In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus S.O.S na verhuizing 4 jaren 3 maanden geleden #83522

  • shannon
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi!

Ik heb mijn bonsai boompje nu 2 jaar. Ik heb hem daarvoor geadopteerd van iemand die hem bijna dood heeft laten gaan (teveel water en de wortels laten stikken) Ik heb toen de potgrond vervangen met bonsai grond en er hyrdokorrels onder gedaan zodat het water goed weg kan. Hij is bij mij thuis gelukkig bekomen en weer mooi vol in bloei gekomen.

Nu ben ik 4 maanden geleden verhuisd, en weet ik dat bonsai boompjes niet van verhuizen houden, maar hij blijft blad laten vallen.

Ter info: hij staat op het zuiden bij het raam, uit de tocht, en op afstand van de verwarming. (zie foto) Ik probeer de luchtvochtigheid hoog te houden door het boompje zelf te nevelen met een plantenspuit. Ik geen hem water zodra de grond ongeveer 1cm droog is. (om de 2weken in de winter)

Ik ben toch bang dat hij teveel water heeft gehad, het water niet goed genoeg wegloopt, of dat hij misschien nu te weining zon krijgt. Ik zit er aan te denken om hem nog eens te verpotten omdat de pot die ik er bij kreeg geen geschikte bonsai pot is. Of is dat onverstandig? Is het wijs om hem extra licht de geven met een lamp? Wat zouden jullie doen?

Sorry voor de lange text en de veel vragen maar ik weet het even niet meer. Alvast thanks! Hier nog een foto van mijn boompje.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus S.O.S na verhuizing 4 jaren 3 maanden geleden #83523

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Extra licht geven met een groei lamp is altijd goed in de wintermaanden.
Je hebt het over de pot, zit er in die pot een binnen pot? Of hydrokorrels direct op de bodem van de pot? Dus geen afwatering gaten?
De bruine raam bekleding is dat alleen 's avonds dicht of ook overdag?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: shannon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus S.O.S na verhuizing 4 jaren 3 maanden geleden #83524

  • shannon
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi dank voor uw snelle antwoord!

De hydrokorrels zitten los onder in de pot, dus geen pot in een pot en geen afwatering gaten. De bruine raambekleding staat open overdags zodat de zon er op kan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus S.O.S na verhuizing 4 jaren 2 maanden geleden #83650

  • shannon
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Kunt u mij nog verder helpen? Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus S.O.S na verhuizing 4 jaren 2 maanden geleden #83651

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben zelf een beginner en heb geen binnenbonsai, maar mij lijkt de eerste vereiste toch dat er drainagegaten in de pot zitten.
Of het nu over een bonsai of een gewone kamerplant gaat, zo is het toch vragen om wortelrot...
Als je niet direct nog eens wilt verpotten, misschien gewoon langs onder een paar gaten boren en op een schaaltje plaatsen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren