In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Starten met bonsai 4 jaren 5 maanden geleden #82760

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Hallo,
Ik zou graag eens beginnen met bonsai.
Ik heb vroeger al enkele pogingen ondergaan, maar deze zijn mislukt. Dit ging van het kopen van bonsai in een tuincenter tot het vormen van tuinplanten (verwaarloosde planten uit ons moeder haar tuin :) ). Deze zijn uiteindelijk telkens dood gegaan.
Ondertussen, vele jaren later, vind ik dit nog steeds zeer mooi en wil toch nog eens een poging wagen.
Welke methode raden jullie aan, vanuit jullie ervaring. Wat heeft de meeste kans, is het leukste om te doen, geeft het snelste resultaat...:

Boompjes uit de natuur (privé-terrein) halen. Ik weet enkel niet of het momenteel een goed moment is.
Een nadeel lijkt me dat je het boompje na het oppotten een hele tijd met rust moet laten alvorens er echt aan te kunnen starten.
Een voordeel is dat het gratis is en ik meerdere exemplaren kan oppotten. Zo is er meer overlevingskans en kan ik ook meerdere soorten en stijlen proberen.

Boompjes/planten in een tuincenter kopen. Het voordeel is dat zij onmiddellijk gevormd en verpot kunnen worden (denk ik).
Volgens mij mag dit ook in deze periode gebeuren?

Al iet of wat gevormde bonsai kopen. Maar hier hangt al direct een prijskaartje aan vast.
Ik heb even rond gekeken en heb misschien interesse in een van de volgende exemplaren:

Dit lijken me van die typische tuincenter- of supermarkt-bonsai waar nooit aan gesnoeid is. Volgens de verkoopster zijn ze minstens 9 jaar oud.
Het lijkt me wel leuk om deze terug in vorm te snoeien en te kijken wat het geeft.

Olijf-boompje. Geen verdere info gegeven door de verkoper.

Berkje. Deze zou 50 cm hoog zijn vanaf de potrand.

Lijkt een van bovenstaande jullie leuk startersmateriaal om aan te kopen?
Zo ja, hoeveel zou ik hier aan mogen uitgeven?

Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde raad.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Starten met bonsai 4 jaren 5 maanden geleden #82761

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Welkom
Zie bovenaan onder technieken, kweken. En voel aan wat je het meeste aanspreekt. Mogelijks is dat meer dan één wijze van aanpak.
Als je zelf wil kweken kan het goed zijn ook een wat gevormde boom te kopen. Anders ben je jaren bezig voor je iets hebt dat naar bonsai neigt.
Als je je echt in bonsai wil verdiepen kan je best bij een club aansluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met bonsai 4 jaren 5 maanden geleden #82762

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Volgens mij heeft elke methode inderdaad zijn charmes. Met ruw materiaal kan je meer echt 'aan het werk', maar het zal inderdaad jaren duren voor je van een bonsai kan spreken.

Daarom zou ik ook graag een al wat gevormd boompje willen kopen.
Denk je dat een van die 3 potentie heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met bonsai 4 jaren 5 maanden geleden #82763

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik heb ook zowat vanalles staan.
Zaailingen in potten en volle grond, uitgegraven bomen, startplanten, pre bonsai, en enkele die dicht bij bonsai staan.

Bij de eerste 2 leer je zeer weinig over bonsai en kan je niet veel aan doen de eerste jaren, daar leer je geduldig zijn.

Startplanten uit een tuincentrum zijn goedkoper dan uit een bonsai zaak die voorgekweekt zijn, maar dan win je al wat jaren bij deze uit de bonsai zaak. Daar zijn al wat ingrepen op gedaan op gebied van de fijnere wortels.

Pre bonsai kan ook, deze zijn dan natuurlijk duurder, want er zijn meer bewerkingen op gedaan, maar laat je dan inderdaad begeleiden.

Alles heeft potentie, de vraag is enkel, hoeveel tijd is er nodig om het eruit te halen?

Voor je beslist, ga eens naar een tuincentrum en naar een bonsai zaak. Bekijk inderdaad eens of er een vereniging in je buurt is. Ga daar eens kijken en vragen stellen eer je iets koopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met bonsai 4 jaren 5 maanden geleden #82767

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ga straks al eens kijken in een tuincentrum of ik er iets kan vinden. Welke soorten zouden jullie hiervoor aanraden die in deze periode mogen gesnoeid en eventueel bedraad worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts