In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

2 keer: wat voor soort? Juniper en...nog één? 4 jaren 5 maanden geleden #82696

  • tinusje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo boomvrienden,

Viavia kon ik 3 voormalige 'tuinbonsai' krijgen, laatste 2 jaar door nieuwe eigenaren niet meer gesnoeid. Ze zijn flink toegetakeld dus of ze vogend jaar om deze tijd nog leven...

Nu staar ik al dagen naar alle soorten op internet en in boeken maar ik kom er helaas niet uit. Dus ik hoop dat iemand van jullie het weet?

De eerste jeneverbes, ik dacht eerst jup. chin. blaauw maar zag laatst de squamata van Tom..en die lijkt ook.
.

De 2de, of beter 2 van dezelfde smaak. Is dit een chamaecyparis?


Overigens zie ik in de 1ste wel wat maar de 2de, geen idee. Die 1ste kan wel een heel apart dingetje worden, hoop ik.

Ze zijn dus wel met geweld uit tuin gehaald, flink afgezaagd en ze staan nu vooral in de grond waar ze uit komen, Brabantse zandgrond. Ben van plan er een plastic iglo om te hangen om teveel regen buiten te houden. Of kan ik ze beter nog eens lastig vallen en in mengsel met bijv FB zetten?

De 'blaauw' (of iets anders dus) loopt verrassend uit trouwens, allemaal plukjes onder de oorspronkelijke pompoms, geeft mij enige hoop er ooit iets van te maken. En als niet mooi dan is het wel een mooie oefen-klungel-en-uitprobeerboom. Maar in deze zie ik wel iets voor de toekomst.

Alvast heeel erg bedankt voor jullie reacties!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by tinusje.

2 keer: wat voor soort? Juniper en...nog één? 4 jaren 5 maanden geleden #82701

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
De eerste denk ik ook aan Juniperus squamata.
De andere kunnen leylandii of leylandcypress zijn.

Of er van de leylandii een bonsai kan uit komen weet ik niet, nog nooit een gezien.

Als je ze net uitgegraven hebt zou ik ze nog in een korrelsubstraat zetten. Hou wel de kern intact en enkel de buitenkant wat uitkammen zodat nieuwe wortels al in het korrelsubstraat kunnen groeien.

Laat ze dan ook zeker volgend jaar met rust en wacht tot ze weer krachtig groeien voor je er verdere bewerkingen op doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

2 keer: wat voor soort? Juniper en...nog één? 4 jaren 5 maanden geleden #82702

  • tinusje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Dank je wel Tom!

Oei, Leylandii...daar heb ik nog nooit iets positiefs over gelezen. Dan wordt het tzt mijn marcot/tourniquet/ent probeerboom.

Bedankt voor de tips Tom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts