In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mislukte eerste bonsai 3 jaren 10 maanden geleden #86470

  • Jay de Bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey iedereen,

Sinds een paar weken ben ik bezig met mijn eigen bonsai's te groeien. Hiervoor heb ik een pakket van edgics growkits.
Maar ik loop nu tegen een aantal problemen aan.
Van de 4 soorten die ik gepland hebt, heb ik er nog maar 2 staan. Deze hebben nu ongeveer 2 á 3 weken gegroeid.
Mijn vraag is of, en wanneer, ik deze moet overpotten. Welke aarde en potjes kan ik hier het best voor gebruiken? Ik heb van deze 2 soorten ieder 3 sprietjes.

De andere 2 soorten hebben het helaas niet overleefd. Deze groeide al slecht, en zijn slap gaan hangen. Ik heb ze geprobeerd te redden, maar dit mocht niet baten. De topjes waren afgestorven en uitgedroogd en gingen verkleuren. Ik heb de topjes afgeknipt, in een wanhopige hoop dat ze nog herstellen en kunnen groeien.
Ik vroeg mij vooral af wat ik fout deed. Dus ik zoek nu wat algemene tips voor de eerste paar maanden aan verzorging. Ik dacht mij namelijk goed ingelezen te hebben, maar soms is het nogal verwarrend.

De soorten die ik heb:
1) Picea Abies (levend)
2) Mimosa Pudica (dood)
3) Pinus Sylvestris (dood)
4) Jacaranda mimosifolia (levend)

Bijgevoegd heb ik foto's van hoe het er op dit moment uit ziet.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mislukte eerste bonsai 3 jaren 10 maanden geleden #86473

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ALs ik ze zo zie staan valt me op dat er overal waterdruppels te zien zijn. Het is dus veel te nat overal wat kan leiden tot schimmels.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel zonlicht deze planten krijgen? De enige manier voor een plant om zichzelf te voeden is dmv zonlicht. ALs planten donker staan kunnen ze daar dood van gaan. (Daarentegen zijn er soorten die niet in de volle zon kunnen staan, dus bekijk per soort welke plek goed is).

Tenslotte.. Ik vind de potjes die bij dit soort setjes zitten een beetje een slechte keuze. Ik heb zelf altijd slechte ervaringen ermee. Ik gebruik zelf liever een wat grotere bak om in te zaaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mislukte eerste bonsai 3 jaren 10 maanden geleden #86492

  • Jay de Bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
De druppels zijn te zien omdat ik ze net voor de foto nog water had gegeven. Dit doe ik met een plantenspuit. Ik vind het echter lastig om te bepalen hoeveel water ik moet geven, zeker omdat ik niet weet wanneer alleen de bovenkant of ook de onderkant van de aarde nat is.

Wat zonlicht betreft, niet veel. Ze staan in dit kastje, wel dichtbij het raam. Verder heb ik niet veel ruimte, behalve in het raamkozijn (6 uur in vrijwel direct zonlicht per dag). Ik vond het dus lastig in te schatten of ik ze bij het raam kon zetten.

Betreffende de potjes, het enige wat in de set zat was de aarde bakjes die je ziet. Ik had op het moment geen geschikte bakjes en heb ze dus in drinkglazen gezet zoals te zien is. Ik ben nog op zoek naar goede, goedkope bakjes vanwege een beperkt budget.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mislukte eerste bonsai 3 jaren 10 maanden geleden #86741

  • Lignum Vitae
  • Lignum Vitae's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 1
Waarom denk je dat Bonsai liefhebbers meer dan honderd planten in hun tuin hebben staan? Sommige redden het niet. Sommige wel, sommige nemen jaren om te groeien. Vanaf zaad een bonsai groeien heb je veel geduld voor nodig. Dit is een proces wat al gauw 3 tot 5 jaar neemt. Als beginner zou ik je aanraden om dit proces wat te versoepelen en leuk goedkoop materiaal kopen bij tuincentra om mee te oefenen. Denk aan Ficus, Portulacaria Afra, soorten die ijzersterk zijn en tegen een stootje kunnen van een beginner. Neem iets met een mooie stam en ga oefenen met je aarde, ompot technieken, water technieken, snoeitechnieken etc. Succes en veel plezier. Het proces is waar het in Bonsai om gaat, niet het resultaat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren