In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus grond 4 jaren 1 maand geleden #84052

  • Ptrckk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen,

Vorige zomer heb ik mijn eerste Ficus bonsai gekregen. Maar omdat deze vrij onverwachts kwam, heb ik mezelf niet de tijd gegeven om me in te lezen over o.a. grond en bewatering. Helaas kreeg mijn ficus het dus in het begin zwaar te verduren. Na het direct om potten in, jawel, gewone potgrond, zat er na een week of twee geen enkel blad meer aan de boom. Ik heb dit twee weken aangezien, omdat ik dacht dat het er alleen aan lag dat ik hem teveel water had gegeven. De bladeren waren immers groen en in goede staat. Dit zou dus wel van zelf goed komen dacht ik zo.
Na de twee weken ben ik in paniek geschoten en ben ik direct naar een tuincentrum gegaan om "bonsai grond" te kopen. Ik kwam thuis met de bonsai potgrond van het merk Pokon. Hele bonsai flink onder handen genomen door alle dode takken te verwijderen en in de nieuwe grond te zetten. Hierna heb ik het water geven volledig omgegooid. Mensen die over de vloer kwamen dachten dat het niet meer goed zou komen, maar hij is weer in volle groei! Hij is weer grotendeels opgeknapt ( helaas nu wel met wolluis, dus dat ben ik nu ook aan het verhelpen).

Nu weer wat stapjes verder wil ik de bonsai in betere grond zetten (gelezen dat die Pokon waardeloos is ?). Het probleem waar ik echter tegen aan loop is dat ik door alle benamingen niet meer weet wat ik nu wel en niet moet kopen en waar...
Als ik bijvoorbeeld kijk bij Bonsai Empire, dan staat daar dat hun adviseren om 50% Akadama 25% puimsteen en 25% lava te gebruiken. Bij Bonsai Shop staat bij de voorgemengde bonsai potgrond: Gemengd met 30% bims (puimsteen), lava en zeoliet mengsel voor extra drainage en structuurbehoud.

Maar waar is hier dan de Akadama bijvoorbeeld? Of houdt de puimsteen en zeoliet genoeg water vast? Of moet hier de Akadama nog bij?

Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is een soort basis / basis mix, waarvan ik kan gaan experimenteren met bijvoorbeeld meer drainage of meer water vasthoudendheid en wat dit doet met de boom en wat voor mijn situatie werkt.

In de online shops die ik bekijk, zoals eerder genoemd de bonsaishop.nl, zie ik bijvoorbeeld niet zomaar lava en puimsteen los verkrijgbaar. Bij de tuincentrums heb ik navraag gedaan, maar wat ze mij daar adviseren(zoals de Pokon grond) wordt op internet weer niet geadviseerd. Ik zie op dit moment door de (bonsai)bomen het bos niet meer en hoop dat hier iemand mij een duwjte in de goede richting/advies kan geven.

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus grond 4 jaren 1 maand geleden #84053

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Waarschijnlijk is jouw ficus een kamerplant, en geen bonsai. Even dat buiten beschouwing gelaten mijn antwoord:

Als beginner, had de grond waar de ficus plant in stond voldoende moeten zijn.
In gewone potgrond had deze het ook wel overleefd.
De pokon bonsai grond had deze het ook wel overleelfd.
Maar voor alle drie gelden andere bewateringsmomenten.

Het effect van bladeren verliezen etc, komt bij een ficus plant heel veel voor.

Verandering in standplaats, van tuincentrum naar de koper.
Van koper naar jouw huis. Zijn al twee veranderen. Dus 2x schok.
Daarna ben je hem gaan verplanten in andere grond. 3x schok.
en daarna nog een keer verplant..
En door elke schok laat hij meer blad vallen.
Eventueel op de tocht, of te donkere standplek doet ook geen goed.

Wat de plant nodig had, was een goede standplek, en daarna een lange periode rust, om te kunnen herstellen van de verhuizingen etc.
En aangezien we in de winter zitten, groeid de ficus maar traag. Je kan geen groei verwachten als wat je ziet in de lente/zomer.

Nu er voor zorgen dat de boom gezond wordt, en ik zou pas weer gaan verpotten. Volgend jaar 2021 in de lente. Dus dan heb je ook ruim de tijd om voor een ander substraat te kiezen.

Ik zou ook overweggen, om de plant in de zomer buiten te zetten, zodat deze vitamines kan opdoen voordat hij weer de winter naar binnen gaat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ptrckk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus grond 4 jaren 1 maand geleden #84059

  • Ptrckk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt! Dus als ik het goed begrijp maakt het niet zoveel uit of deze in andere grond staat? Ik wil hem inderdaad deze zomer buiten zetten, zodat die wat extra zonlicht krijgt.
Ik heb een foto toegevoegd van de Ficus, ik heb er uiteraard verder nog niks aan gedaan voor de vorm, maar is dit geen bonsai?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus grond 4 jaren 1 maand geleden #84060

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Neen, dit is een in elkaar gevlochten ficus, en heeft als dusdanig niets met bonsai te maken. Google eens de term mallsai
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ptrckk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus grond 4 jaren 1 maand geleden #84098

  • Ptrckk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Vervelend dat ze dit toch als bonsai zijnde verkopen. Nu weet ik gelukkig wel waar op te letten. Dan wordt dit maar een oefenboompje en ga ik opzoek naar een echte bonsai. Bedankt voor de info!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus grond 4 jaren 1 maand geleden #84103

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Als je een echte bonsai wilt zal je toch beter naar een bonsaizaak gaan en niet naar een tuincentrum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts