In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Meeldauw na bladsnoei? 3 jaren 7 maanden geleden #87578

  • Django Bonsai
  • Django Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Geacht Forum,

Had al een hele tijd wat bonsai boompjes, maar enigermate verwaarloosd. Deze zomer wat tijd voor vrijgemaakt. Echter, na bladsnoei, heeft deze (weten jullie de naam?) last van meeldauw. Ik heb gelezen dat sommige bomen, zeker tijdens een zwoele zomer daar last van kunnen krijgen. Ik heb nu twee maal gespoten met zwavel oplossing, maar het lijkt maar moeizaam op te knappen. Zou het kunnen zijn dat aankomende lente, deze boom nergens last meer van heeft, of gaat het in de stam zitten?

Na veel zoekwerk dacht ik dat we hier te maken hebben met een Acer Buergerianum. Maar ben nog niet overtuigd. Ongetwijfeld weet iemand van jullie de juiste naam.

Eén kant van de boom zit nog weinig leven in, heeft te weinig licht gehad vrees ik. Met de verdere vormgeving weet ik me niet zo goed raad. Het is een prachtig stammetje. Hij staat verkeerd in de pot, wil 'm liever naar achteren in de pot, zodat het loof over de pot heenvalt. Misschien ben ik te voorzichtig, en moet die linkerkant weg. Hebben jullie een idee?

Ik hoor 't graag,
Groet,
Jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meeldauw na bladsnoei? 3 jaren 7 maanden geleden #87585

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Jeroen, ik moest ook even googlen, maar na enig zoekwerk denk ik dat het een Ulmus Minor M. is, oftewel een gladde iep. De nerven van de bladeren zijn nogal wit gekleurd, zoals je zegt vermoedelijk Meeldauw. Dat kan zijn, maar weet ik niet zeker. Ik zou met een paar aangetaste bladeren naar een goed tuincentrum gaan en daar hun mening vragen.
Deze boom is zeker geen Acer Bergerianum!

Zoals je schreef, een prachtig stammetje, inderdaad vind ik ook. Maar ik vind de 2 dikke takken qua plaatsing totaal niet bij het stammetje passen om een acceptabele bonsai te maken.

Ik zou zelf die 2 takken helemaal wegnemen en terug naar de basis gaan om een mooie bonsai op te bouwen. Dus alleen dat mooie korte stammetje behouden en van daaruit verder werken met nieuwe takken.
Dat is misschien even slikken (ik ken dat gevoel van jaren geleden) om die lange dikke takken weg te nemen maar binnen 5 jaar heb je dan een veel mooiere boom dan als je verder gaat met de huidige situatie. En Iep groeit best stevig door.
Een andere optie is de rechtse dikke tak tot ong. 5 cm. van de stam inkorten en de linkertak helemaal weghalen, met het gedeelte van de stam wat boven de rechtertak uitkomt. Daar houdt je dan wel een flinke wond over. Wondmiddel erover en in ook ong. 5 jaar zal dat wel aardig dicht zijn. Op die rechtertak kun je dan de kruin opbouwen.

Doe deze handelingen wel alleen als de boom gezond is en in het vroege voorjaar.
Die dikke takken kun je nog wel marcotteren, dan heb je nog een paar nazaten van deze boom. Er zijn er niet zoveel meer van.
Ik ben benieuwd naar wat je er van gaat maken.

Bonsaigroeten van Joop en veel succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meeldauw na bladsnoei? 3 jaren 7 maanden geleden #87586

  • Django Bonsai
  • Django Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Joop!

Dankjewel voor de moeite en tijd!

Ik snap je plan met de stam. Nogal drastisch maar misschien wel nodig. Goed te horen van iemand die dat al eerder zo heeft aangepakt. Dat idee van marcotteren helpt ook, misschien dat dat de drempel voor mij kan verlagen. Ik ga er nog eens goed naar kijken, maar 'm eerst in betere conditie zien te krijgen. Ik hou je op de hoogte.

Ik heb kort achter elkaar twee berichten online gezet. Kan het zijn dat je de foto's voor de identificatie met het andere bericht hebt gedaan? Want dat is inderdaad wat je zegt een gladde Iep. Wil je zo vriendelijk zijn dat bericht eens te bekijken? (Titel = 'Welke Iep?') Deze zieke boom lijkt mij geen gladde iep. Deze boom heeft tegenovergesteld bladgroei, terwijl de gladde iep alternerende bladgroei heeft. Ik stuur nog even wat foto's ter verduidelijking. Ik vind het niet makkelijk.

Nogmaals dank voor je tijd!
Groet,
Jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meeldauw na bladsnoei? 3 jaren 7 maanden geleden #87591

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Jeroen, ik ben van oude naar nieuwe topics gegaan, dus ik kwam het 1e bij "meeldauw" uit.
Ik ben met het googlen uitgegaan van de bladvorm, dubbel gezaagd blad, structuur en scheve bladvoet. Zo kwam ik bij de gladde iep uit.
Mocht ik het niet goed hebben, misschien weet iemand anders op het forum het.

Bonsaigroeten, Joop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meeldauw na bladsnoei? 3 jaren 7 maanden geleden #87592

  • Django Bonsai
  • Django Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Joop,

Misschien heb je volkomen gelijk, ik weet 't echt niet.
Ik zat zelfs te denken aan een beuk (Fagus Sylvatica) de bast lijkt er zo op en hij kleurt mooi rood in de herfst.
Volgens mij doet een iep dat niet of minder?

De zoektocht blijft boeiend.

Groet,
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meeldauw na bladsnoei? 3 jaren 7 maanden geleden #87594

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Blijft het blad in de winter verdort aan de boom zitten? Want dat is een eigenschap van de Fagus Sylvatica. Al valt het blad af, is het geen Fagus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meeldauw na bladsnoei? 3 jaren 7 maanden geleden #87649

  • Django Bonsai
  • Django Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Danjewel Rorror,

Da’s een goeie! Het blad blijft niet aan de boom hangen, dus beuk streep ik door.

Dank,
Groet,
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts