In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp bij verwatering en plaatsing 4 jaren 6 maanden geleden #82304

  • Wschipper87
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste leden,

Ik heb een maand terug mijn vrouw een fukien bonsai cadeau gedaan. Voor dit soort is gekozen vanwege de voor onze oosterse sfeer.
Het is inderdaad een prachtige boom(pje) en zijn hier heel blij mee maar een paar weken verder zitten we met vragen.

De eerste gaat over de plaatsing. We hebben 3 raam opties. Noord, oost en zuid waarbij zuid de zonnigste kant is maar waar het misschien snel te warm word. Zuid is het tegenovergestelde en Oost zit er tussen in.
Het oost georiënteerde raam geniet niet onze voorkeur aangezien de boom dan niet in ons zicht staat maar als het de beste optie is doen we dat.

De tweede gaat over het water geven. Wat ik gelezen heb is moet het ik het overvloedig wateren wanneer de bovenste laag droog is. Betekent dit dan dat ik deze onder de kraan kan houden en uitlaten lekken? We hebben ook veel last van schimmel op de aarde en hoe regel ik de juiste luchtvochtigheid.??

Het is nog best lastig.. :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verwatering en plaatsing 4 jaren 6 maanden geleden #82305

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Veel hangt met elkaar samen.

Fukien is een tropische soort, en deze staat in de herfst, winter en vroege voorjaar inderdaad niet graag buiten. Maar wil wel veel licht. Ik heb de soort zelf niet, en nooit gehad, dus ga je niet adviseren over optimale standplaats. Gut reflex is.. op het zuiden. Maar goed. Geen idee om eerlijk te zijn :)

Qua water geven.. Overvloedig water geven is ook substraat afhankelijk. Vaak worden deze boompjes in grond van matige tot slechte kwaliteit geleverd. Dit doordrenken van water levert uiteindelijk problemen met de wortels op. Vaak zie je dat mensen hun bonsai op enorm grof granulaat laten groeien. Dan wordt alle potgrond weg gehaald en een soort steentjes gebruikt. (zie bonsaitechniek.nl/eigenschappen-van-goed-bonsai-substraat/ ).

Dit is voor een boompje welke eigenlijk als kamerplant bedoelt is, wat minder relevant. Maar een verpotting in het voorjaar in goede kwaliteit potgrond kan nuttig zijn.

Ja, het is lastig, en deze soort in het bijzonder!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Wschipper87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verwatering en plaatsing 4 jaren 6 maanden geleden #82357

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
De fukien heb ik ook staan. En doordat we verhuisd zijn moest ik opzoek naar een nieuwe standplaats voor hem, ik ben even gaan lezen en kwam er achter dat de fukien minimaal 1 uur directe zon licht nodig heeft. Hou dat in gedachte als je hem een plek geeft.

Wat betrefd water geven geeft de boom dit zelf redelijk aan, te weinig water en de nieuwe scheuten gaan dan slap hangen. Te veel water en het blad word geel en valt uit.

Zoals al gezegd door leatherback is deze boom een lastige en kunnen ze in eens dood gaan. Maar mijn ervaring is dat deze boom een goede conditie wel wat kan hebben. En de bassis is dan een goede substraat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Wschipper87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verwatering en plaatsing 4 jaren 6 maanden geleden #82358

  • Wschipper87
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo en bedankt voor jullie reactie.

Ik heb hem nu op het zuiden in het raamkozijn staan en daar zal ie het mee moeten doen :P

Ik heb hem toen de grond droog werd onder de kraan gehouden en goed uit laten lekken. Ik heb allerlei nieuwe scheuten gekregen dus dat goed lijkt mij.
Nu de grond droger word krijg ik weer schimmel bovenop de grond, dus ik wacht nog een dag en dan geef ik hem weer water dan is het inmiddels een week geleden.

Wat is voor de fukien een goed substraat??

Mvg wesley

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verwatering en plaatsing 4 jaren 6 maanden geleden #82360

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Water geef ik 1 keer in de week met een gieter met fijne straaltjes, Ik geef dan word tot het onder uit de pot loopt en ook giet ik over het blad heen (een regenbui ;) )

Wat een goed substraat is daar zijn de meningen over verdeelt maar de mijne doet het best op 2 kwart akadama, 1 kwart kyriu en 1 kwart potgrond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verwatering en plaatsing 4 jaren 6 maanden geleden #82361

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
ps een foto van de schimmel is misschien wel interresant om te zien, misschien kun je deze wel bestrijden ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verwatering en plaatsing 4 jaren 6 maanden geleden #82372

  • Wschipper87
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Oke, hartelijk dank voor uw info. Begin volgend jaar mocht het nog zin hebben zal ik hem ompotten naar een betere grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verwatering en plaatsing 4 jaren 6 maanden geleden #82373

  • Wschipper87
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bij deze de schimmel

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren