In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke bonsai is dit 4 jaren 8 maanden geleden #81807

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Zelf ken ik niets van carmona, maar ik hoor meestal dat het een moeilijke soort is.

Hier heb je een link met wat info
www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/carmona

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai is dit 4 jaren 8 maanden geleden #81808

  • Maris
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Carmona is extreem moeilijk in leven te houden, zoveel weet ik zeker. Ik denk dat dat met name te maken heeft met de te lage luchtvochtigheid binnenshuis. Een 'binnenbonsai' is een niet-winterharde bonsai: alles en iedereen mag dus in de zomer naar buiten en heeft daar veel profijt van, al moet je soms wel letten op felle zon en de boom sowieso eerst een paar dagen in de schaduw laten wennen.

Een ander moeilijk aspect van 'binnenbonsais' is dat ze vaak toch wel een koele periode nodig hebben, een soort winter dus maar dan zonder vorst. Een koude kas of niet verwarmde ruimte waar het wel licht genoeg is is dan ideaal, maar dat moet je maar net voorhanden hebben. Overigens is een carmona volgens mij tropisch dus daar geldt de behoefte aan een koele periode wat minder dan bij zeg mediterrane planten.

Ik denk niet dat verpotten op dit moment zin heeft, maar daar ben ik minder zeker van. Waar de zwarte plekken precies van komen weet ik niet, maar dit (hiervoor) zijn wat algemene observaties die wel degelijk met die vlekken te maken kunnen hebben omdat binnen bonsai vaak jaar in jaar uit telkens iets verzwakken totdat ze een keer echt de geest geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai is dit 4 jaren 7 maanden geleden #81919

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Zoals al aan gegeven is de Carmona een lastige bonsai. Heb er zelf al eentje de nek omgedraaid, maar heb er nu 1tje al geruim een jaar die het lekker doet. Bij mij staan hij in de zomermaanden buiten en in de koude periode binnen. Zijn buiten verblijf is redelijk kort want de nacht temp moet voor mij boven 12 tot 14 graden zijn. Zoals nu is het in de nacht redelijk koud dus haal ik hem in de nacht binnen en overdag staat hij lekker buiten.

In de winter staat hij op zonnige plek maar niet te dicht bij het glas en zeker niet boven de verwarming. Om de paar dagen besproei ik het blad met water en krijgt hij 1 keer in de week water tot het onder uit de pot loopt.

Ik heb gemerkt dat ondanks dat ze lastig in leven te houden zijn ze wel wat kunnen hebben als ze sterk zijn. Vorig jaar tijdens de hitte golf was hij bijna al zijn blad kwijt door verdroging maar toen hij weer water kreeg trok hij binnen no-time weer bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai is dit 4 jaren 7 maanden geleden #82015

  • Jaspernus
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag,

Vorige week kocht ik dit (“binnen-” bonsai) boompje bij Lodder, maar ben de naam van de soort vergeten. Is het een Segeretia? Via de indentificatiepagina kwam ik daar bij uit, al krijgt deze paarse bloemen i.p.v. witte. De bladranden zijn overigens gekarteld.

(En mocht het iemand opvallen: ja, zodra de verwarming weer aangaat, zal ik hem op een andere plaats zetten)

Alvast bedankt voor de hulp...!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai is dit 4 jaren 7 maanden geleden #82018

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Welkom,
in een bestaande topic heb je het eigenlijk alleen maar over het door de auteur gebrachte onderwerp. Je had dus beter een nieuw topic begonnen.
Je hebt zeker geen courante bonsai-soort. Ik stel voor dat je eerst met Lodder zelf contact opneemt. Voor een zeer recente aankoop van een plant kunnen ze je waarschijnlijk verder helpen. Stuur een foto van de plant én van de bloem mee. En de aankoopdatum en de prijs die je betaalde. Voor mij is de plant eigenlijk onbekend.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jaspernus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai is dit 4 jaren 7 maanden geleden #82021

  • Jaspernus
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Azo, bedankt, en pardon Ivan, bovenaan de topic las ik "In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over [...] de identificatie van je boom." Vandaar, verkeerd begrepen. Maar bedankt voor je reactie. Goed idee, logisch eigenlijk; ga ik doen.
Groet Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts