bedankt!


Hou er rekening mee dat zwakke boompjes niet te veel kunnen hebben in eerste instantie. Het kan helpen de plant eers een uur in een emmer water te zetten voor je probeert aarde van de kluit te halen.
Als je denk dat je te veel kapot maakt bij het verdijderen van de oude aarde kan je ook ervoor kiezen de plant in een stuk grotere pot te planten, zodat de oude kluit helemaal in de nieuwe aarde verdwijnt. Dan hoef je alleen de oude kluit wat op te ruwen (De eerde halve cm los krabben). Als de plant dan volgend voorjaar gezond is, kan je wat rigoreuzer aan de gang gaan.

De keuze tussen het grootoste deel van de oude aarde weghalen, of laten zitten is lastig, en eigenlijk alleen te maken als je de plant in je handen hebt.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81118

  • DidierDeblaere
  • DidierDeblaere's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 214
  • Ontvangen bedankjes 45
Ik zou zelf durven, na het gedeeltelijk los peuteren van de wortelkluit, het boompje terug in volle grond zetten tot volgende lente en de natuur z'n werk laten doen en nadien helemaal opnieuw beginnen.

Ik doe dat met mijn bomen die het slecht doen.
Ik heb er net één die het moeilijk heeft. Nu de grond zeiknat is na al die regen zal ik heb in de grond stoppen in de halfschaduw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81121

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

DidierDeblaere schreef : Nu de grond zeiknat is na al die regen zal ik heb in de grond stoppen in de halfschaduw.


:ohmy:
Welke regen? Ik ben net thuis van een dagje verbouwenn bij mijn oom en alles was krukdroog en hing slap!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe red ik deze bonsai? 4 jaren 10 maanden geleden #81122

  • DidierDeblaere
  • DidierDeblaere's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 214
  • Ontvangen bedankjes 45
lol, het is hier bijna sedert woensdag elke dag/nacht aan het regenen, hagelen, onweer ... Soms komt de zon er effe door :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts