In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus in zeer slechte staat 3 jaren 10 maanden geleden #86820

  • Hay-Lin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag iedereen,

Ik heb voor Kerstmis dit jaar mijn eerste bonsaiboompje als cadeau gekregen en ik was er heel blij mee! Volgens mij is het een ficus. Kan iemand dat bevestigen?
In het begin deed hij het heel goed! Ik gaf hem om de twee dagen een flinke hoeveelheid water, ook al werd me aangeraden om het boompje iedere dag water te geven, maar dat leek me nogal veel. Om de twee weken voegde ik ook meststof bij het water. Toen de potgrond een beetje wit leek te kleuren, zette ik hem ook meer in de zon en dat hielp goed.
Maar toen ging het bergaf: mijn bonsai begon ineens een beetje bladeren te verliezen! Ik ging ervan uit dat dit kwam doordat ik hem toch meer water moest geven dus begon ik hem iedere dag veel water te geven. Dat leek te helpen, want hij kreeg zelfs nieuwe bladeren, maar sinds een maand is mijn boompje alweer bladeren aan het verliezen en deze keer heel veel. Echt, mijn mooi boompje is bijna kaal en ik weet niet meer wat ik moet doen! Kan het zijn dat de wortel rot is door het overvloedig water geven? De pot heeft nochtans twee gaten vanonder.

Alvast bedankt voor jullie tijd en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hay-Lin.

Ficus in zeer slechte staat 3 jaren 10 maanden geleden #86823

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
zet hem vooral nu al eens buiten, dan heb je misschien nog een kans om het boompje te redden. Bonsai staan niet graag binnen, alleen bij de mediterrane soorten moet je het wel doen in de koude maanden, maar dan gaan de boompjes meestal erg beginnen te treuren.
Je hoort spijtig genoeg bij de vele honderden die een binnenbosai kopen of krijgen en dan na verloop van tijd het boompje zien sterven.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus in zeer slechte staat 3 jaren 10 maanden geleden #86832

  • Hay-Lin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Luc,

Bedankt voor uw snelle antwoord! Is er buiten "buiten zetten" niets anders dat ik kan doen? Kan ik hem beter minder water geven of verpotten ofzo?

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus in zeer slechte staat 3 jaren 10 maanden geleden #86835

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Je kan hem nu beter eerst gezond maken dan aan de wortels te zitten door verpotten.
Heel veel blad aan het boompje is verdort, lijkt verdroogd, dus meer water water geven.
Als je hem buiten zet, laat de boom alleen ochtend zon krijgen, daarna in de scahduw, 2weken later in volle zon.
Buiten meer water geven, door wind en zon, verdamt deze meer. Door minder blad heeft de boom minder transpiratie, dua in de gaten houden als deze meer blad krijgt, drinkt de boom meer.

Tevens geen planten voeding geven. Eerst gezond worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hay-Lin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts