In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Starten met Bonsai (Japanse hulst en Japanse esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #82783

  • Guillaume97
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,
Sedert enkele weken ben ik helemaal verliefd geworden op bonsai en het 'kweken' ervan. Vorig weekend ging ik naar mijn plaatselijk tuincenter en kocht 2 plantjes aan. (Ilex crenata stokes & Japanse hulst acer) Helaas ben ik een complete leek op vlak van planten/snoeien/kweken etc. en weet ik niet goed waarmee te beginnen.

Begin ik best met de boompjes te planten en laat ik ze dan enkele dagen, weken, maanden met rust? Of kan ik beter eerst wat snoeien?
Worden de boompjes best meteen in een grote pot geplant of is dit niet zo belangrijk in het begin? En kan ik al meteen de wortels beginnen inkorten of wacht ik hier best enkele maanden/jaren mee?

Na wat opzoekingswerk vond ik dat beide planten best buiten staan. Nu daalt de temperatuur 's nachts in mijn regio al makkelijk tot 0 graden Celsius.
Kunnen deze nieuwe plantjes dit aan? Of kunnen ze beter overwinteren binnenshuis?
Algemene tips zijn ook van harte welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Guillaume97.

Starten met Bonsai (Japanse hulst en Japanse esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #82784

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 56
Zo zijn we allemaal begonnen. Boompjes uit tuincenter, direct beginnen knippen (en plakken), verpotten, wortels schandaliseren, etc...
Kan je misschien eens foto's van je aankopen posten zodat we zien over elk materiaal het juist gaat. 9 van de 10 eindigen deze als oefenmateriaal wat niet verkeerd is.

Persoonlijk ben ik begonnen met heel veel te lezen zowel op internet als in aanbevolen boeken. Zo leer je de basis. Het echt aan bomen werken kan je in het begin best onder begeleiding doen. Ik weet niet van waar je bent maar er vast wel een club in je buurt waar ze je maar al te graag op weg willen helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met Bonsai (Japanse hulst en Japanse esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #82786

  • Guillaume97
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Fonz, bedankt voor je reactie.
Een bonsaiclub lijkt mij inderdaad interessant.
Hieronder de twee plantjes.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met Bonsai (Japanse hulst en Japanse esdoorn) 4 jaren 4 maanden geleden #82791

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Hey, welkom op het forum.

Veel beginnen met deze plantjes is er nog niet aan omdat er ook niets is om mee te beginnen.

Zet ze in volle grond, laat ze groeien. Msh kun je van het acertje het stammetje voorzichtig wat beweging meegeven.

Zoek iets dat al een stam heeft en genoeg zijtakken als je iets wilt om aan te werken.

In een tuincentrum kun je wel iets vinden, maar in een bonsai winkel vind je dikwijls veel beter materiaal. Wel iets duurder, maar dan kun je pas echt starten met voorbereid materiaal.

En inderdaad, een vereniging kan je op weg helpen. Ga eerst daar eens kijken eer je iets koopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren