In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81798

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik denk dat het daarvoor al te laat is op het seizoen.
Als ze nu nog moeten uitlopen zullen ze waarschijnlijk niet meer genoeg kunnen afharden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81799

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Is het kraanwater erg hard waar je woont? Mijn Palmatums reageren zoveel beter op zacht regenwater.Ik zeg niet dat het er wat mee van doen heeft hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81801

  • Maris
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor al jullie nuttige antwoorden. In reactie:
- ik bewater via die bak die er onder staat maar zorg dat hij niet structureel met natte voeten staat
- vetpotten zou zeker kunnen helpen, het is denk ik twee jaar geleden. Maar over een nog grotere pot - als die al bestaan - twijfel ik, want het wordt dan onmogelijk te tillen...
- ik zal beter letten op de wind

Al met al denk ik n.a.v. jullie reacties dat het iets met de wortels is. Verbranding is niet echt aannemelijk, want de prille uitlopertjes verwelken al als ze een paar millimeter lang zijn, bij welke weersomstandigheid dan ook.

Dank allemaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81802

  • Maris
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik bedoelde te zeggen dat verbranding niet de hoofdoorzaak kan zijn, maar het zal zeker hebben meegespeeld bij de oudere bladeren want die vertonen een grote gelijkenis met de foto.

Wat het leidingwater punt betreft: als ik regenwater tot mijn beschikking had zou dat zeker mijn voorkeur hebben, maar ik moet het doen met een balkon zonder regenpijp die ik kan aftappen. Nog een vraagje in dat verband: zijn er doenlijke manieren om leidingwater te ontharden, d.w.z. anders dan met zo'n drinkwaterkan met een duur filter dat je constant moet vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81803

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit soort schade komt niet van de zon. Zonschade heb je op de bovenkanten van het blad, op die plekken waar de zoon het meest recht op het blad komt.

De punten verdrogen door een tekort aan water naar de bladeren (bv door verzilting van de bodem!), te veel droge wind (Waardoor de boom de water aanvoer niet bij kan houden) of ophoping van zouten aan de bladpunten waardoor het puntje afsterft en schimmels vervolgens vrij spel hebben om langzaam de rest van het blad aan te tasten.

De manier waarop je water geeft (In een bak, en de plant het water laten opzuigen) zorgt ervoor dat allerlei zouten zich in de bodem ophopen. Zeker op droge warme periodes die we nu hebben gehad verdampt er veel water. Alle zouten (en meststoffen) die in het water opgenomen zijn, blijven dan in de bodem achter waardoor er steeds minder beschikbaar water overblijft voor de boom. Dit is de reden waarom de algemene aanbeveling is om van boven te gieten, en elke keer zo veel water te geven dat het aan de onderkant uitloopt; Daarmee spoel je elke keer de bodem iets door, en haal je een deel van de ophoping weg. In mijn tuin heb ik deze zomer zelfs met citroenzuur in het gietwater gegoten om kalkopbouw tegen te gaan.

Bij verpotten gaat het er niet om dat je de plant in een grotere pot zet. Je haalt oud substraat weg, snoeit de wortels terug en geeft daarmee de plant de ruimte om in dezelfde pot weer nieuwe wortels aan te maken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, KobusKoops, Maris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81804

  • Maris
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je leatherback, ik denk dat je het mysterie hebt opgelost! Klinkt namelijk heel aannemelijk als oorzaak van de malaise.

Ik neem aan dat dat begieten met zuur iets is dat je incidenteel moet doen en niet structureel. Hoeveel citroenzuur gebruikte je per liter? (Of natuurazijn, is dat ook geschikt?) Of moet ik gewoon voorzichtig wat toevoegen aan het water en ondertussen de Ph meten, en zo ja op welke waarde wil ik dan uitkomen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81805

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben hier niet zo nauwkeurig in. Zelf heb ik dit jaar 3 keer citroenzuur toegevoegd in de droge periode omdat ik het gevoel had dat er tekorten in de planten waren qua voedingsstoffen. Dat kan veroorzaakt worden door verkalking; Hierdoor kan een plant lastig voeding opnemen. Omat ik met kalkrijk grondwater giet, heb ik daar snel problemen mee. Maar dat is dan een goede scheut, zeg, 100ml in een 5l gieter. Daarbij een kwart liter vloeibare vismest welke ik na het regulier water geven uitgegoten heb over ~100 potten (2-jarige zaailingen tot 40 jaar oude tacussen van 70cm doorsnede).

Dus:
- Alle potten regulier gieten
- Met sterke mest/zuur mengels gieten
- Zeer kort nagieten met water zodat het in de pot zit en niet alleen aan het oppervlak

Inmiddels heeft het hier weer een paar dagen achter elkaar geregent wat de problemen oplost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81820

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Maris,

Ik heb je foto's nog een keer bekeken. Ik zie lager in de boom ook takken die blad hebben laten vallen, en veel oude snoeistompjes.
Ben je ooit met een ervaren persoon aan dit bos bezig geweest? Ik denk dat je een veel mooier bos er van kan maken dan wat je nu hebt staan. Maar daar gaat wel een dagje werk in zitten om de hele boom door te werken.

Je zit in Den Haag, en dan is het wellicht iets te veel om bij mij langs te komen (Ik zit nl in de buurt van Enschede). Maar als je wilt; Van harte bereid te helpen met verpotten & het hele bosje onder handen te nemen.

J.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81823

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik zou best zoiets willen bij wonen, als je het bos onderhanden neemt. Car poolen etc is een optie :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer bos verwelkt 4 jaren 7 maanden geleden #81828

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik voel een workshop aankomen, in dat geval heb ik ook interesse, voor mij geen bezwaar om eens richting Enschede te rijden, eventueel kan ik iemand meenemen. Ik kom vanuit limburg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren