In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Snoeien voor tapsheid of laten groeien? 4 jaren 1 maand geleden #84100

  • Bonsaiblup
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 8
Beste allemaal.
Een vraagje over dit 3 jarig eikje. Wat is de beste manier om goede stamverdikking te krijgen? Sommige zeggen snoeien en een nieuwe uitloper pakken die als top gebruiken. En ik zie verhalen gewoon aantal jaar ongeremd laten groeien.

Mvg.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Snoeien voor tapsheid of laten groeien? 4 jaren 1 maand geleden #84101

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10
Klopt maar ik denk dat je hem beter nog een jaartje of 2 in de volle grond zet en dan laten vertakken..dan kun je idd op onderste takken verderwerken en is je stam al wat dikker geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Snoeien voor tapsheid of laten groeien? 4 jaren 1 maand geleden #84105

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10
Of als je de stam grof wilt vervormen is het nu wel het moment, al word dat bij een eik niet veel gedaan. Heb zelf geen eik staan. Maar dit kan ik je meegeven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Snoeien voor tapsheid of laten groeien? 4 jaren 1 maand geleden #84107

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Voor hetgeen je hier laat zien is er maar een antwoord.
In volle grond zetten voor een jaar of 5 minimum. En dan ga je nog altijd moeten mikken op een klein boompje, want we spreken hier over eik, een traag groeiende soort.
Dat verschil waar je het over hebt, snoeien naar een eerste tak of laten doorgroeien. Dat is simpel en klopt allebei.
Als je de boom eerst een paar jaar laat doorgroeien krijg je een stevigere stamverdikking, en dan moet je na die paar jaar ook terugsnoeien op die eerste vertakking om tapsheid te creëren. Je hebt dan wel een grotere snoeiwonde die moet dichtgroeien. Als je al vroeger op die eerste tak terugsnoeit gaat hij minder snel verdikken maar je snoeiwonden zullen geleidelijk mee dichtgroeien naargelang de boom evolueert in volle grond.
Ik doe het op de 2e manier, ik zou de snoei, bvb bij eik, na de eerste twee jaar al doen en daarna misschien elk jaar. De tragere maar volgens mij betere methode. Je hebt veel meer controle en kan de boom evalueren na elk jaar groei. Als je mikt op dat kleine formaat kan je hem in één ruk 5 jaar laten staan, als je mikt op een iets groter formaat haal ik hem na 4 jaar al eens uit de grond om de wortels te herschikken om dan nog eens voor 4 jaar in de grond te gaan.
Wat je nu laat zien in die pot gaat nooit iets worden op korte tijd als je hem daarin blijft opkweken.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren