In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe Pinus Mugo 4 jaren 5 maanden geleden #82693

  • -=Christian=-
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Ben vrij vers op dit forum en sinds kort gestart. Reeds in het bezit van een ficus retusa. Gister kwam ik een pinus mugo tegen die eruit mocht met een leuke korting.

Vanochtend begonnen met het vormen. Ik loop nu tegen het punt dat ik wat twijfel of ik takken moet weghalen aangezien ze of elkaar in de weg zitten of op dezelfde hoogte. Nu gekozen om het even te laten zitten. Wat zou hierin het beste zijn?

2de is dat ik alles nog in de originele pot heb laten zitten. Ik lees dat augustus de beste maand is om te verpotten. Of kan deze alsnog overgezet worden naar een trainingspot?

Laatste vraag. Ik lees dat de plant winterhard is en buiten kan blijven staan. Tevens lees ik ook dat hij niet buiten mag staan als het onder de 0 graden komt. Kortom wat verwarrend. Heeft iemand ervaring met deze plant in de winter?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe Pinus Mugo 4 jaren 5 maanden geleden #82697

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Welkom op het forum.

Ik zou alles laten staan en bedraden.
Geef alles een plaats. Later kun je dan de beter geplaatste takken en deze met de mooiste beweging houden.
Overdrijf gerust wat met de beweging en neem draad dat dik genoeg is om die beweging vast te houden.

Ik zou wachten met verpotten tot het voorjaar.

Een den kan inderdaad wel wat hebben qua vorst. Maar veel hangt ook af wat je ermee gedaan hebt, hoe je water geeft, in welke grond hij staat, wat de standplaats is,....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: -=Christian=-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe Pinus Mugo 4 jaren 5 maanden geleden #82704

  • -=Christian=-
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb alles in de originele pot laten zitten. Wel de pinus er helemaal uitgehad om de trunk goed terug te kunnen vinden. Daarna alles weer in de pot teruggezet om de wortels niet te beschadigen. Kortom e grond zit we nog in en voelde niet doorweekt aan na de nacht met regen. Ik ga dit in de gaten houden. Ik kan evt bubbelfolie om de pot doen. Kweekkas(kleintje) komt nog. Kan evt deze in de houten schuur plaatsen en een kweeklamp erboven plaatsen voor voldoende licht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe Pinus Mugo 4 jaren 5 maanden geleden #82721

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Wat van belang is bij een Mugo is dat je niet te veel in 1 jaar doet. De regel die je kunt hanteren is 1 grote handeling per 12 maanden. Als je te veel doet in 1 keer dan kan een mugo daar slecht op reageren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: -=Christian=-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe Pinus Mugo 4 jaren 5 maanden geleden #82723

  • -=Christian=-
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0

Bijlles schreef : Wat van belang is bij een Mugo is dat je niet te veel in 1 jaar doet. De regel die je kunt hanteren is 1 grote handeling per 12 maanden. Als je te veel doet in 1 keer dan kan een mugo daar slecht op reageren.


Dit las of hoorde ik al ergens. Heb het nu alleen bij het verwijderen van de naalden gehouden en kleine takjes. Grotere takken en wortels al met opzet eruit gelaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe Pinus Mugo 4 jaren 5 maanden geleden #82744

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
De 12 maanden vuistregel voor de Mugo kende ik dus niet toen ik aan mijn Mugo ging werken. In 1 keer, verpot, wortel snoei, takken snoei en vorming gedaan. De boom heeft het overleeft, maar heeft zeker 12 maanden zo goed als stil gestaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe Pinus Mugo 4 jaren 5 maanden geleden #82746

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

Bijlles schreef : De 12 maanden vuistregel voor de Mugo kende ik dus niet toen ik aan mijn Mugo ging werken. In 1 keer, verpot, wortel snoei, takken snoei en vorming gedaan. De boom heeft het overleeft, maar heeft zeker 12 maanden zo goed als stil gestaan.


Gelijk bij welke boom je alles in eens doet zal hij een tijdje stilstaan. Niet enkel mugo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren