In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

probleem larix 4 jaren 10 maanden geleden #81158

  • jooms88
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 63
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb deze larix vorig jaar gekocht van iemand, heb hem een kleine 2 maanden geleden verpot, deel van de wortelkluit heb ik heel gelaten en max 1/4 wortels weggenoeid.
deze krijgt vanaf nu 1 x per maand vloeibare voeding, ik heb de indruk dat sommige naalden verbrand zijn, en de uiteinden van de takken schieten maar niet uit, enkele wel, maar ik vind dat hij er niet goed uitziet.

Heeft er iemand tips wat ik eventueel kan doen om terug mooie groene naalden te krijgen ? En terug een mooie "volle" boom te krijgen die overal opnieuw uitschiet ?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

probleem larix 4 jaren 10 maanden geleden #81159

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Je zegt dat je hem een kleine 2 maanden geleden hebt verpot.
Mijn larix was ergens in maart begonnen met uitlopen.
Heb je toevallig de larix verpot/ gewortel snoeit, toen deze al was begonnen met uitlopen? Want dat vind een larix niet zo fijn.
Ik denk dat de boom voor nu vooral moet herstellen.
Tegen de verbranding niet in de middag zon zetten, alleen wat zon in de ochtend.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jooms88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

probleem larix 4 jaren 10 maanden geleden #81164

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je verbranding komt door je wortels die het niet aan kunnen. De larix kan normaal geproken in de volle zon staan.
Op dit moment is het belangrijk de plant niet te verzuipen. Je hebt een heel organisch mengsel wat maar langzaam droogt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jooms88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

probleem larix 4 jaren 9 maanden geleden #81165

  • jooms88
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 63
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik ben idd beetje laat geweest met verpotten
kan ik nu nog vormsnoei toepassen op de uitlopers die wel uitlopen of beter ook niet ? Ik heb ook nog een potje superroots staan, kan dit mss ook helpen voor de boom te laten herstellen ? En zou ik de bedrading weghalen of gewoon laten hoe het is ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

probleem larix 4 jaren 9 maanden geleden #81166

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
compleet met rust laten. Je boom was bijna dood en moet nu het hele seizoen gebruiken om genoeg reserves op te bouwen om de winter door te komen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jooms88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

probleem larix 4 jaren 9 maanden geleden #81172

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
U heeft deze boom inderdaad veel te laat verpot. Larixen zijn éénvoudige planten indien u zich aan enkele regels houdt. Late verplanting en wortelsnoei op een te laat moment zijn in de meeste gevallen onherroepelijk. Uw boom heeft nieuwe uitlopers gemaakt, maar kan ze niet onderhouden...ze hangen slap.
Een larix reageert steeds op herpotten, in de beste gevallen lopen ze later uit dan niet herpotte exemplaren. Ik ben bv een dertigtal larixen gaan oogsten in het bos om binnen 2 jaar een bosje van te maken. Exemplaren tussen 50 cm en 2 m. Dit op 17 maart. De botjes stonden op opengaan, nog klein naar een groene schijn was zichtbaar. Sinds 14 dagen terug zijn ze ALLEN serieus beginnen uitlopen. Tegelijkertijd had ik enkele oudere exemplaren verpot en in één vande schalen had ik een afgesneden tak in de grond gezet om de voorzijde aan te duiden. Deze tak liep goed uit, reeds vanin april maar begint nu af te sterven. Larixen hebben veel reserve maar om een toevoer terug op gang te brengen, dat is iets anders. Ik zou de boom in de ochtendzon zetten, schaduw ds vanaf middag en juist vochtig houden. Als je een middel hebt om de wortels te stimuleren kan u dat toedien, want daar zit het probleem. Niet overdrijven met dat middel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

probleem larix 4 jaren 9 maanden geleden #81174

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Wat we hier zien is mogelijk toe te schrijven aan een door de boom ervaren situatie uit het voorgaande groei jaar. In voorgaande jaar zijn mogelijk wortelproblemen opgetreden ( te nat, compact, verstikkend substraat ). Hierdoor is de boom in slechte staat in de winter periode beland. Gedurende de rust periode is alle energie uit de boom geput.

Heb een gelijke Larix staan, tevens in slechte staat. Gezien alle Larix in de collectie dezelfde handelingen en verzorging ontvangen, en het vele malen beter doen, schrijf ik opgetreden situatie toe aan omstandigheden van vorig jaar. Merkte toen reeds lichtelijk verval op, helaas dit jaar verder vervallen. Heb de hoop nog niet opgegeven, maar zie het donker in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts