In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

1 jarige eik & kastanje 4 jaren 6 maanden geleden #82274

  • Sen6itiv3
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Hallo allemaal,

Vorig jaar rond september vond ik een aantal eikels en kastanjes en heb toen besloten om deze te potten. Heb 2 eiken zaailingen in een grote pot gestopt en 2 kastanje waarvan 1 in de tuin. Tot mijn grote verbazing zijn de meesten uitgekomen en best wat gegroeid :) Nu heb ik hier een aantal vragen over.

Ik heb ik zelf even op internet lopen speuren om de soorten te achterhalen.
1. Klopt het dat ik Zomer eikjes (Quercus robur) heb en Witte paardenkastanjes (Aesculus hippocastanum)?

Ik ben van plan om er uiteindelijk Bonsai boompjes van te maken om het gewoon is uit te proberen.
2. Op internet last ik dat ik ze het beste de eerste 3 jaar kan laten groeien en er niet teveel aan te gaan zitten, klopt dit?

3. Hebben jullie nog tips over de verzorging? Moet ik bijvoorbeeld wel mest o.i.d. toevoegen zodat ze goed blijven groeien?

Alvast bedankt!

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden



Groetjes, Nick

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sen6itiv3.

1 jarige eik & kastanje 4 jaren 6 maanden geleden #82279

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
1. Klopt.
2. Klopt, maar bij de eikjes kan je nu al een grillige beweging in de stam leggen. Binnen 3 jaar kan dit niet meer in het onderste gedeelte.
3. Mest mag je in het groeiseizoen toevoegen, bij je huidig substraat echter niet te veel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sen6itiv3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1 jarige eik & kastanje 4 jaren 6 maanden geleden #82285

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Heb gelijke projecten lopen, zowel Eik als Paardekastanje.

Zijn bij u de penwortels nog gekort, en wilt u een lage of hoge vertakkingen?

Zowel Eik als Kastanje hebben de eigenschap vanaf het begin één lange / dikke penwortel te ontwikkelen, welk in rap tempo in de diepte verdwijnt. Wat het later oppotten in kweek- of bonsai pot bemoeilijk, door het ontbreken van oppervlakte wortels. Raadzaam de penwortel na ontkieming zo vroeg mogelijk te korten, zo ontstaan op een ondiepe niveau zij wortels.

Over de activatie van de lage knoppen dient u na te denken, deze is te sturen door middel van snoei & wegnemen ongewenste knoppen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sen6itiv3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1 jarige eik & kastanje 4 jaren 6 maanden geleden #82345

  • Sen6itiv3
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Hartelijk bedankt voor jullie berichten! Ik heb geen van de penwortels ingekort, wat kan ik nu het beste doen? Juist met rust laten of op een goed moment alsnog inkorten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1 jarige eik & kastanje 4 jaren 6 maanden geleden #82347

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Gewoon lekker laten nu. Je kan in het voorjaar kijken of je de planten in een andere pot zou willen hebben, en dan eventueel aan de wortels werken. Maar het risico met de perwortels is niet zo groot zoals ze some voorgedaan worden. Dus nog een jaar of twee wachten is niet zo erg als bomen jong zijn. Als je ze naar de volle grond overzet, mocht je de planten veel dikker willen hebben (Ik zou dat bv willen) dan kan je op dat moment ook de wortels terug nemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sen6itiv3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts