In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85816

  • RJK
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste allen,

Ik heb gister eindelijk mijn eerste bonsai gemaakt. Ik ben langs een tuincentrum gegaan en heb hier mijn eerste oefen boom gevonden. Weliswaar geen echte bonsai, maar wel een geschikte bonsai.

Nou ben ik iemand van eerlijkheid en wil ik jullie graag vragen zo kritisch mogelijk te zijn op mijn eerste bonsai wat goed en wat fout is of wat drastisch veranderd moet worden. Al doende leert men vandaar dat ik dit aan jullie vraag.

Alvast bedankt voor de aandacht en wees vooral kritisch :)

Groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85817

  • RJK
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85818

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Heb ze ff gedraaid krijg een zere nek zo :p
Ik ga jzo feedback typen!





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85819

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ik geef kritiek met de eventuele verbeterpunten erbij een deel ervan gaat over het verpotten, zou je kunnen omschrijven of heb je evt fotos van hoe je het heb gedaan kwa wortel snoei etc ?

je hebt de boom verpot in een veel te lage schaal en misschien wat overdreven met de wortelsnoei aangezien hij in deze schaal past nu.
het lijkt ook alsof de boom weer in de grond uit de pot vandaan staat, beter was een luchtiger grond mengsel geweest, van een van de welbekende grond soorten die algemeen bekend en verkrijgbaar zijn.
als je dit vandaag hebt gedaan zou ik hem uit de pot halen en in een hogere pot plaatsen, je mag best wat oude grond laten zitten maar in iedergeval de bodem van de pot bedekken met een korrel substraat die goed draineert en ook de zijkanten en bovenkant dan aanvullen met hetzelfde substraat en inwerken met een stokje zoals in de 1 miljoen bonsai verpot video's te zien is :D

bij het verpotten heb je ook het loof gereduceerd dat is prima zo verder niks meer afdoen want ook zijn er wortels verdwenen en heeft de boom het nodig voor zijn herstel.
bedrading ziet er voor de eerste keer goed uit, enkel de dikke draad om de stam had wel wat strakker om de stam mogen zitten want zo is de fuctionaliteit niet optimaal!

je ontwerp lijkt op de foto een beetje 2D ik zie geen takken van de achterkant af komen klopt dit?
de onderste twee grote takken lijken tevens op de zelfde hoogte te zitten dit gaat op den duur voor problemen zorgen
de onderkant van de stam is een stuk dunner dan dat stukje erboven dat komt omdat de boom ge ent is.

Voor een eerste poging is het niet verkeerd!
ik hoop wel dat het boompje dit overleeft want ik heb met deze soort ervaren dat te veel werk een bijna dode boom opleverde in mijn geval ik heb er veel fouten op gemaakt maar niet getreurd die leeft nog en is uiteindelijk toch de goede kant op gegaan
wat voor zorg ga je de boom nu bieden nadat je dit alles hebt gedaan?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RJK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85822

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dennis heeft eigenlijk bijna alles geschreven wat ik zou schrijven, dus dat ga ik niet herhalen.

Wat me wel opvalt is dat je iets gedaan hebt wat ik veel zie gebeuren en ook op veel websites staat, maar niet helemaal logisch is: Je hebt de hele boom van binnen kaal gehaald en allemaal takjes met pluimpjes gemaakt.

In jouw geval had ik eerder wat van de lengte van de takken gehaald, en meer takken aan het begin van de zijtakken laten zitten. Dan kan je die laten ingroeien en echt wat vollere plateaus bouwen. Zeker bij Chmeacyparis is knopzetting binnenin de boom weinig voorkomend.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RJK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85823

  • RJK
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1
Hey Dennisfranx

Als allereerst bedankt voor uw uitgebreide reactie! Om even op al uw vragen antwoord te geven.

Qua wortel snoei heb ik net iets meer als 1/3 weggehaald bij van de wortels. Wel een aantal lange wortels en een paar dicht bij de kluit.

Mij was inderdaad wel bekend over de substraten, maar ik heb bij het maken van de boom het filmpje van de homepagina van bonsaiempire gebruikt. En hier gebruikte ze geen substraten vandaar dat ik in de war was.

Mij blijven nog een paar vragen achter. Hoe zou ik het loof nog het best kunnen reduceren en wat te doen met de takken die op dezelfde hoogte zitten? Ik kwam er tijdens het verpotten helaas achter dat de boom geënt was waardoor de stam er raar uitziet nu. En qua zorg zou ik graag advies willen. Van wat ik nu zelf weet houdt ik de boom uit de zon voor een langere tijd en geef ik water zodra de grond wat droog aanvoelt. Maar eerst even een diepere pot aanschaffen om ervoor te zorgen dat de boom genoeg groei ruimte heeft.

Mocht u nog meerdere tips hebben zijn ze van harte welkom nogmaals hartstikke bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85824

  • RJK
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1
Leathernecks,

Bedankt voor uw feedback waar zou ik eventuele foto’s kunnen vinden waarbij goed te zien is over welke snoei u praat.

Nogmaals mijn uiterst dank voor alle hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85825

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Zoal Dennis en LB al zeggen.
Meer gedetailleerd.
Als je je een boom aanschaft om een bonsai van te maken, dan doe je best niet alles in één keer.
Ik doe nooit een volledige vorming aan een boom en hem dan hetzelfde seizoen ook nog eens verpotten.
Ik ga eigenlijk net andersom te werk, ik doe na de aankoop een takkenselectie waarbij ik er in eerste instantie nog teveel behoud, maar ik zorg ervoor dat er lucht en licht in de boom kan. Dan verpot ik hem het volgende seizoen in een goed korrelige grondmengsel, en pas na het groeiseizoen dat daarop volgt ga ik de boom vormen, en alleen op voorwaarde dat hij dan goed gereageerd heeft op de verpotting en goed heeft staan groeien.
Wat de vorming betreft ik zou de onderste 3 takken wegnemen, en ook nog dat kleine takje aan de rechterkant daar net boven. Tegenover de eerste lak dan, nu heb je veel tegenover elkaar liggende takken, dat is iets wat je probeert te vermijden. Voor zo'n dun stammetje mag je niet teveel loof houden. Zie schets.
Je hebt geen binnen loof, zoals LB ook al opmerkte, stond dat er en heb je dat weggehaald? of was er sowieso niks binnenin?
Deze soort maakt namelijk niet al te gemakkelijk terug loof binnenin.
In principe, als je de boom vormt, neem je veel meer loof weg en zet je hem volledig open met draad in primaire plateaus. Later gaat de boom dan dichtgroeien en kan je stelselmatig selecteren wat je behoudt en wat je weer wegsnoeit. Zo kan je dan volle plateaus kweken. Ik zal er 2 foto's bijposten.
Om ouderdom uit te stralen mogen de takken bij deze soort ook meer naar beneden wijzen. Ik zie inderdaad ook geen dieptetakken?
En die ent vanonder aan de stam ga je ook nooit weg krijgen, dat zal altijd een minpunt blijven.
Wat je bedrading betreft moet je er op letten om de volgende keer minder windingen te gebruiken. De tak is beter te vormen als je in een hoek van 45° bedraadt. En het oogt mooier en is goedkoper, want je gebruikt minder draad.
Je draad sluit wel goed aan, daar is niks verkeerd mee.
Niet dat je volledig slecht bezig bent hè, maar je vroeg om streng te zijn.
Vooral de moed niet opgeven en op naar het volgende project.:)
Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RJK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85923

  • RJK
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 1
Wat een prachtige boom Diluca! Bedankt voor de schets ik zal mijn boom dezelfde vormen proberen te geven zoals uitgetekend.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis 3 jaren 11 maanden geleden #85958

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ik wou deze link nog even delen, dit is waar ik me voor deze soort aan vast hou het is wel in het Engels en wellicht uit een ander klimaat afkomstig maar duidelijke uitleg gebaseerd op de schrijver zijn eigen ervaringen en voor mij werkt het goed tot zover!

bonsaiwonders-art.blogspot.com/2008/01/t...oki-cypress.html?m=1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts