In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer Palmatum Shaina 3 jaren 10 maanden geleden #86397

  • Kadebe
  • Kadebe's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 14
Bijna twee weken geleden deze acer aangeschaft. In dezelfde winkel is mijn interesse voor Bonsai weer opgewekt. Dit zal dus mijn eerste boompje worden om de technieken te leren. Het zal wel nooit een pre-bonsai worden :P, maar ik kan er dan toch wel veel van leren.

Gezien mijn tuin (momenteel een wei), nog omgespit wordt, kan ik deze nog niet in volle grond plaatsen (wat initieel wel de bedoeling was eind september).
Vandaag heb ik deze Acer in een nieuwe pot geplaatst. De kluit is volledig intact gebleven, dus geen aarde van de wortels weggenomen. De volledige kluit dus in een grotere pot met goed drainerend substraat.

Om van dit jonge exemplaar toch een leuk studieboompje te maken een paar vragen:
1. Ofwel plaats ik deze in volle grond, ofwel in een grote platte vijvermand. Voordeel van vijvermand zou zijn dat de wortels die erdoor komen afsterven en wortelgroei dichter bij de stam vergroot? Wat is jullie opinie?
2. De verplanting denk ik eind september uit te voeren... is dit een goede periode?
2. Daar het ook hier weer om een geënte boom gaat...... is het tijdens het verplanten aangewezen om boven de ent reeds proberen te marcotteren? Indien ja, wat is het beste....volledig onder de grond of met aparte bijkomende pot?
3. Gezien ik nog niet in de wortels heb liggen rommelen.... is het aangewezen om reeds bepaalde takken weg te snoeien? Welke zouden jullie dan elimineren?
4. Is het aangeraden later in de zomer nog verder toppen weg te snoeien om meer vertakkingen te bekomen?

Alvast bedankt voor jullie ongezouten mening :lol:

Kurt

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Shaina 3 jaren 10 maanden geleden #86399

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou nu marcotteren. Dan heb je een mooie basis om aan het einde van de zomer de boom in de tuin te planten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kadebe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Shaina 3 jaren 10 maanden geleden #86404

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Mijn gedacht was ook om nu te marcotteren. En dan in september op een plank in de grond zetten.
Snoei zou ik dan ook uitstellen tot in het najaar als het blad gevallen is, dan heb je een beter zicht.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kadebe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Shaina 3 jaren 10 maanden geleden #86407

  • Kadebe
  • Kadebe's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 14
@ Leatherback en Tom, merci.... dit weekend wordt deze gemarcotteerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts