In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Potgrond té compact? - Carmona Macrophylla 4 jaren 1 maand geleden #84220

  • BeauWillemse
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi!

Ik ben sinds kort mijn bonsai-avontuur begonnen, door bij bonsaishop.nl een supermooie Carmona Macrophylla voor binnen te kopen. Prachtige bonsai, ik ben er super blij mee, maar ik heb advies nodig over de potgrond en het eventueel verpotten. De potgrond voelt super compact aan (op het filmpje hieronder oefen ik best wat druk uit met mijn vinger). Bij de watergift loopt het water degelijk uit de drainage-gaten, maar het duurt wel even voordat het door de grond heen is.

Moet ik deze z.s.m. gaan verpotten? Zo ja, wat voor een mix moet ik gaan gebruiken? Ik heb een zak met standaard bonsai-soil hier liggen..

Alvast bedankt voor de hulp :)

Groetjes,

Beau

Filmpje:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Potgrond té compact? - Carmona Macrophylla 4 jaren 4 weken geleden #84228

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als je die Carmona constant binnen gaat laten staan, in je huiskamer, heb ik slecht nieuws voor jou. Dan gaat hij op termijn dood gaan. Als je hem in de zomer boven de 15 graden buiten zet gaat hij het langer uithouden, maar dan nog gaat hij tijdens de maanden die hij binnen moet doorbrengen het heel moeilijk krijgen.
Tenzij je een warme en vochtige omgeving kan creëren, maar in een huiskamer is dat niet mogelijk. Een schaal met water onder de boom zetten zal ook wel helpen, en zo dikwijls mogelijk besproeien ook. Maar dan nog. Als je hem verpot zet hem dan in 70% acadama en 30% bims of kiriyu. Dat laat het water goed door, want een carmona staat niet graag met zijn voeten nat. Als je hem in een vochtige warme serre kan zetten ga je er kunnen blijven van genieten, zoniet zal het heel erg moeilijk worden. Als je graag bonsai ziet een ermee wil bezig zijn waarom kies je dan niet voor buiten bonsai?
Veel gemakkelijker als je de juiste soorten kiest. En die blijven leven.
Sorry als mijn uitleg ontnuchterend overkomt, maar ik wil maar vooraf ergernis voorkomen. Anders volgt er binnenkort een bericht met "help, de blaadjes van mijn carmona worden geel en vallen af"
Misschien ben ik wel helemaal verkeerd en heb je daadwerkelijk zo'n vochtige warme serre waar je hem kan houden, dan is er niets aan de hand.
Groeten Luc
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BeauWillemse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Potgrond té compact? - Carmona Macrophylla 4 jaren 4 weken geleden #84229

  • BeauWillemse
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey Luc,

Ik vind het juist prettig dat je glas-eerlijk bent!

Dank voor al het inzicht. Ik heb deze specifiek voor binnen gekocht (ik woon op de eerste verdieping en heb geen balkon of tuin). Dus dit was eigenlijk de enige manier voor mij om alsnog iets met bonsai te kunnen gaan doen. Misschien ben ik iets teveel verleid door het hele 'indoor-bonsai' gebeuren en heb ik niet doorgehad dat het weliswaar indoor kan, maar dan wel met een berg aan voorwaarden!

Ik heb wel een serre omgedoopt tot plantenkamer, waar deze Carmona instaat. Het is qua temperatuur in mijn appartement altijd boven de 20 graden, ik heb een luchtbevochtiger op twee meter afstand van mijn planten die altijd staat te loeien. Ook zet ik de Carmona momenteel elke dag voor 1 - 1,5 uur in direct zonlicht. Samen met de driptray die vandaag binnenkomt zijn het kleine beetjes, en ik hoop dat het gaat lukken..

Erg goed om te weten waar ik de bonsai in kan gaan verpotten; ik hoef alleen nog maar te beslissen het nu te doen of volgende lente. Het zal mijn eerste grote verpot-klus worden dus dat is best wel spannend.

Echt super bedankt voor je antwoorden. Ik weet nu veel beter waar ik sta!

Groet,

Beau

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts