In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Help! Witte den 4 jaren 3 weken geleden #84279

  • Benoffermeijer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste bonsai liefhebber,
Ik heb een vraag wat betreft mijn witte den.
Ik heb deze nu een jaartje maar vond dat deze verpot moest worden. Zoals jullie op de foto kunnen zien was hij 2 weken geleden nog gezond en helemaal groen.
Nu zijn we 2 weken verder en staat hij uit de wind en in een soort greenhouse met transparant dak. Op de foto kunnen jullie zien net na het verpotten en hoe hij nu is. Ik denk zelf dat ik de fout heb gemaakt om gelijk de blokjes bio gold erop te doen deze zijn er gisteren weer vanaf gehaald. Ik zie dat hij wat bruiner/grijzer aan het worden is. Kunnen jullie zien wat er fout gaat of hebben jullie tips zodat ik mijn kleine witte dennetje kan redden en straks mooi en gezond kan laten groeien in de lente? Hij geeft wel al knopjes. Ik hoor het graag of jullie denken of hij het gaat redden en denken jullie dat ik hem voorlopig moet laten rusten met water geven of is het juist een gebrek aan water? Kortom en hoop vragen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! Witte den 4 jaren 3 weken geleden #84283

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Dennen houden niet van verpotten. Het kan zijn dat dit het gevolg is van een te radicale wortelsnoei bij het verpotten. Of te nat in de herfst en winter (een witte Den is erg gevoelig voor natte voeten). Heeft ie buiten gestaan in de winter? Hoe waren de wortels bij het verpotten? Waren er rotte wortels? Was er mycorrhiza? Hoe heb je verpot?
Het kan ook een schimmel zijn. Dan zo spuiten met een koperhoudend middel kunnen werken.

Over de biogold: mesten heeft pas zin als:
1. Als de temperaturen hoog genoeg om de mest af te kunnen breken in voor de boom opneembare elementen. Dit is zo rond de 15 graden.
2. als een boom gezond groeit.

Als de oorzaak niet duidelijk is kan er helaas ook geen oplossing voor gevonden worden. Ik zou hem in ieder geval vrij droog houden en benevelen met HB101. Voor de rest maar hopen dat ie t redt, maar een groot nadeel bij dennen is dat als je iets waarneemt dat is het kwaad al geschiedt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! Witte den 4 jaren 3 weken geleden #84284

  • Benoffermeijer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Aan de wortels zag ik niks geks. Wel viel mij op dat er weinig tot bijna geen mycorrhiza was vergelijken bij mij zwarte den. Ook staat.hij droog en uit de wind naast mijn huis heb ik een overkapping waar de scooter staat geparkeerd en staan eigelijk al mijn bomen daar te overwinteren. Gezien de warmere dagen hier en elke x rond de 14 a 15 graden overdags is ben ik vorige week begonnen met licht voeden. Ik heb de wortels niet ernstig gesnoeid en in de afgelopen week misschien 2x Water gegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! Witte den 4 jaren 3 weken geleden #84296

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Heb je de kluit helemaal ontdaan van de oude grond of heb je er een deel rondgelaten en de kern ongestoord gelaten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren