In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Iets te maken van deze conifeer? 3 jaren 10 maanden geleden #85903

  • JFW
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 7
Heb deze conifeer (wat er nog van over is) ergens vandaan kunnen halen. De bovenste delen waren afgestorven en heb ik gesnoeid. Weet iemand of hier nog wat leuks van valt te maken? Ik heb redelijk wat bomen, maar ben niet bekend met coniferen helaas.
De wortelvoet vind ik er best leuk uitzien. Ik laat hem dit jaar groeien voor meer loof.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iets te maken van deze conifeer? 3 jaren 10 maanden geleden #85904

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ik denk dat het thuja is
meningen zijn verdeeld over de geschiktheid...
Ik heb wel mooie voorbeelden gezien al en volgens mij elders op internet gezien dat er jeneverbes loof op geënt werd o.0
ik heb zelf ook een poging gedaan maar dat was hey verhaal van de haas helaas pindakaas teveel gedaan boom overleden... blijf hem goed verzorgen verder niks schijnt dat mits gezond ze terug op oud hout uit kunnen lopen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iets te maken van deze conifeer? 3 jaren 10 maanden geleden #85905

  • JFW
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 7
Bedankt, ik hem behoorlijk gesnoeid van de winter en hij loopt nu gelukkig weer uit op de stam.
Ik zal hem goede voeding geven en voldoende bewateren. Verder laat ik hem dan maar met rust

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iets te maken van deze conifeer? 3 jaren 10 maanden geleden #85908

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
oh ja, mocht je voorbeelden willen opzoeken op Google zoek dan op eastern white cedar bonsai zo word de soort in Amerika genoemd levert wel een paar mooie plaatjes op !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iets te maken van deze conifeer? 3 jaren 10 maanden geleden #85965

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
ZIe ik toch heel veel struiken afgezaagd worden met een gigantische snoeioppervlak. Het is toch de bedoeling om een van onderuit dikker wordende stam te maken? Is daar toch geen zijtak aan, stevig genoeg om mee verder te bouwen? Wat met zo een snoeioppervlak mij onmogelijk lijkt, en ook bij die 10 andere die ik zie verschijnen, is om daarmee een mooie stam te maken binnen de regels van de kunst. Het idee dat we zo weinig mogelijk litteken proberen hebben bv. Of de dikkere taken horen onderaan te zitten. De 1/3 stam en loofverhouding in hoogte etc. Ik vind of zie die basiskenmerken echt nergens terug bij zo afgezaagde stammen. Of ben ik verkeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iets te maken van deze conifeer? 3 jaren 10 maanden geleden #85966

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Brecht DM schreef : ZIe ik toch heel veel struiken afgezaagd worden met een gigantische snoeioppervlak. Het is toch de bedoeling om een van onderuit dikker wordende stam te maken? Is daar toch geen zijtak aan, stevig genoeg om mee verder te bouwen? Wat met zo een snoeioppervlak mij onmogelijk lijkt, en ook bij die 10 andere die ik zie verschijnen, is om daarmee een mooie stam te maken binnen de regels van de kunst. Het idee dat we zo weinig mogelijk litteken proberen hebben bv. Of de dikkere taken horen onderaan te zitten. De 1/3 stam en loofverhouding in hoogte etc. Ik vind of zie die basiskenmerken echt nergens terug bij zo afgezaagde stammen. Of ben ik verkeerd?


Bij loofbomen op de prunus ume na zie je je inderdaad veelal geen doodhout of grote wonden tenminste in de Japanse stijl.. dat klopt maar met genoeg tijd zullen ook grote wonden uiteindelijk helen en bijdragen aan het karakter en ouderdom uitstraling en gaat het gewoon sneller om deze wijze te hanteren dan een boom vanaf zaad of zaailing zo op te kweken.
In Europa is het wat minder ongewoon om doodhout te hebben op een loofboom kijk bijvoorbeeld maar naar de bomen van Walter pall

Bij coniferen Ed is het helemaal niet erg omdat bij dat soort bomen juist veel doodhout wel gebruikelijk is en ook bijdraagt aan het karakter van de boom
Het blijft een kunstvorm en we zijn allemaal anders in wat we mooi vinden en hoe strict we de "regels" van de Japanse aanhouden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iets te maken van deze conifeer? 1 jaar 4 maanden geleden #95451

  • JFW
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 7
2,5 jaar later ziet hij er zo uit.
Prima gegroeid. Het doodhout laat ik zijn gang gaan. In de loop van de jaren mag dit op natuurlijke manier verouderen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JFW.

Iets te maken van deze conifeer? 1 jaar 4 maanden geleden #95452

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo JFW,

fijn dat je boom het goed doet.

Ik denk zelf dat het je boom goed zou doen om hem meer beweging te geven.
Zo te zien en in te schatten, is hij nog jong en flexibel genoeg.

Momenteel heeft hij vooral tot de 1e tak een nogal lang en naar mijn idee, saai stuk en vanaf de 2e tak alleen maar hele kleine bochtjes richting top.
Ik denk dat je met meer beweging de boom een stuk "spannender" kan maken.
Om het lange 1e stuk stam te buigen zou je op de plaats van buigen het kernhout iets verder kunnen wegfresen, waarna het buigen een stuk makkelijker zal zijn. Daarna buigen en fixeren met draad.

Dit is mijn idee. Doe ermee wat je wilt.

Bonsaigroet, Joop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts