In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke soort? 4 jaren 1 week geleden #84829

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Panda schreef : Dag Joop,

Dus beter deze tak afknippen zodat er geen meer aan zit.


Ik bedoelde: "Dus beter deze tak afknippen zodat er geen loof meer aan zit."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 1 week geleden #84844

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hoi Panda,
ik zou zelf de dunne tak bijna in zijn geheel (op 10 cm na) wegnemen en het uiteinde met een beetje wondpasta insmeren (een stukje zilverfolie mag ook, dat wordt in Frankrijk ook heel veel gedaan en ik kwam het net hier op dit forum ook tegen. Het gaat er maar om dat er geen bacterieen bij kunnen)
Over de grond die je gebruikt, voor een boom in zo'n begin-stadium gebruik ik zelf een mix van potgrond en zand 50/50. Er zitten genoeg voedingsstoffen in en het is luchtig genoeg en goedkoop. Na het 1e jaar kun je ook bijmesten. Er zijn mensen die andere substraten maken maar dat is ieder voor zich.

Als ik je een goede raad mag geven bij een volgende boom die je wilt uitgraven, probeer eerst een klein beetje grond weg te graven rondom de boom om te kijken of hij op z'n minst een beetje redelijk radiaal wortelstelsel (nebari) heeft. De boom waar je nu aan bezig bent, heeft wel een paar heeeel dikke wortels. Als je die gaat wegnemen heb je altijd flinke lidtekens. Het begin van de stam wordt er daardoor niet mooier op.

Ik raad je aan om eens iets te gaan stekken wat makkelijk gaat met een redelijk snel resultaat: Acer Bergerianum of 3-tandesdoorn, waar ik heel leuke resultaten mee heb gemaakt. (redelijk snel wil zeggen voor bonsai: een mooie dikke stam met een mooie "takkenbos" in ongeveer 10 jaar. Het gaat misschien niet bij elke stek 100 0/00 goed, maar dan heb je wel iets wat je bijna van de "grond" af heb opgebouwd. Wel elke 3 jaar even uit de grond halen en eventuele te dikke wortels wegnemen. Hoofdzakelijk dunnere en haarwortels laten staan. Ook aan de onderkant van de boom alle wortels wegnemen, als er ten minste nog genoeg andere over zijn.
Er zullen nog wel meer boomsoorten te noemen zijn met snel resultaat, daar kunnen andere leden je misschien een voorbeeld van geven.
OK, succes weer, Bonsaigroeten Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 1 week geleden #84845

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hoi Panda,
Nog even een aanvulling, de door mij voorgestelde grondmix is alleen voor loofbomen.
Voor naaldbomen moet je een veel luchtiger, waterdoorlatend mengsel hebben met veel akadama enz.
Bonsaigroeten Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 1 week geleden #84892

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Joop, ik heb je raad opgevolgd en de tak afgeknipt.
Bijkomend heb ik hem in een vuilzak gestoken. Bij gebrek aan spaghnummos heb ik er eerst een laag gehakseld schors en dan een laag turf op gelegd. Hem nu op een zonnige plaats zetten en hopen dat het helpt...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 1 week geleden #84909

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hoi Panda, ik denk dat het goed is dat je de tak hebt afgeknipt, anders had je de boom op de "composthoop" kunnen gooien
Ik zou zelf nog even een paar weken wachten met in de zon zetten. Ik denk dat de boom het niet fijn vind om te geforceerd alles te doen. Ook de vuilniszak zou ik niet dicht maken. Ik begrijp het principe van een minikasje met zo'n vuilniszak, maar het wordt meer een sauna. Ik heb er zelf geen ervaring mee met zo'n serre te maken voor een bonsai. Toen ik nog clubgebonden was werd dat naar mijn weten nooit gedaan. Maar als anderen het nu doen ..................... Ik hoor graag de ervaring van anderen!!!!
Succes weer. Bonsaigroeten Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 4 jaren 7 uren geleden #85261

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik had de zak er toch rond gelaten.
Vandaag zag ik echter lichte schimmelvorming op de wondpasta. Ik heb hem dan maar uit de zak gehaald.
Tot mijn verbazing zag ik dat hij 4 kleine knopjes had aangemaakt op de stam. Of dit nu gestimuleerd is door de zak of dit anders ook was gebeurd, weet ik niet.
Ik laat hem nu in elk geval uit de zak in de schaduw staan.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort? 6 maanden 1 week geleden #96541

  • Joachim_Z
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 2
Prunus serotina volgens mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts