In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Amerikaanse eik en Jeneverbes schade - wat nu? 4 jaren 7 maanden geleden #82023

  • stefvanriet
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,


Ik ben een beginner (2 jaar) in de wereld van Bonsai en ik loop de afgelopen dagen tegen wat problemen aan. Misschien kunnen jullie mij tips geven.



1. Ik heb een kruipende jeneverbes die ik onlangs uit zijn bedrading heb gehaald omdat er littekens begonnen te ontstaan. Ik ben te onvoorzichtig geweest waardoor elke tak een beetje beschadigd is. Dit 'beetje beschadiging' is nu uitgemond in het wegrotten van de levende gedeeltes van de cascade takken. Het loof van een van de takken is geel geworden, de andere twee zijn vooralsnog groen. Wat kan ik (nu en in het vervolg) doen om zo'n situatie op te lossen? Had ik het misschien in raffia moeten binden voor het toepassen of verwijderen van het metalen draad? Ik had laatst hetzelfde bij de stam van een veldesdoorn, maar die heeft zich goed teruggevochten. Is het normaal dat lichte beschadigingen aan de tak leiden tot het verliezen van die tak?



2. Ik ben een weekendje weg geweest en mijn vader heeft mijn bonsai niet opgenomen in zijn watergeefroutine. Een aantal van mijn boompjes zijn daardoor uitgedroogd. Sommige exemplaren kan ik weggooien maar Ik gok dat deze Amerikaanse eik en een meidoorn (niet afgebeeld) nog wel een kans hebben om ervan terug te komen. Wat is nu de beste actie? Alle bladeren verwijderen in de hoop dat de andere knopen gauw geactiveerd worden en nieuwe bladeren krijgen? Alle bladeren laten zitten?

Alvast bedankt.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Amerikaanse eik en Jeneverbes schade - wat nu? 4 jaren 7 maanden geleden #82024

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Hallo Stef,
welkom hier!
jammer van je planten...
Raffia is alleen nodig bij zware buigingen van dikke takken. Dit om te voorkomen dat breken en uitdrogen op dat moment dat de handeling gedaan wordt.
Met wat voor draad bedraad je? Misschien heb je draad gebruikt wat niet geschikt is om takken te bedraden.
bij beschadigen van takken kun je het best wondpasta gebruiken om te voorkomen dat her teveel vocht verliest bij zijn wonden. Ook verspoedigt het hiermee het herstel. Draad losknippen (stukknippen) ipv terugwikkelen is te beste optie om te verwijderen.
Beste optie om te voorkomen dat je bomen verdrogen is goed kortsluiten met de verzorger wat ie moet doen ;-)
Ik zou er niets mee doen, een boom moet nu niet meer uitlopen, daar is het te laat voor in het seizoen.. vochtig houden en hopen dat ie erdoor komt is het enige wat je kunt dien. Uit de zon houden kan ook geen kwaad..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Amerikaanse eik en Jeneverbes schade - wat nu? 4 jaren 7 maanden geleden #82034

  • stefvanriet
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb 4 mm aluminiumdraad gekocht bij een online bonsai winkel, voor de wat stevigere takken. Alleen heb ik niet zo veel kracht in mijn handen om het draad gemakkelijk te buigen en onze draadknipper heeft ook erg veel moeite er doorheen te komen. Achteraf niet zo'n goede keuze.

Ik ga ze op een schaduwrijke plek zetten, bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Amerikaanse eik en Jeneverbes schade - wat nu? 4 jaren 7 maanden geleden #82035

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
De standaard regel voor juiste draaddikte is 1/3 van de takdikte. Ik vermoed dat de bedraadde takken geen 12mm dikt zijn geweest. Daardoor wordt het erg lastig om het draad om de tak te krijgen, dit met schade aan de tak tot gevolg. Dat zie je ook op je foto’s... wellicht is de tak nog meer beschadigd bij het ontdraden waardoor takken het niet meer trokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts