In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82186

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Zoals jullie weten heb ik vorig jaar met Sinterklaas een Ulmusje gekregen. In het voorjaar is hij verpot en heeft vanaf het moment dat het weer het toeliet de gehele zomer buiten gestaan waar hij het heel goed gedaan heeft. Hij wordt bemest met Japanse biologische mest van de webshop hier. Vorige week heb ik hem naar binnen gehaald omdat de nachten erg fris aan het worden zijn (0,5 C). Hij staat nu op zolder voor het open Velux raam dat op het zuiden gericht is zodat hij nog ieder zonnestraaltje mee pikt en de bladeren worden met regelmaat besproeid met een plantenspuit naast de gewone pot watergift. De zolder is van de winter te koud omdat ik niet kan stoken. Dan gaat hij naar de huiskamer waar ik al een speciaal plekje heb ingericht compleet met groeilamp (volledig lichtspectrum) zodat hij in de winter genoeg licht krijgt. Wat zijn andere dingen die ik eventueel moet/ kan doen qua wintervoorbereiding? Ik wil ook wat structurele vorming doen in die tijd. Is dat het juiste moment of kan ik beter wachten tot volgend voorjaar.

De ene foto is hoe hij eruit zag toen ik hem kreeg, de andere hoe hij nu is. Er is nog veel werk te doen, maar toch heb ik het idee dat hij er een stuk beter uitziet dan toen ik hem kreeg.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82187

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Waarom laat je hem niet gewoon buiten sttaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82188

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik wist niet zeker of dat wel kon. Omdat het een (sub-)tropische boom is en ik ook niet weet of hij in het noorden dan wel zuiden van China geteeld is nam ik geen risico. Bij alles dat ik tot nu toe gelezen heb wordt gezegd dat je hem naar binnen moet halen zodra de nacht temperaturen onder de 5 - 10 C zakken, vandaar. Hij begint ook wat blaadjes te verliezen. Ik neem aan dat dit de gewone gang van zaken is? Verder zie/ lees ik soms ook dat mensen hun boom 's winters met iets behandelen tegen algen/ schimmelgroei op de bast?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82189

  • JasperSloot1987
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zou hem in ieder geval niet voor het open raam laten staan.. een boom op de tocht zetten is nooit verstandig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82191

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Gewoon buiten laten staan, bij vorst eventueel extra beschermen door hem uit de wind te zetten in een onverwarmde ruimte zoals een schuur of tuinhuis oud is voldoende, de bast behandelen met iets tegen algen heb ik nog nooit gedaan, mij lijkt dit wat overbodig...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82192

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Dank u voor uw advies. Ik heb ze weer terug buiten gezet. Helaas woon ik op de eerste verdieping in een flat. Dus een tuinhuis of echte schuur heb ik niet. Wel een souterrain, maar daar is in het geheel geen licht, dus ik weet niet of dat een goede plaats is. Ik heb wel een soort onverwarmde "zolder" waar voldoende licht is. Is dat iets? Of de pot omwikkelen met bubbeltjes-folie en ze gewoon op het balkon laten staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82193

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Uit de wind houden en Idd eventueel bubbeltjes plastic als het echt heel koud word, mijn ulmus verliest net als de inheemse loofbomen zijn blad in de herfst dus een paar dagen in het donker als het echt heel koud is moet niet zoveel kwaad kunnen hoor mijne staat ook in een donkere schuur als het heel koud is en dat gaat ook goed we hebben afgelopen jaren opgeteld niet meer dan 3 weken temperaturen onder de - 5 gehad, de onverwarmde zolder zou een optie kunnen zijn maar ik weet niet wat de temperatuur daar is doorgaans in de winter?
Het moet koud genoeg zijn dat de boom in rust blijft
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82194

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb ook bij nachten met -20 pieken mijn ulmussen gewoon buiten staan. Tot nu toe geen problemen mee gehad. Algemeen advies is bij -10 beschermen tegen de kou. Ik durf te beweren dat als jij de boom op je balkon tegen de huismuur hebt staan dat het daar niet snel veel kouder zal zijn.

Het grootste probleem met vorst voor langere tijd is uitdrogen. Dus beschermen tegen wind en zon bij vriezend weer. Daarnaast is het vroeg wakker worden en dan een harde vorst een risico. Het doel in de winter is om je boom zo lang mogelijk, zo koud mogelijk te houden zodat de boom blijft slapen tot na de echte vorst. Enkele graden voorst voor een nachtje is geen probleem.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82195

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat je vooral er op moet letten dat de boom niet lange tijd compleet bevroren is, en daarbij veel wind en zon ontvangt. Ik heb gekeken, ik hab afgelopen winter 50 dagen met vorst gehad in de regio. Er waren echter maar 2 dagen waarop het de hele dag gevroren heeft; De gemiddelde temperatuur voor de kluiten van mijn bomen zal daarbij niet veel onder het vriespunt gedaald zijn; Ook als de nacht naar -10 daalt, heeft een pot tijd nodig om ook op die temperatuur te komen. Vaak is het maar zeer korte tijd echt koud.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wintervoorbereiding? 4 jaren 7 maanden geleden #82196

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Allen dank voor jullie goede raad. Ik ga al jullie vragen/ opmerkingen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Bijgevoegd vindt u een foto met waar/ hoe ze nu staan. Het tweede boompje is afkomstig van de webshop hier. Die moet in het komend voorjaar verpot worden. Niet alleen wordt de pot te klein (wortels groeien door de afwateringsgaten naar buiten), maar ook het medium is wel aan een opfrisbeurt toe.

1; Ze staan inderdaad bij de huismuur. Het balkon is pal op het Zuiden, met een vrij hoge houten lat balustrade. In de heetste uren van de dag zet ik ze bij die balustrade zodat ze uit de zon zijn, zeg zo tussen 12 en 4 uur. Zeker in de zomer kan de temperatuur in de zon erg hoog oplopen (denkt u aan tot wel 45 C) op het balkon. Om ze te beschermen zet ik ze dan even weg, want anders vrees ik dat de temperatuur in de potten te hoog wordt. Er wordt dan ook meerdere malen per dag met een bloemenspuit verneveld over de bladeren en ik houd de grond heel goed in de gaten qua water geven.

2; De onverwarmde "zolder" heeft 's nachts een temperatuur van 8 - 11 C, als de zon schijnt loopt dat op naar zo'n 14 a 15 C. Maar schijnt de zon niet die dag, dan blijft die rond de 11 - 13 C steken. Ik weet niet of dat koud genoeg is om de bomen in rust te laten blijven.

3; De zon kan ik binnen de perken houden 's winters, dan zet ik ze bij de balustrade. De windfactor gaat in de winter echter wel een factor van betekenis worden op het balkon. Het is volledig open en ik kan daar geen enkel vorm van (permanente) bescherming aanbrengen omdat de verhuurder dit niet toestaat.

Ik neem aan dat ik ze 's winters toch ook een bepaalde mate van water (maar geen mest tot het voorjaar?) moet blijven geven? Bv, bij langere droge periodes? En ik wil, wanneer de bomen helemaal kaal zijn, wat structurele snoeiing doen om met name het bezempje wat beter te vormen. Is dat verstandig of zeggen jullie wacht daar mee tot het voorjaar.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts