In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke soort? 4 jaren 3 weken geleden #84466

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb de wortels ingekort zoals voorgesteld door LB.
De linker wortels had ik eerst wat langer gelaten, maar na het lezen van.het laatste bericht, heb ik deze nog ingekort toen de boom al in de pot stond.


Zo ziet uij eruit zonder opgehoogd substraat:


De rest van de pot is daarna bijgevuld:


Al mijn zeoliet en lava was op, dus ik heb 75% aveve kattengrind en 25% dcm vivimus gemengd. Daar heb ik nog wat van de originele aarde onder gemengd.
Nu afblijven en hopen dat hij snel worteltjes begint aan te maken...

Bedankt voor de raad.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 3 weken geleden #84483

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
:blink: :ohmy: :unsure:

Heb je dit gedaan terwijl de boom al vol in blad stond? Het was mij niet duidelijk dat bij jou de natuur zo ver vooruit loopt. (Bij mij staan alle lokale bomen net op het punt de knoppen te openen)

Dit soort dingen doe je als de boom nog moet uitlopen, en de knoppen dik zijn. Ik hoop dat de boom dit gaat redden. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 3 weken geleden #84484

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Oei, ik wist niet dat dit kwaad kon...
Waarom is dat? Gaat hij niet juist gemakkelijker wortels aanmaken als hij wat bladgroen heeft icm voldoende hoge temperatuur?

De foto's aan het begin zijn op 21 maart getrokken en toen stond hij al in het blad.
De larixen hier in het bos staan ook al enkele weken in het groen (ik weet niet of dit vrieg is?). Bij mijn zwarte els zijn de blaadjes ook allemaal open.
Bij mujn acer palmatum in volle grond moeten de blaadjes nog open vouwen, terwijl ik precies overal al foto's van acers vol in het blad zie. Bij mijn acer pseudoplatanus in pot zijn de knoppen al lang groen, maar nog wel volledig gesloten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 3 weken geleden #84487

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
In deze positie zie ik hem ook.
Ik snoei de wortels ook heel zwaar in, zelfde als bij leatherback, ik heb veel bomen en bij dit soort materiaal maak ik me geen zorgen om dat te doen.
Als het lukt heb je dan fatsoenlijk materiaal en anders blijf je dikwijls aanmodderen. Gaat hij dood door de ingreep, dan zij het maar zo.
Maar zoals ik al zei, ik heb makkelijk praten door de vele bomen die ik uitgraaf.
Ik heb een snelle schets gemaakt van waar je naartoe zou kunnen proberen te gaan. Die dikke stomp wordt dan een korte jin in het karakter van een loofboom.
De takken die ik teken kunnen er groeien als je geluk hebt, en anders kan je ze enten op de juiste plaats, Het bovenste deel van de boom zal dan verder geen probleem zijn, dat groeit wel. Het zijn die onderste takken die je op de juiste plaats zal moeten krijgen.
De stippellijnen zijn de stukken die later verwijderd worden.in het bovendeel van de boom.
Is maar een idee hè, zoals er zoveel zijn.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 3 weken geleden #84488

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Amai Luc, mooie schets. Bedankt.
Het zou mooi zijn als hij ooit op zoiets mag lijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 3 weken geleden #84490

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Durven doen!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 1 week geleden #84820

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb de indruk dat de boom het moeilijk heeft. Vrij snel begonnen de blaadjes er slap/droog uit te zien? Is dit een normale reactie.

De eerste dagen stond hij wel op een plaats waar hij pakweg een halve dag zon had. Dit was misschien niet zo slim. Later heb ik hem onder ons overdekt terras gezet, waar hij heel de dag schaduw heeft.
De blaadjes zien er ondertussen zo uit:

Deze boom staat in een mengsel van aveve kattengrind, dcm vivimus en wat van de originele aarde. Dit blijkt samen een redelijk samenhangend geheel te vormen. Als de bovenkant uitdroogt, komen de korrels wel terug los. Zou dit kwaad kunnen denken jullie? Of groeien worteltjes daar wel doorheen?
Normaal meng ik hier nog zeoliet en lava onder, maar dit vind ik momenteel niet wegens corona. Lava koop ik bij een tuincenter dat nu gesloten is. Zeoliet bij een handelaar in voeding en stalmateriaal voor paarden. Dit is een eindje bij mij vandaan en dit zou geen 'essentiële verplaatsing' zijn.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 1 week geleden #84821

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Kunnen jullie nog adviezen geven die de overlevingskans vergroten?
Is de standplaats ok?
Watergift: dagelijks of enkel als het substraat droog aanvoelt?
...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 1 week geleden #84825

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hoi Panda,
Mijn advies in deze is de tak op ong. 10 cm vanwaar hij begint doorknippen/zagen, dus waar de hoofdstam is doorgezaagd.
Als een boom in blad staat, moet je zulke ingrepen niet doen, zoals zoveel wortels wegsnoeien e.d.
Als je de tak nu zo laat, heb je kans dat hij snel dood gaat.Die tak met blaadjes heeft voeding nodig maar met zo weinig wortels kan hij geen voeding opnemen.
Sowieso waarvoor heb je die lange tak nodig in je toekomstige bonsai-model?.
Dus afknippen/zagen die tak, waarna je boom nagenoeg geen energie vraagt en op laag gelegen knoppen gaat uitlopen
Hij moet namelijk eerst weer nieuwe wortels aanmaken. Dan zullen er snel nieuwe takken laag op de stam gevormd worden en geen nieuwe hoog aan de tak die je toch met de tijd moet afzagen.
Soms moet je ook gewoon iets uitproberen en als het dan goed is gegaan, kun je het volgende keer weer zo doen.
Ook voortaan zorgen dat je genoeg grond, gereedschap e.d. in huis hebt om zulke zaken aan te pakken
Lid worden van een bonsaiclub vermeerdert ook je kennis in bonsai en handelswijzes en is nog gezellig ook. En dan ben je ook niet zo lang een "beginner".
Niet van het benauwde en gewoon doen,. Punt.
Dit moet je niet teveel als kritiek zien maar als leermoment.
Bonsaigroeten Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 1 week geleden #84828

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dag Joop,

Ik had deze tak intact gelaten om te laten verdikken en te kunnen gebruiken als stamsegment. Maar hij zal nu inderdaad zijn energie nodig hebben om nieuwe wortels aan te maken.
Ik dacht ook dat fotosynthese hier mee zou kunnen helpen, maar dit blijkt geen succes.

Dus beter deze tak afknippen zodat er geen meer aan zit. Als hij dan later nieuwe uitlopers op het uiteinde krijgt, kan ik deze nog vrij laten groeien om deze tak te laten verdikken...

Ivm met te weinig grond: ik kan momenteel enkel dat kattengrind kopen. In mijn andere mengsels en ook alleen leek dit zich goed te gedragen. Ik zag er dus geen probleem in om hierin op te potten. Ik denk dat het de combinatie met vivimus is die de boel aan elkaar doet kleven.

Betreft in een bonsaiclub gaan: ik ben nu vooral bezig met materiaal te verzamelen. Dan zal het vooral aankomen op laten overleven. Later, als ik wat bomen heb die goed zijn aangeslaan en er aan gewerkt kan worden, lijkt me dit inderdaad leuk en interessant.

En ik zie dit absoluut niet als kritiek, maar als advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts